Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK zakończył kolejne postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych

< poprzedni | następny > 20.01.2016

UOKiK zakończył kolejne postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych

UOKiK zakończył kolejne postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych w polisach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Cztery towarzystwa ubezpieczeniowe, Aegon, Compensa, Generali i Open Life, zobowiązały się do ich obniżenia

Monika Stec-Nowak, Dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK
Monika Stec-Nowak, Dyrektor Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK

Zobacz więcej materiałów multimedialnych

UOKiK zarzucił siedemnastu towarzystwom ubezpieczeniowym, że stosując opłaty likwidacyjne, przerzucają na konsumentów koszty początkowe zawarcia ubezpieczenia. W ocenie Urzędu, koszty te powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, którego ciężar spoczywa na przedsiębiorcy. W efekcie prowadzonych postępowań 16 ubezpieczycieli dobrowolnie zobowiązało się do znaczącego obniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z nowych wzorców umownych.

Najnowsze zobowiązania ubezpieczycieli

Wcześniej UOKiK przyjął zobowiązania od: Allianz, Aviva, Nationale NederlandenMetLife, PKO Życie (d. Nordea Życie), PZU ŻycieAxa, Europa, Pramerica i Sopockiego TUnŻ Ergo Hestia, UNIQA TUnŻ oraz TUnŻ WARTA. Teraz do tej grupy dołączyły 4 towarzystwa ubezpieczeniowe:

  • Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Aegon SA  zobowiązało się do wycofania z obrotu kwestionowanych produktów, a także do przedstawienia konsumentom propozycji zmiany opłat w wykonywanych umowach. Inaczej niż w przypadku pozostałych ubezpieczycieli, Aegon pobierał z góry, od każdej zapłaconej składki regularnej należnej za pierwszy rok obowiązywania umowy, opłaty za dystrybucję i wystawienie polisy lub opłaty warunkowe. Po przyjęciu zobowiązania opłaty te nie przekroczą 28 proc. wartości zgromadzonych środków (dotyczy rozwiazania umowy w pierwszym roku jej obowiązywania).
  • Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA zobowiązało się obniżyć opłaty w 3 rodzajach wykonywanych umów ubezpieczenia UFK ze składką regularną. Wysokość opłaty likwidacyjnej nie będzie przewyższać 25 proc. wartości rachunku.
  • Generali Życie TU SA zobowiązało się obniżyć opłaty pobierane od konsumentów na podstawie 18 zakwestionowanych wzorców umów. W przypadku polis opłacanych składką regularną koszty nie przekroczą 5 proc. wartości umowy, natomiast klienci, którzy zdecydują się na wcześniejsze zakończenie umowy ze składką jednorazową poniosą koszty nie wyższe niż 6 proc.
  • Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie SA zobowiązało się do obniżenia kosztu wykupu w 90 produktach ubezpieczeniowych. Dla polis opłacanych składką regularną będą one wynosiły maksymalnie 25 proc. wartości rachunku udziałów. Konsumenci posiadający polisy opłacane składką jednorazową poniosą koszty nieprzekraczające 5 proc. wartości rachunku udziałów.

UOKiK monitoruje wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez ubezpieczycieli.

Trwa nadal postępowanie Urzędu związane z pobieraniem opłat likwidacyjnych, przeciwko Skandia Życie TU SA. Może ono zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań usuwających skutki niezgodnych z prawem praktyk albo wydaniem decyzji stwierdzającej naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w którym nałożone zostaną obowiązki usunięcia skutków stosowania zarzucanych praktyk w postaci wyeliminowania opłat likwidacyjnych z wykonywanych umów, a także może zostać nałożona kara finansowa.

Urząd uruchomił specjalną stronę www.finanse.uokik.gov.pl/ufk, na której dostępne są aktualne informacje dotyczące postępowań wobec ubezpieczycieli oraz formularz dla konsumentów, umożliwiający przekazanie informacji, które mogą być pomocne w monitorowaniu realizacji zobowiązań oraz rynku polis z UFK - w szczególności dotyczących możliwości zaistnienia nieuczciwej sprzedaży.

Wszyscy ubezpieczyciele mają obowiązek poinformować klientów, że skorzystanie z warunków rozwiązania umowy wynikających z decyzji UOKiK nie zamyka drogi do dochodzenia dalszych roszczeń na drodze cywilnoprawnej. Przypominamy również, że w ocenie UOKiK, przedsiębiorcy powinni umożliwiać konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży - bez ponoszenia opłat likwidacyjnych.

Zwracamy także uwagę wszystkich klientów Towarzystw Ubezpieczeniowych, by ewentualnej decyzji o likwidacji polisy na życie z UFK nie podejmować w sposób pośpieszny. Warto poczekać na pisemną propozycję od ubezpieczyciela.

Infografika - opłaty likwidacyjne

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, ufk, opłaty likwidacyjne, Aegon, Compensa, Open Life, Generali,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Ubrania dla dzieci. Czy są bezpieczne?
Ubrania dla dzieci. Czy są bezpieczne?

Inspekcja Handlowa sprawdziła 330 partii ubrań dla dzieci. Kontrolerzy zakwestionowali ponad 38 proc. odzieży. ...>

UOKiK szuka zmów
UOKiK szuka zmów

Cztery akcje przeszukiwania od początku roku. UOKiK sprawdził dystrybutorów sprzętu fotograficznego, kompresorów, pojazdów i części zamiennych oraz agencje marketingowe.     ...>

Centrum Medyczne św. Franciszka - seniorze, uważaj
Centrum Medyczne św. Franciszka - seniorze, uważaj

Seniorzy skarżą się do UOKiK, że są zapraszani na bezpłatne badania - w rzeczywistości zawierają umowę o usługi medyczne.  ...>

Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów
Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów

Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>

Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK
Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK

Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” – kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa.   ...>

Polubownie - nowe zasady mają już rok
Polubownie - nowe zasady mają już rok

Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich.  ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

Rusza program dla sygnalistów
Rusza program dla sygnalistów

Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE