Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Nadpłaty za usługi telekomunikacyjne

< poprzedni | następny > 06.11.2017

Nadpłaty za usługi telekomunikacyjne
  • UOKiK sprawdził, jak czterej najwięksi operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy.
  • Zdaniem urzędu, operatorzy powinni informować o wysokości nadpłaty i możliwości jej zwrotu.
  • Zobacz, jak możesz się o nią ubiegać.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Na twoim koncie abonenckim po zakończeniu umowy z operatorem telekomunikacyjnym może pojawić się nadpłata. Wynika z tego, że np. przez pomyłkę przelejesz więcej pieniędzy, albo operator już po zakończeniu umowy pozytywnie rozstrzygnie twoją reklamację i odda pewne środki. Nadwyżka może też się pojawić wtedy, gdy na początku umowy wpłaciłeś kaucję np.za sprzęt (m.in. dekoder) i nie została ona tobie zwrócona.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tzw. wystąpieniach miękkich sprawdził, jak operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy. Na kontach abonenckich klientów czterech największych operatorów telekomunikacyjnych – Polkomtel (sieć Plus), P4 (sieć Play), T-Mobile oraz Orange - znajdują się niezwrócone konsumentom środki. - Łącznie mówimy o dużych kwotach. Wiele z nich może się pojawić tuż po rozwiązaniu umowy z konsumentem, a operatorzy nie oddają ich automatycznie. Naszym zdaniem, powinni informować abonentów o wysokości nadwyżki i warunkach jej zwrotu. A sam ten proces powinien być dla nich łatwy do zainicjowania i bezpłatny. Nie wykluczamy podjęcia dalszych działań w przypadku tych operatorów, którzy utrudniają konsumentom uzyskanie zwrotu nadpłat – uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Przykładowo: konsument przez kilka lat opłacał abonament przelewem, ale żeby odzyskać nadpłatę, musi wysłać wniosek pocztą, bo operator nie przyjmuje wniosków e-mailem lub przez telefon. Taka praktyka operatora może być uciążliwa. Jest to szczególnie problematyczne przy niższych kwotach, gdy koszt listu poleconego jest niewiele mniejszy niż kwota, którą przedsiębiorca powinien zwrócić konsumentowi.

Nadpłaty mogą występować również u innych dostawców usług telekomunikacyjnych. W wyniku podjętych przez UOKiK działań, Netia skontaktowała się z konsumentami, aby poinformować ich o wysokości zaległych środków i możliwości ich zwrotu. Klienci Netii otrzymali zwrot kaucji, którą wpłacili, zawierając umowę.

Pamiętaj: po zakończeniu umowy z operatorem, sprawdź stan swojego konta abonenckiego. Jeżeli umowa już cię nie obowiązuje i nie wiesz, czy masz nadpłatę, możesz zapytać operatora, czy rozliczył się z tobą ze wszystkich pieniędzy. Gdy chcesz odzyskać nadpłatę, złóż wniosek do operatora. Przeczytaj, jak możesz ubiegać się o zwrot:

Polkomtel (Plus):

  • Wniosek złóż pisemnie lub elektronicznie (e-mail, faks).
  • We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
  • Polkomtel wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

P4 (Play):

  • Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie, (e-mail, faks), w biurze obsługi klienta.
  • We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
  • P4 wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

T-Mobile:

  • Wniosek złóż pisemnie, elektronicznie (e-mail, faks) lub za pomocą formularza.
  • We wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
  • T-Mobile wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

Orange:

  • Wniosek złóż telefonicznie, elektronicznie, w biurze obsługi klienta.
  • We wniosku wskaż sposób zwrotu np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
  • Orange wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

Jeżeli chcesz ubiegać się o zwrot nadpłaty, skontaktuj się ze swoim byłym operatorem.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, usługi telekomunikacyjne, telekomy, Polkomtel, P4, T-mobile, Orange, nadpłaty

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZU zmienia praktykę dla kierowców
PZU zmienia praktykę dla kierowców

PZU mógł ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umowy OC, gdy posiadali podwójne ubezpieczenie. Kontakt z infolinią lub agentem PZU oznaczał zawarcie nowej umowy OC, której konsument nie mógł wypowiedzieć.   ...>

Chwilówki - postępowania UOKiK
Chwilówki - postępowania UOKiK

Rolowanie pożyczek – to główny zarzut do spółek z grupy Złotówka (Bis, Duo, Three). Brak zwrotu części kosztów kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty – to przykładowy zarzut dla firmy pożyczkowej Euroexpert.   ...>

Chcesz kupić, sprzedać, wynająć mieszkanie? Rady UOKiK
Chcesz kupić, sprzedać, wynająć mieszkanie? Rady UOKiK

Uważaj na firmy, które pobierają opłaty za udostępnianie adresów. Upewnij się, że pośrednik zweryfikował stan techniczny i prawny mieszkania.   ...>

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.  Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.   ...>

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach
Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach

Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem. ...>

Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK
Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK

Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących obligacji korporacyjnych. Większy nadzór nad sprzedawcami produktów finansowych, kary dla menedżerów, wcześniejsze ostrzeganie konsumentów – to propozycje UOKiK.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości