Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Spółka Alan działała na szkodę konsumentów
< poprzedni | następny > 27.06.2005
Wysyłając do konsumentów listy sugerujące przyznanie im nagrody, spółka Alan naruszyła prawo - uznał Prezes UOKiK Cezary Banasiński. Poszkodowanych jej praktykami może być kilkaset osób w Polsce
W związku z licznymi skargami w sprawie praktyk spółki Alan, działającej w Polsce na zlecenie amerykańskiej firmy wysyłkowej Integra Direct, Prezes UOKiK wszczął w listopadzie 2004 roku postępowanie administracyjne.
W jego toku ustalono, że spółka przesyła konsumentom materiały promocyjne sprawiające wrażenie oficjalnych pism, w których obiecuje otrzymanie wysokich nagród. Wrażenie wiarygodnych dokumentów mogą wywołać stwierdzenia typu „Oficjalne potwierdzenie zdobycia nagrody”, „Pismo administracyjne do wielkich zwycięzców”. Dodatkowo listy wysyłane do konsumentów opatrzone są pieczątkami „Wydziału nagród i wygranych Integra Direct” lub „Działu przekazywania wygranych”. Warunkiem uzyskania nagrody jest wykonanie wysokopłatnych połączeń z numerami rozpoczynającymi się od 0-701, zakup znaczków o określonym nominale bądź wypełnienie przelewu opiewającego na określoną kwotę.
W opinii Prezesa UOKiK działania spółki wprowadzały konsumentów w błąd, ponieważ mogli oni odnieść wrażenie, że telefonując na przykład pod wskazany numer uzyskają nagrodę. Tymczasem z informacji Urzędu wynika, że żaden z konsumentów nie otrzymał obiecanej wygranej, w rzeczywistości mającej charakter iluzoryczny.
Prezes UOKiK uznał ponadto, że spółka wprowadzała konsumentów w błąd, stwarzając konsumentom nieprawdziwe przekonanie o wyjątkowości oferty oraz szczególnie wysokich szansach na wygraną. Alan, nadając ofercie pozory stylu urzędowego w celu uwiarygodnienia i podniesienia rangi przesyłanych materiałów, w konsekwencji nakłaniał konsumentów do odpowiedzi, wykonywania połączeń - w przekonaniu, że otrzymają nagrodę. Zdaniem Prezesa UOKiK taki sposób prowadzenia działalności przez spółkę narusza zbiorowy interes konsumentów.
Decyzja nie jest prawomocna, spółka ma prawo odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie dwóch tygodni od jej doręczenia.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (150 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie