Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Cyfrowy Polsat na cenzurowanym

< poprzedni | następny > 15.04.2009

Cyfrowy Polsat na cenzurowanym

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie antymonopolowe w trakcie którego sprawdzi, czy Cyfrowy Polsat nie nadużył swojej pozycji rynkowej sprzedając prawa do publicznego odtwarzania relacji sportowych

Praktyki polegające na nadużywaniu pozycji dominującej są jednymi z najgroźniejszych naruszeń prawa konkurencji. Polegają one w szczególności na narzucaniu cen nadmiernie wygórowanych lub rażąco niskich, dyskryminowaniu partnerów handlowych oraz narzucaniu uciążliwych warunków umów. Nieuczciwe praktyki przedsiębiorców mogą być szczególnie widoczne w czasach kryzysu gospodarczego, kiedy rynkowi dominanci mogą częściej wykorzystywać swoją silną pozycję kosztem mniejszych przedsiębiorców. W 2008 roku UOKiK prowadził ponad 150 postępowań w sprawie przedsiębiorców nadużywających swojej pozycji rynkowej - 80 z nich zakończyło się wydaniem decyzji.

Postępowanie w sprawie Cyfrowego Polsatu zostało wszczęte po analizie informacji znajdujących się na stronach internetowych przedsiębiorcy, jak również skarg napływających do Urzędu. Wątpliwości UOKiK budzą dodatkowe obowiązki nakładane na przedsiębiorców przy zakupie praw do publicznego odtwarzania relacji sportowych z Euro 2008 - Cyfrowy Polsat był jedynym w Polsce podmiotem, który sprzedawał prawa do transmisji wszystkich meczów. Zgoda na publiczne odtwarzanie przez przedsiębiorców prowadzących np. kina, puby czy hotele była uzależniona od nabycia praw do ich publicznego nadawania, a także zakupu dekodera od Cyfrowego Polsatu.

W toku postępowania antymonopolowego Urząd sprawdzi, czy Cyfrowy Polsat nie nadużył swojej pozycji dominującej uzależniając sprzedaż praw do publicznego odtwarzania relacji z Euro 2008 od zakupu dekodera oraz wsparcia technicznego.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję powinno być zakończone nie później niż w terminie 5 miesięcy od dnia jego wszczęcia. W przypadku stwierdzenia nadużycia pozycji rynkowej Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Problem dominantów narzucających nieuczciwe warunki umów dotyczy całej Unii Europejskiej. Obecnie Komisja Europejska prowadzi postępowanie w sprawie Microsoftu, któremu już po raz drugi zarzuca stosowanie zakazanej przez prawo konkurencji praktyki polegającej na sprzedaży wiązanej, tym razem przeglądarki Internet Explorer z systemem operacyjnym Windows. Z kolei francuski organ antymonopolowy zajmuje się skargą na spółkę Orange, należącą do grupy kapitałowej France Telecom. Konkurenci zarzucili jej narzucanie uciążliwych warunków umów w dostępie do niektórych usług audiowizualnych.

Pojawiające się nieprawidłowości na rynkach związanych z nowymi technologiami są wyzwaniem dla organów antymonopolowych, które muszą stale monitorować zachodzące zmiany i dostosowywać do nich swoją praktykę. Między innymi tej problematyce poświęcone jest Międzynarodowe Forum Prawa Konkurencji, zorganizowane przez UOKiK w Warszawie w dniach 15-16 kwietnia. Dwudniowe spotkanie pod patronatem Neelie Kroes, Komisarz ds. Konkurencji KE, jest doskonałą okazją do omówienia aktualnych zagadnień prawa antymonopolowego, w tym m.in. kwestii związanych z nowymi technologiami, procedurą nakładania kar, fuzjami w branży handlowej oraz problemami prawa konkurencji na rynku budowlanym. Wśród zaproszonych gości są Philip Lowe, Dyrektor Generalny ds. Konkurencji Komisji Europejskiej, szefowie krajowych organów ochrony konkurencji państw członkowskich UE oraz Kanady.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, cyfrowy polsat, wydarzenia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Międzynarodowe Forum Prawa Konkurencji - 15.04.2009 r. Międzynarodowe Forum Prawa Konkurencji - 15.04.2009 r. Międzynarodowe Forum Prawa Konkurencji - 15.04.2009 r. Międzynarodowe Forum Prawa Konkurencji - 15.04.2009 r. Międzynarodowe Forum Prawa Konkurencji - 15.04.2009 r.

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry