Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

< poprzedni | następny > 27.03.2013

Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przed świętami wspólnie zwracają uwagę na ryzyko związane z korzystaniem z usług firm pożyczkowych pobierających opłaty za rozpatrzenie wniosku o pożyczkę przed decyzją o jej ewentualnym przyznaniu

Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - porady dla konsumentów na temat kredytów konsumenckich

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

W ramach bezpłatnej infolinii UKNF, obsługującej kampanię społeczną „Sprawdź, zanim podpiszesz” ok. 25 proc. z 3900 telefonów odebranych od początku listopada 2012 r. do połowy marca 2013 r.  dotyczyło opłat pobieranych przed podpisaniem umowy pożyczkowej.  Wśród zgłoszeń zdarzały się osoby, które w poszukiwaniu finansowania zdecydowały się na wniesienie opłaty, a następnie nie otrzymały ani pożyczki ani zwrotu opłaty.

UOKiK i UKNF przestrzegają konsumentów, by szczególną uwagę zwracali na zabezpieczenia oraz wszelkie opłaty wymagane przed udzieleniem pożyczki. Zanim konsument podpisze umowę, powinien jasno wiedzieć na jakich warunkach zostanie przyznana pożyczka, by jednoznacznie określić czy je spełnia. Wpłacanie środków finansowych  kredytodawcy przed podpisaniem umowy o pożyczkę, bez znajomości jej warunków wiąże się z dużym ryzykiem. Do obu instytucji napływają skargi dotyczące problemu z odzyskaniem opłat wniesionych przed  podpisaniem umowy w przypadku negatywnej decyzji pożyczkodawcy.

Wysokość opłat za udzielenie kredytu konsumenckiego oraz tryb ich uiszczenia powinny zostać określone w umowie. Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, kredytodawca lub pośrednik kredytowy ma obowiązek przekazania kredytobiorcy przed podpisaniem umowy m.in.  informacji o czasie obowiązywania umowy, stopie oprocentowania kredytu oraz warunkach jej zmiany, całkowitej kwocie kredytu, terminach i sposobie wypłaty kredytu, a także rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania oraz całkowitej kwocie do zapłaty. W przypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, kredytodawcy nie przysługują żadne inne opłaty, z wyjątkiem odsetek za czas korzystania z kapitału oraz opłat notarialnych i poniesionych na rzecz organów administracji publicznej.

Obecnie UOKiK prowadzi kontrolę, której celem jest zbadanie czy przedsiębiorcy oferujący usługi finansowe działają zgodnie z prawem w zakresie pobierania opłat od konsumentów oraz czy prawidłowo informują o kosztach swoich usług. Wyniki analiz Urzędu poznamy w połowie roku. Porady prawne oraz rady na co zwracać uwagę pożyczając pieniądze można znaleźć na stronie internetowej UOKiK w specjalnie przygotowanym poradniku.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, finanse, kredyty, pożyczki, usługi finasowe, kredyt konsumencki, niedozwolone klauzule

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry