Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wydawca i dystrybutorzy książki "Harry Potter i Zakon Feniksa" płacą kary

< poprzedni | następny > 23.03.2005

Wydawca i dystrybutorzy książki

Kary w łącznej wysokości ponad 1 mln 600 tys. nałożył Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na wydawcę i dystrybutorów polskiej wersji „Harry’ego Pottera i Zakonu Feniksa”. Powodem było ustalenie, że książka nie może być sprzedawana po cenie różniącej się więcej niż 10 proc. od wydrukowanej na okładce


W listopadzie 2003 roku miało miejsce spotkanie przedstawicieli spółki Harbor Point - mającej wyłączne prawa do wydawania książki „Harry Potter i Zakon Feniksa” w polskiej wersji językowej - z dystrybutorami hurtowymi (EMPiK, Wikr, Ogólnopolski System Dystrybucji Wydawnictw-Azymut, Firma Księgarska Jacek Olesiejuk, DiSO oraz Wkra). Wszyscy uczestnicy podpisali oświadczenie, w którym zobowiązali się, że nie będą sprzedawać książki po cenie detalicznej różniącej się o więcej niż 10 proc. od wydrukowanej na okładce. Dla wydania w miękkiej oprawie było to 49 złotych, twardej zaś 59 złotych. Sygnatariusze porozumienia zadeklarowali również, że będą informować o ustaleniach swoich kontrahentów (księgarnie) i egzekwować od nich ich stosowanie. W późniejszym terminie pod oświadczeniem podpisały się spółki Matras i Bertelsmann Media. Łączny udział dystrybutorów, którzy weszli w skład porozumienia, w sprzedaży piątego tomu „Harry’ego Pottera” przekroczył 80 proc.


Jak wynika z materiału dowodowego zebranego przez Delegaturę Urzędu w Katowicach, uczestnicy porozumienia podjęli kroki zmierzające do realizacji jego postanowień w praktyce. Spółka Harbor Point była informowana przez dystrybutorów o przypadkach sprzedaży „Harry’ego Pottera…” po cenie niższej niż ustalona. Ponadto hurtownicy pisemnie bądź ustnie zobowiązywali księgarzy, by sprzedawali książkę w ustalonej wcześniej cenie.

 
Zdaniem Prezesa UOKiK bezpośrednim skutkiem działań uczestników porozumienia było przede wszystkim wyznaczenie minimalnych cen detalicznych, co spowodowało ograniczenie konkurencji. W rezultacie bowiem konsumenci zmuszeni byli do kupowania książki po cenie ustalonej przez uczestników porozumienia (dla porównania, wyższej o 20 proc. niż poprzednia pozycja w serii - „Harry Potter i czara ognia”). Podobna sytuacja nie miałaby miejsca w przypadku niezakłóconej konkurencji. Konsument, dokonując zakupu mógłby wówczas wybrać najkorzystniejszą ofertę na rynku.

 
Biorąc pod uwagę powyższe, Prezes UOKiK uznał opisane działanie spółki Harbor Point oraz pozostałych uczestników zmowy za zabronione prawem porozumienie ograniczające konkurencję i nakazał zaniechanie jego stosowania. Na wydawcę i dystrybutorów zostały również nałożone kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 1 mln 600 tys. złotych (z tego na Harbor Point 590 tys. złotych). Przy ustalaniu ich wymiaru wzięto pod uwagę z jednej strony funkcję prewencyjną i represyjną, z drugiej zaś fakt, że żaden z przedsiębiorców nie był do tej pory karany za złamanie prawa antymonopolowego.

 
Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje odwołanie od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry