Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wodociągi i kanalizacja - działania UOKiK

< poprzedni | następny > 16.06.2014

Wodociągi i kanalizacja - działania UOKiK

UOKiK na bieżąco monitoruje lokalne rynki usług wodociągowo-kanalizacyjnych. Od początku roku wydanych zostało dziewięć decyzji dotyczących niedozwolonych działań gmin lub spółek komunalnych. Działania Urzędu pomagają wyeliminować praktyki uciążliwe dla lokalnych społeczności

Maciej Chmielowski, Biur prasowe UOKiK
Wypowiedź Macieja Chmielowskiego z Biura Prasowego UOKiK na temat decyzji UOKiK

Dzięki istnieniu dziewięciu delegatur terenowych, UOKiK może skutecznie reagować na nieprawidłowości na mniejszych rynkach i eliminować praktyki uciążliwe dla lokalnych mieszkańców. Jednym z sektorów obserwowanych na bieżąco przez Urząd są usługi wodociągowo-kanalizacyjne. UOKiK co roku wydaje kilkadziesiąt decyzji, w których stwierdza naruszenie przepisów przez podmioty działające na tym rynku – przede wszystkim spółki komunalne i gminy. Od początku roku zapadło dziewięć rozstrzygnięć.  W ostatnich tygodniach Prezes Urzędu wydał pięć decyzji, dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez Zakład Gospodarki Komunalnej Janów (woj. śląskie), Przedsiębiorstwo Komunalne Nadarzyn (woj. mazowieckie) oraz nadużycia pozycji dominującej przez gminy: Krzanowice (woj. śląskie) i Lisia Góra (woj. małopolskie)

Ile wody przepłynęło?

Od lat jedną z najczęściej kwestionowanych przez UOKiK praktyk na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym jest ustalanie należności za pobraną wodę na maksymalnym możliwym poziomie w przypadku utraty lub uszkodzenia wodomierza z winy odbiorcy. Taka praktykę stosowała gmina Krzanowice. Zgodnie z prawem przedsiębiorca powinien w takim wypadku domagać się uiszczenia opłaty za wodę, która faktycznie została pobrana. Gdy nie można tego dokładnie zmierzyć, ilość pobranej wody powinna zostać ustalona na podstawie średniego zużycia w okresie ostatnich trzech miesięcy sprawnego działania wodomierza lub na podstawie średniej z podobnego okresu rok wcześniej.

Do kiedy trzeba zapłacić?

Zgodnie z przepisami, termin płatności za dostawę wody i odbiór ścieków wynosi 14 dni od dnia wysłania faktury lub dostarczenia jej w inny sposób. Tymczasem Przedsiębiorstwo Komunalne Nadarzyn żądało od swoich klientów opłacania rachunków w ciągu 14 dni od dnia ich wystawienia. Tym samym, mogło dojść do sytuacji, w której konsument otrzymał rachunek już po terminie płatności. Z kolei Zakład Gospodarki Komunalnej Janów (woj. śląskie) nie określał w ogóle terminu płatności w umowach, a jedynie na fakturze. Taka praktyka  może spowodować, że termin na zapłatę należności będzie krótszy niż wynikający z przepisów.

Kiedy płacić mniej?

Inną, niezgodną z prawem praktyką jest bezprawne pobieranie niektórych opłat. Przykładem jest  gmina Krzanowice, obciążająca odbiorców, którzy nie są podłączeni do sieci kanalizacyjnej i we własnym zakresie dostarczają nieczystości kosztami jej eksploatacji i utrzymania. W efekcie ponosili oni taką sama opłatę za odprowadzenie ścieków jak podmioty podłączone do sieci kanalizacyjnej. W opinii Urzędu, powinni być oni obciążani mniejszymi opłatami.

Natomiast  gmina Lisia Góra obciążała wszystkich klientów, którzy chcieli przyłączyć się do jej sieci kanalizacyjnej taką samą, zryczałtowaną kwotą za budowę przyłącza. Tymczasem taka opłata powinna zostać ustalona indywidualnie, w oparciu o długość przyłącza oraz koszty poniesione przez samorząd.

Cieszy fakt, że w trzech przypadkach – gmin: Lisia Góra i Krzanowice, a także Przedsiębiorstwa Komunalnego Nadarzyn podmioty dobrowolnie zadeklarowały zmianę zakwestionowanych działań. Prezes UOKiK nałożył na nich obowiązek wykonania tego zobowiązania i odstąpił od sankcji finansowych. Natomiast na Zakład Gospodarki Komunalnej Janów została nałożona kara w wysokości 5 716 zł oraz nakazano zmianę niedozwolonych praktyk.

Decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: wodociągi, kanalizacja, decyzje, gminy, samorządy,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

GELDOR Artur Karwot - ostrzeżenie konsumenckie
GELDOR Artur Karwot - ostrzeżenie konsumenckie

UOKiK ostrzega: uważaj na serwisy pseudopożyczkowe. Firma GELDOR Artur Karwot z Rybnika prowadzi ich co najmniej 81. Wbrew pozorom nie oferuje pożyczek, tylko zbiera dane osobowe i pobiera bezzwrotne opłaty.   ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej
Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej

Nieprawidłowe oznakowanie produktów to najczęstsze zastrzeżenia w stosunku do tradycyjnych żarówek i opraw oświetleniowych. Inspekcja Handlowa skontrolowała 300 rodzajów wyrobów i zakwestionowała 35,3 proc. z nich.   ...>

Nowy rejestr klauzul niedozwolonych
Nowy rejestr klauzul niedozwolonych

Na stronie internetowej UOKiK działa nowy rejestr klauzul niedozwolonych. Teraz łatwiej wyszukasz konkretne postanowienie   ...>

W styczniu odbyło się spotkanie z przedstawicielami Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack SA
W styczniu odbyło się spotkanie z przedstawicielami Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack SA

Rzecznik Finansowy poinformował, że w 2018 r. otrzymał od obligatariuszy Getback SA ponad 300 próśb o poradę ...>

Wspólna akcja dla seniorów
Wspólna akcja dla seniorów

Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych handlowców. Dlatego cztery instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów. UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.   ...>

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.  Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości