Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
KE i UOKiK zapraszają na konsumencki dialog obywatelski
< poprzedni | następny > 04.10.2018

- Komisja Europejska proponuje nowy ład dla konsumentów.
- Dowiedz się jakie szykują się zmiany i zabierz głos w otwartej dyskusji.
- Spotkanie odbędzie się 18 października 2018 r. w Centrum Nauki Kopernik.
Europejska polityka konsumencka przynosi realne korzyści dzięki ważnym aktom prawnym regulującym prawa konsumentów, piętnując przy tym nieuczciwe praktyki handlowe i niedozwolone postanowienia umowne. W ten sposób gwarantuje europejskim obywatelom wysoki poziom ochrony. Rynek podlega jednak szybkim zmianom, dlatego też Komisja Europejska opracowała pakiet zmian w regulacjach „Nowy ład dla konsumentów” („New deal for consumers”).
Przed polityką ochrony konsumentów wciąż pojawiają się nowe wyzwania. Niedawne nadużycia na dużą skalę, dotykające konsumentów w całej UE, takie jak powszechne stosowanie przez banki nieuczciwych warunków umownych w umowach o kredyt hipoteczny, podważyły zaufanie do Jednolitego Rynku. Zapoczątkowało to debatę na temat tego, czy w UE funkcjonują odpowiednio silne mechanizmy, by skutecznie egzekwować przepisy dotyczące ochrony konsumentów i zapewnić rekompensatę poszkodowanym.
W ramach tej inicjatywy w 2018 r. w państwach członkowskich organizowane są dialogi konsumenckie, oparte na indywidualnym podejściu do poszczególnych krajów. Celem spotkań jest wyjaśnienie obywatelom, co Unia Europejska robi dla nich jako konsumentów oraz wysłuchanie ich opinii na temat tego, jak UE może lepiej rozwiązywać ich problemy.
Polska będzie gospodarzem obywatelskiego dialogu konsumenckiego 18 października 2018 r. (czwartek). Wydarzenie organizowane jest przez Komisję Europejską we współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zapraszamy do Centrum Nauki Kopernik (sali audytoryjnej), godz. 09.15-16.00.
Tematyka wystąpień dotyczyć będzie oczekiwań i głównych wyzwań z polskiej perspektywy w odniesieniu do trzech zagadnień: dyrektywy w sprawie powództw przedstawicielskich, dyrektywy horyzontalnej w sprawie zasad ochrony konsumentów oraz podwójnej jakości produktów. W wydarzeniu udział weźmie Zastępca Dyrektora Generalnego DG JUST Alexandra Jour‑Schroeder, a także inni przedstawiciele Komisji Europejskiej, administracji rządowej, organizacji konsumenckich i biznesowych oraz akademicy i dziennikarze.
Program dialogu konsumenckiego
Rejestrację prowadzi Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce poprzez formularz https://ec.europa.eu/poland/content/registration-form-6_pl.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny i decyduje kolejność zgłoszeń. Spotkanie prowadzone będzie w języku polskim i angielskim ― zapewniamy tłumaczenie.
Zachęcamy do zapoznania się z ulotkami informacyjnymi przygotowanymi przez KE m.in. na temat działań na rzecz konsumentów oraz korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców.
Dodatkowe informacje:
Wydział Promocji i Edukacji UOKiK
Kinga Majewska
22 55 60 273
kinga.majewska@uokik.gov.pl
Tagi: Komisja Europejska, KE, dialog, Nowy ład dla konsumentów, zaproszenie, spotkanie, debata, konferencja, wydarzenie, Konsumencki Dialog Obywatelski,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (223.84 KB, docx, 2018.10.04)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - Jakie działania podejmuje Komisja Europejska na rzecz konsumentów? (460.99 KB, pdf, 2018.10.02)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - Jakie korzyści uzyskam jako konsument? (488.3 KB, pdf, 2018.10.02)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - Jakie korzyści uzyskam jako przedsiębiorstwo? (355.28 KB, pdf, 2018.10.02)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - Jak będzie działać nowy mechanizm zbiorowego dochodzenia roszczeń? (495.19 KB, pdf, 2018.10.02)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - W jaki sposób organy publiczne mogą zwiększyć ochronę konsumentów? (392.78 KB, pdf, 2018.10.02)
Warto przeczytać
Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>
Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów. ...>
Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>
Reklamy promocji w Black Red White z czerwca 2017 r. wprowadzały w błąd. Plakaty, billboardy i ulotki z hasłem „MEBLE I DODATKI bez VAT” sugerowały, że taniej można kupić wszystkie towary, a nie tylko wybrane. ...>
Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>
Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich. Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad 95 tys. zł. ...>
Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
Podobne artykuły
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
- porady@dlakonsumentow.pl
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
- Europejskie Centrum Konsumenckie
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Starszy specjalista w Departamencie Monitorowania Pomocy Publicznej, Wydział Pomocy Regionalnej
- Specjalista w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Wydział Usług Finansowych
- Referendarz w Departamencie Nadzoru Rynku, Wydział Postępowań w zakresie Nadzoru Rynku
- Referendarz w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Wydział Handlu i Usług
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (14.02.2019) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Katowicach wraz ze środkami czystości
- Usługa dostarczenia i utrzymania pomiędzy lokalizacjami Zamawiającego, sieci IP VPN w oparciu o sieć MPLS oraz usługi dostępu do Internetu w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Plac Powstańców Warszawy 1, Warszawa)
- (17.01.2019) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratoriów i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości.
- (08.01.2019) Usługa rezerwacji, sprzedaży i dostawy biletów lotniczych na zagraniczne i krajowe wyjazdy służbowe oraz zakup biletów kolejowych krajowych i zagranicznych dla kierownictwa i pracowników UOKiK oraz pośrednictwo w procesie uzyskiwania i zakupu
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.