Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Opłata interchange - Wygrana UOKiK
< poprzedni | następny > 23.04.2010
Banki mogły naruszyć prawo ustalając wspólnie wysokość opłat pobieranych za transakcje dokonywane kartami płatniczymi Visa i MasterCard. Sąd Apelacyjny podzielił argumenty UOKiK i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia
Wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczy precedensowej decyzji z grudnia 2006 roku. Urząd stwierdził wówczas, że przez 13 lat 20 banków wspólnie ustalało wysokość prowizji pobieranych za transakcje dokonywane kartami płatniczymi Visa i MasterCard – tzw. opłatę interchange. Na zmawiających się przedsiębiorców nałożono karę finansową w łącznej wysokości 164 mln zł.
Od każdej transakcji bezgotówkowej banki pobierają od sprzedawców prowizję. W Polsce kształtuje się ona na średnim poziomie od 1 do 2 proc. Opłata ta wyznacza minimalny, niepodlegający negocjacjom poziom ceny za obsługę transakcji dokonywanej kartą, jaką muszą uiścić sklepy realizujące płatności bezgotówkowe. W decyzji z 2006 roku Prezes Urzędu uznał, że 20 banków zawarło nielegalne porozumienie, w którym wspólnie ustaliło, że będą pobierać opłatę od transakcji dokonywanych kartą płatniczą. Prowizja pobierana od akceptantów za rozliczenie transakcji w przypadku braku porozumienia kształtowałaby się na wielokrotnie niższym poziomie i pozbawiłaby banki wysokich zysków z każdej transakcji kartami Visa i MasterCard.
Wszystkie banki odwołały się od tej decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niestety stanowisko Urzędu nie przekonało sądu, który w listopadzie 2008 r. uchylił decyzję, zarzucając Urzędowi m.in. błędne ustalenie rynku, na którym mogło dojść do złamania prawa.
Urząd nie zgodził się z wyrokiem SOKiK i odwołał się do Sądu Apelacyjnego. 22 kwietnia br. Sąd Apelacyjny podzielił argumenty Urzędu - uchylając decyzję sądu pierwszej instancji i kierując ją do ponownego rozpatrzenia. W ocenie sądu rynek właściwy został przez Prezesa UOKiK ustalony prawidłowo. Sąd podzielił wskazywaną przez Prezesa UOKiK argumentację Komisji Europejskiej, zawartą w decyzjach w sprawie transgranicznych opłat interchange w systemach Visa i MasterCard. W ocenie sądu przeanalizowane mechanizmy rozliczeń między poszczególnymi uczestnikami transakcji dokonywanych kartą wskazują, że o cenach za obsługę transakcji decyduje w głównej mierze porozumienie banków, nie zaś wolna konkurencja.
Wyrok oznacza, że SOKiK będzie musiał ponownie przeanalizować decyzję, biorąc pod uwagę argumentację Sądu Apelacyjnego.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: opłata interchange, banki, sąd apelacyjny, sokik, wyrok, niedozwolone porozumienia, Visa, MasterCard
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (98,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Skrót decyzji (161,03 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr DAR-15/2006 (1,44 MB, pdf, 2016.06.14)
- Komunikat prasowy (127 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie