Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
KE i UOKiK zapraszają na konsumencki dialog obywatelski
< poprzedni | następny > 04.10.2018
- Komisja Europejska proponuje nowy ład dla konsumentów.
- Dowiedz się jakie szykują się zmiany i zabierz głos w otwartej dyskusji.
- Spotkanie odbędzie się 18 października 2018 r. w Centrum Nauki Kopernik.
Europejska polityka konsumencka przynosi realne korzyści dzięki ważnym aktom prawnym regulującym prawa konsumentów, piętnując przy tym nieuczciwe praktyki handlowe i niedozwolone postanowienia umowne. W ten sposób gwarantuje europejskim obywatelom wysoki poziom ochrony. Rynek podlega jednak szybkim zmianom, dlatego też Komisja Europejska opracowała pakiet zmian w regulacjach „Nowy ład dla konsumentów” („New deal for consumers”).
Przed polityką ochrony konsumentów wciąż pojawiają się nowe wyzwania. Niedawne nadużycia na dużą skalę, dotykające konsumentów w całej UE, takie jak powszechne stosowanie przez banki nieuczciwych warunków umownych w umowach o kredyt hipoteczny, podważyły zaufanie do Jednolitego Rynku. Zapoczątkowało to debatę na temat tego, czy w UE funkcjonują odpowiednio silne mechanizmy, by skutecznie egzekwować przepisy dotyczące ochrony konsumentów i zapewnić rekompensatę poszkodowanym.
W ramach tej inicjatywy w 2018 r. w państwach członkowskich organizowane są dialogi konsumenckie, oparte na indywidualnym podejściu do poszczególnych krajów. Celem spotkań jest wyjaśnienie obywatelom, co Unia Europejska robi dla nich jako konsumentów oraz wysłuchanie ich opinii na temat tego, jak UE może lepiej rozwiązywać ich problemy.
Polska będzie gospodarzem obywatelskiego dialogu konsumenckiego 18 października 2018 r. (czwartek). Wydarzenie organizowane jest przez Komisję Europejską we współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zapraszamy do Centrum Nauki Kopernik (sali audytoryjnej), godz. 09.15-16.00.
Tematyka wystąpień dotyczyć będzie oczekiwań i głównych wyzwań z polskiej perspektywy w odniesieniu do trzech zagadnień: dyrektywy w sprawie powództw przedstawicielskich, dyrektywy horyzontalnej w sprawie zasad ochrony konsumentów oraz podwójnej jakości produktów. W wydarzeniu udział weźmie Zastępca Dyrektora Generalnego DG JUST Alexandra Jour‑Schroeder, a także inni przedstawiciele Komisji Europejskiej, administracji rządowej, organizacji konsumenckich i biznesowych oraz akademicy i dziennikarze.
Program dialogu konsumenckiego
Rejestrację prowadzi Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce poprzez formularz https://ec.europa.eu/poland/content/registration-form-6_pl.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny i decyduje kolejność zgłoszeń. Spotkanie prowadzone będzie w języku polskim i angielskim ― zapewniamy tłumaczenie.
Zachęcamy do zapoznania się z ulotkami informacyjnymi przygotowanymi przez KE m.in. na temat działań na rzecz konsumentów oraz korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców.
Dodatkowe informacje:
Wydział Promocji i Edukacji UOKiK
Kinga Majewska
22 55 60 273
kinga.majewska@uokik.gov.pl
Tagi: Komisja Europejska, KE, dialog, Nowy ład dla konsumentów, zaproszenie, spotkanie, debata, konferencja, wydarzenie, Konsumencki Dialog Obywatelski,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (223,84 KB, docx, 2018.10.04)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - Jakie działania podejmuje Komisja Europejska na rzecz konsumentów? (460,99 KB, pdf, 2018.10.02)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - Jakie korzyści uzyskam jako konsument? (488,3 KB, pdf, 2018.10.02)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - Jakie korzyści uzyskam jako przedsiębiorstwo? (355,28 KB, pdf, 2018.10.02)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - Jak będzie działać nowy mechanizm zbiorowego dochodzenia roszczeń? (495,19 KB, pdf, 2018.10.02)
- Ulotka KE - Nowy ład dla konsumentów - W jaki sposób organy publiczne mogą zwiększyć ochronę konsumentów? (392,78 KB, pdf, 2018.10.02)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie