Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

X Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 02.04.2014

X Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

W jakim terminie trzeba złożyć reklamację? Czy rzecznik konsumentów jest oskarżycielem publicznym w sprawach o wykroczenie na szkodę konsumentów? Takim pytaniom musieli stawić czoła wielkopolscy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. W eliminacjach na szczeblu powiatu do X Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej wzięło udział ponad 550 uczniów, do finału zakwalifikowało się 66 najlepszych

9 kwietnia poznamy laureatów Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Wydarzeniu patronują Prezes UOKiK oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego. Finaliści zmierzą się z 75 pytaniami z zakresu prawa konsumenckiego. Laureatami zostanie najlepszych pięciu. W tym roku odbędzie się już dziesiąta edycja konkursu – do tej pory łącznie wzięło w nim udział ponad 4 500 wielkopolskich uczniów.

Zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody ufundowane przez Prezesa UOKiK, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej. Ogłoszenie wyników konkursu oraz uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 9 kwietnia (środa) o godzinie 14:30 w Sali sesyjnej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.  

Rzecznik konsumentów najlepszego powiatu oraz powiat w klasyfikacji drużynowej otrzymają puchar Prezesa UOKiK.

O tym, że nie było łatwo dostać się do finału przekonali się uczestnicy eliminacji powiatowych. Świadczą o tym przykładowe pytania – jaka jest prawidłowa odpowiedź?

Pytanie nr 1: Rzecznik konsumentów:

  1. rozstrzyga w drodze decyzji spory pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami
  2. jest oskarżycielem publicznym w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów
  3. opiniuje decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
  4. przekazuje roczne sprawozdanie z działalności Krajowej Radzie Rzeczników  Konsumentów

Pytanie nr 2: W Wigilię - 24 grudnia 2013 roku Krzyś otrzymał w prezencie płytę CD zakupioną przez jego brata w promocji w sklepie muzycznym trzy miesiące wcześniej. Tego samego dnia, po rozpakowaniu, okazało się, że płyta jest porysowana i nie odtwarza muzyki. W jakim terminie Krzyś powinien złożyć reklamację, aby mieć szansę na jej uwzględnienie?

  1. do 24 lutego 2014 r. (2 miesiące)
  2. do 7 stycznia 2014 r. (14 dni)
  3. ten termin upłynął już przed Wigilią
  4. przepisy nie precyzują tego terminu

Pytanie nr 3: Informacja „towar nie podlega reklamacji” jest zgodna z prawem:

  1. tylko przy likwidacji sklepu, pod warunkiem, że informacja zostanie umieszczona w widocznym miejscu
  2. gdy tak ustali sprzedawca, o czym poinformuje najpóźniej w chwili zapłaty za towar, pod warunkiem, że dotyczy to towaru używanego
  3. gdy towar jest przeceniony z uwagi na wskazaną przez sprzedawcę wadę i informacja dotyczy tylko tej wady
  4. informacja taka jest zawsze niezgodna z prawem

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Poznański Klub Federacji Konsumentów, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

*Poprawne odpowiedzi: 1 B, 2 A, 3 C

Dodatkowe informacje dla mediów:

Delegatura UOKiK w Poznaniu – organizator konkursu
ul. Zielona 6, Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, Poznań, finał, delegatury,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry