Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Sale zabaw - bezpieczeństwo dzieci

< poprzedni | następny > 08.03.2017

Sale zabaw - bezpieczeństwo dzieci

Regulaminy, które nie przewidują odpowiedzialności przedsiębiorcy za bezpieczeństwo dziecka, stwarzające zagrożenia zabawki i urządzenia – to wyniki kontroli sal zabaw. UOKiK, Inspekcja Handlowa i Rzecznik Praw Dziecka wspólnie przygotowali zalecenia dla rodziców i przedsiębiorców, jak zapewnić dzieciom bezpieczną zabawę.

Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


Komentarz Marka Michalaka Rzecznika Praw Dziecka
Komentarz Marka Michalaka Rzecznika Praw Dziecka

Sale zabaw dostępne są w centrach handlowych lub rekreacyjnych. Dzieci mogą bawić się korzystając ze specjalnych urządzeń i zabawek pod opieką dorosłych. Zwykle usługi są odpłatne, a zasady określa regulamin.

W pierwszej połowie ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Inspekcją Handlową i w porozumieniu z Rzecznikiem Praw Dziecka skontrolował sale zabaw dla dzieci w całej Polsce. UOKiK sprawdził 82 regulaminy u 48 przedsiębiorców prowadzących tego typu placówki. Jednocześnie Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę bezpieczeństwa świadczenia usług w 84 salach zabaw.  Na rozszerzenie zakresu kontroli o analizę wzorców umów miały wpływ niepokojące sygnały przekazane Prezesowi UOKiK przez Rzecznika Praw Dziecka.

Wszyscy skontrolowani przedsiębiorcy stosowali regulaminy, które wzbudziły zastrzeżenia. Najczęściej dotyczyły one:

  • wyłączania odpowiedzialności za szkody na osobie (np. Personel nie odpowiada za wypadki podczas zabawy dzieci. – 75 proc. przedsiębiorców),
  • wyłączania odpowiedzialności za rzeczy należące do użytkownika (np. Sala zabaw nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione lub zgubione. - 67 proc.),
  • przenoszenia na konsumenta odpowiedzialności za szkody materialne (np. Za szkody spowodowane przez dzieci odpowiadają rodzice. - 48 proc.),
  • zatrzymywania pieniędzy za niewykorzystane usługi (np. Za bilet niewykorzystany nie zwracamy pieniędzy.  – 52 proc.),
  • nieprzedstawiania konsumentom regulaminu (np. Wykupienie biletu oznacza akceptację Regulaminu. – 40 proc.). 

Z kolei w 27 proc. skontrolowanych przez IH sal zabaw zabawki i urządzenia mogły stwarzać zagrożenia. Uwagę inspektorów zwróciły m.in:

  • ostre krawędzie i elementy wystające,
  • niezaślepione kontakty i niezabezpieczone lub luźne kable,
  • otwory, które stwarzały zagrożenie zakleszczenia się głowy czy palców,
  • wyjścia, które dawały możliwość samowolnego opuszczenia sali przez dziecko,
  • brak dodatkowych informacji o grupie wiekowej, wzroście użytkowników, wytrzymałości urządzeń.

Większość przedsiębiorców dobrowolnie usunęła stwierdzone uchybienia. Tylko w 1 przypadku konieczne było wydanie decyzji nakazującej niezwłoczne wyeliminowanie nieprawidłowości. W toku są też 2 sprawy związane z nieprawidłowościami w regulaminach.

- Jak wykazały kontrole - przedsiębiorcy w dużej mierze nie zdawali sobie sprawy z istnienia zagrożeń, które można zaliczyć do łatwo zauważalnych, wynikających głównie z braku odpowiednich zabezpieczeń lub jak w przypadku regulaminów - wiedzy. Dlatego przygotowaliśmy specjalne porady i zalecenia, zarówno dla rodziców, jak i przedsiębiorców – wyjaśnia Marek Niechciał Prezes UOKiK.

- O zagwarantowaniu bezpieczeństwa dzieci na sali zabaw nie mogą świadczyć jedynie posiadane przez urządzenia certyfikaty lub deklaracje zgodności z normą. Nie mniej istotne jest prowadzenie właściwego udokumentowanego systemu kontroli wyposażenia sali zabaw, w tym czynności konserwujących. Przede wszystkim potrzebne jest człowiecze docenienie roli zabawy w życiu dziecka oraz ludzka troska o jego bezpieczeństwo. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której przedsiębiorca wyłącza swoją odpowiedzialność za dziecko – dodaje Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak.

UOKiK, Inspekcja Handlowa i Rzecznik Praw Dziecka wspólnie przypominają rodzicom i przedsiębiorcom, jak zapewnić dzieciom bezpieczną zabawę. Porady dla rodziców i zalecenia dla przedsiębiorców dostępne są na stronach UOKiK oraz RPD.

 

budownictwo

Bezpieczne sale zabaw – porady i zalecenia dla rodziców

Upewnij się, że przedsiębiorca jest w stanie zapewnić dziecku rozrywkę bez ryzyka. Zastosuj kolejno 3 kroki:

1.    Przeczytaj regulamin. Poszukaj w nim informacji:

  • na czym polega usługa – sprawdź czy obejmuje ona opiekę nad dzieckiem,
  • o odpowiedzialności przedsiębiorcy za bezpieczeństwo dziecka,
  • maksymalnej liczbie dzieci, które mogą bawić się równocześnie w sali i ich wieku.

2.    Obejrzyj salę i jej wyposażenie. Sprawdź, czy dziecko będzie w niej bezpieczne. Upewnij się, że:

  • elementy wystające i ostre krawędzie są osłonięte,
  • kontakty i kable są zabezpieczone przed dostępem dzieci,
  • szczeliny i otwory, które grożą zakleszczeniem się głowy czy palców są zakryte,
  • sala jest zabezpieczona przed samowolnym wyjściem dziecka,
  • dziecko będzie miało zapewnioną zabawę odpowiednią do wieku.

3.   Zadbaj o komfort dziecka:

  • oceń, czy jest to miejsce przyjazne dla twojego dziecka:
  • oceń, czy twoje dziecko jest już gotowe na pozostanie w sali zabaw pod opieką nieznanych mu osób,
  • weź pod uwagę, jak długo twoje dziecko może przebywać w tym miejscu, szczególnie gdy zostaje tam pierwszy raz,
  • zapoznaj dziecko z osobą opiekującą się nim, poinformuj je kiedy wrócisz, wskaż gdzie jest toaleta i do kogo może zwrócić się o pomoc, wysłuchaj jego dodatkowych pytań i odpowiedz na nie,
  • zostaw opiekunom numer telefonu, bądź gotowy na ewentualny kontakt i konieczność pilnego powrotu.

Pamiętaj - jeśli przedsiębiorca umożliwia pozostawienie dziecka w sali zabaw, musi ono przez cały czas przebywać pod opieką osoby wyznaczonej przez przedsiębiorcę. Sprawdź, kto jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo. Wszelkie wątpliwości zgłoś do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Rzecznika Praw Dziecka.

 

budownictwo

Bezpieczne sale zabaw – porady i zalecenia  dla przedsiębiorców

Przedsiębiorco, prowadzisz salę zabaw dla dzieci, pamiętaj:

  1. Na tobie ciąży odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka.
  2. Dzieci przez cały czas powinny pozostawać pod opieką dorosłych wyznaczonych do tego zadania.
  3. Osoby wyznaczone do opieki nad dzieckiem powinny mieć odpowiednie kwalifikacje, doświadczenie i predyspozycje.
  4. Zakres obowiązków pracownika powinien szczegółowo określać zadania związane z pobytem dziecka w sali zabaw.
  5. Jeśli chcesz świadczyć usługi na wysokim poziomie, przygotuj regulamin sali zabaw. Określ zakres i rodzaj świadczonych usług, czy udostępniasz jedynie zabawki i urządzenia dostępne na sali zabaw, czy sprawujesz również opiekę na dziećmi przebywającymi w sali zabaw. Zadbaj, by konsumenci mogli się z nim zapoznać przed skorzystaniem z usługi. Pamiętaj - nie może on zawierać postanowień niezgodnych z prawem.
  6. Określ liczbę dzieci (z uwzględnieniem wieku), które mogą przebywać jednocześnie w sali zabaw. Weź pod uwagę, iloma dziećmi może zająć się jednocześnie  jeden opiekun.
  7. Urządzenia oraz miejsca wyznaczone do zabawy nie mogą stanowić zagrożenia dla dzieci.
  8. Konieczne jest wypracowanie procedur w sytuacjach tzw. „nagłych” (np. ratowanie zdrowia i życia dziecka, samowolne oddalenie się dziecka).
  9. Warto współpracować z rodzicami lub opiekunami dziecka; przekazać im pełne informacje o organizacji sali, pozyskać informacje o dziecku (np. zdrowotne), które wpływają na zapewnienie optymalnych warunków bezpieczeństwa i opieki.

 

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Biuro Prasowe RPD
Ul. Przemysłowa 30/32, 00-450 Warszawa
Tel. 607 044 77
E-mail: biuro.prasowe@brpd.govp.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, dzieci, raport, sale zabaw, bezpieczeństwo, kontrola, IH, Inspekcja Handlowa, regulamin, wzorce umowne,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UOKiK dla rolnictwa - kontrole w skupach
UOKiK dla rolnictwa - kontrole w skupach

Inspekcja Handlowa sprawdzała, czy ceny owoców miękkich w skupach ustalane są zgodnie z prawem. To kolejny etap działań UOKIK na rzecz polskich rolników. ...>

Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK
Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK

Prezes UOKiK sprawdza praktykę banków dotyczącą sposobu naliczania opłat za wystawienie zaświadczeń o historii spłaty kredytu. Pod lupą jest 15 banków.   ...>

Parki rozrywki - kontrola UOKiK
Parki rozrywki - kontrola UOKiK

„Wejście na teren parku na własną odpowiedzialność”, „Wszystkie decyzje Organizatora są ostateczne”, „Uwaga! Nie ma możliwości zmiany zakupionego biletu” – takie postanowienia wzbudziły zastrzeżenia UOKiK.   ...>

1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA
1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA

UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.   ...>

Bezpieczne majsterkowanie - kontrola elektronarzędzi
Bezpieczne majsterkowanie - kontrola elektronarzędzi

Inspekcja Handlowa skontrolowała 348 partii elektronarzędzi takich jak pilarki, wkrętarki, szlifierki. Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 80 urządzeń (23 proc.), głównie ze względu na braki w dokumentacji i instrukcjach obsługi.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Postępowania polubowne coraz bardziej popularne - sprawozdanie za 2017 rok
Postępowania polubowne coraz bardziej popularne - sprawozdanie za 2017 rok

Ponad 18 tys. wniosków o pozasądowe rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w 2017 r. do podmiotów uprawnionych. UOKiK zachęca przedsiębiorców do udziału w systemie ADR.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości