Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

O bezpieczeństwie konsumentów z komisarzem UE

< poprzedni | następny > 26.11.2013

O bezpieczeństwie konsumentów z komisarzem UE

Jak zapewnić, aby produkty kupowane przez ponad 500 milionów europejskich konsumentów były bezpieczne, a przepisy chroniące słabszych uczestników rynku były jak najlepiej egzekwowane? O tym rozmawiali Neven Mimica, Komisarz UE do spraw polityki konsumenckiej oraz Jarosław Król, Wiceprezes UOKiK. Jest to pierwsza wizyta komisarza w Polsce

Dobrze poinformowani i znający swoje prawa konsumenci to jeden z fundamentów każdej gospodarki rynkowej. Są oni adresatami oferowanych na jednolitym rynku produktów i usług, dlatego tak ważne jest, aby każdy towar był bezpieczny. W Unii Europejskiej trwają obecnie prace nad nowymi przepisami, które zwiększą bezpieczeństwo produktów i przyczynią się do lepszego nadzoru rynku, miedzy innymi poprzez ujednolicenie dotychczas funkcjonujących regulacji w poszczególnych krajach członkowskich. Doceniam dotychczasowe zaangażowanie polskiego organu ochrony konsumentów w prace legislacyjne prowadzone na poziomie Unii Europejskiej – powiedział Neven Mimica, komisarz odpowiedzialny za politykę konsumencką  w UE podczas dzisiejszego spotkania z Jarosławem Królem, Wiceprezesem UOKiK. Jest to pierwsza wizyta Nevena Mimicy w Polsce po objęciu przez niego w lipcu 2013 roku tej funkcji.

Prace nad nowymi uregulowaniami prowadzone są w instytucjach unijnych od lutego 2013 roku. Nowe rozwiązania mają na celu nie tylko wzmocnienie ochrony konsumentów poprzez zwiększenie bezpieczeństwa produktów dostępnych w ramach jednolitego rynku, ale także stworzenie bardziej przejrzystych reguł działania dla przedsiębiorców. Jarosław Król podkreślił, że poprawa przepisów w tym obszarze zwiększy zaufanie konsumentów do jednolitego rynku i tym samym pobudzi wzrost gospodarczy. Dlatego UOKiK angażuje się w prace nad stworzeniem takich rozwiązań. Komisarz Mimica wyraził nadzieję, że mimo rozbieżności stanowisk państw członkowskich uda się osiągnąć porozumienie w najbliższych miesiącach. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2015 r.

Funkcjonowanie na jednolitym rynku stwarza wiele nowych możliwości europejskim konsumentom, ale może nieść za sobą również pewne zagrożenia często przekraczające granice wielu państw. Europejski system RAPEX zapewnia szybką wymianę informacji między państwami członkowskimi i Komisją Europejską o produktach (z wyjątkiem żywności, farmaceutyków i wyrobów medycznych) stwarzających zagrożenie dla konsumentów. Jest to baza, do której zgłaszane są wszystkie stwarzające zagrożenie produkty nieżywnościowe występujące w krajach członkowskich Unii Europejskiej w tym produkty polskich firm zakwestionowane w innych państwach unijnych. W 2012 roku UOKiK zgłosił do systemu RAPEX 38 produktów. Najliczniejszą grupę zgłaszanych produktów stanowiły zabawki i artykuły dla dzieci. W 59 przypadkach Urząd podjął działania w reakcji na informację przesłaną przez inne państwo członkowskie Unii. Wiceprezes UOKiK zgodził się ze zdaniem komisarza, że powinniśmy dążyć do zwiększenia, efektywności systemu RAPEX.

Komisarz poruszył także kwestię konieczności zwiększenia skuteczności egzekwowania przepisów konsumenckich, do czego przyczynić może się między innymi wzmocnienie współpracy w ramach Sieci Ochrony Konsumentów (CPC – Consumer Protection Cooperation), której członkiem jest także UOKiK. Prace Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów pod rządami nowego Komisarza będą się koncentrowały między innymi na tym obszarze.

Neven Mimica – odpowiedzialny w Komisji Europejskiej za politykę konsumencką jest pierwszym Komisarzem z Chorwacji, która 1 lipca 2013 r. została 28 państwem członkowskim Unii Europejskiej. Jego priorytetem jest m.in. zakończenie przed upływem obecnego mandatu KE toczących się prac nad aktami legislacyjnymi dotyczącymi bezpieczeństwa produktów i nadzoru rynku, wyrobów medycznych oraz kont bankowych. Od 2011 roku był wicepremierem do spraw zagranicznych i integracji europejskiej Chorwacji.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry