Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Nowe technologie - nowe wyzwania
< poprzedni | następny > 09.07.2009

Narzucanie nieuczciwych cen, dyskryminowanie innych przedsiębiorców czy niejednolite warunki umów są zabronione rynkowym dominantom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowanie podczas którego sprawdzi, czy nie doszło do ograniczenia konkurencji
Postępująca informatyzacja życia społeczno-gospodarczego powoduje, że przedsiębiorcy funkcjonują w zupełnie innym otoczeniu niż jeszcze kilka lat temu. Organy ochrony konkurencji muszą więc dostosowywać swoje działania do zmian zachodzących w firmach związanych z nowymi technologiami. Wielu przedsiębiorców wykorzystuje możliwości, jakie stwarza Internet, oferując coraz bardziej zaawansowane usługi. Bez względu na to jaką prowadzą działalność, zawsze muszą pamiętać o zakazie stosowania praktyk antykonkurencyjnych.
Tego dotyczy najnowsze postępowanie prowadzone przez UOKiK przeciwko Amadeus Polska - spółce, która jest największym w Polsce przedsiębiorcą z branży elektronicznej dystrybucji produktów i usług turystycznych za pośrednictwem globalnego komputerowego systemu dystrybucyjnego - GDS. System ten zapewnia biurom podróży dostęp do informacji o świadczeniach dostawców usług turystycznych, dzięki czemu mogą one dokonywać natychmiastowych rezerwacji np. biletów lotniczych w imieniu klienta. Amadeus jest równocześnie jednym z producentów programu mid-office, który umożliwia biurom podróży korzystanie z danych zawartych w systemie GDS. Decydując się na korzystanie z programu mid-office mogą nabyć go od Amadeus Polska bądź jego konkurentów. UOKiK sprawdza czy przedsiębiorca nie wykorzystał swojej siły rynkowej do ograniczenia konkurencji.
Z informacji zebranych do tej pory przez Urząd wynika, że Amadeus pobiera nieproporcjonalnie wyższe opłaty za dostęp do bazy danych generowanej przez system GDS od biur podróży korzystających z programów mid-office innych producentów. Taka praktyka może uniemożliwiać lub utrudniać rozwój konkurencji istniejącej na rynku sprzedaży oprogramowania mid-office. Powoduje bowiem, że biurom podróży nie opłaca się korzystać z oferty producentów innych niż Amadeus. Może to doprowadzić do wyeliminowania z rynku pozostałych przedsiębiorców.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, Amadeus Polska może zostać ukarany sankcją finansową w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Omówieniu wybranych zagadnień związanych z jednostronnymi praktykami antykonkurencyjnymi na rynku nowych technologii służyło spotkanie w ramach Środkowoeuropejskiej Inicjatywy w sprawie Współpracy Organów ds. Konkurencji (CECI). Zorganizowane przez UOKiK seminarium dotyczyło m.in. aktualnych spraw prowadzonych przez Komisję Europejską związanych z branżą informatyczną.
Na problem opatentowania technologii komputerowych oraz telekomunikacyjnych zwróciła uwagę Melanie Sabo z amerykańskiej Federalnej Komisji ds. Handlu. Rozwój gospodarczy nie byłby możliwy bez innowacji, a ta bez konkurencji. Nowatorskie wykorzystanie wiedzy i informacji, doskonalenie produktów i dostosowywanie ich do potrzeb konsumentów są wyzwaniem dla każdego przedsiębiorstwa. Konkurencyjne produkty wymagają jednak właściwej ochrony. Prawa autorskie, patenty na wynalazki, wzory użytkowe, zastrzeżenie nazwy czy też posiadane licencje - odpowiednio stosowane - sprzyjają rozwojowi firmy oraz wprowadzaniu innowacji, ale mogą też zwiększać koszty innych przedsiębiorców i utrudniać konkurencję.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, postępowanie, umowy, rynek, wydarzenia
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (1.08 MB, doc)
- Prezentacja: Melanie Sabo - Issues Confronting Enforcement Authorities in the High-Tech Sector; A U.S. Perspective (429.75 KB, pdf)
- Prezentacja: Nicolas Petit - The Commission Guidance Notice on Article 82 EC A More Economic Approach of Abuses of Dominance? (52.6 KB, pdf)
- Prezentacja: Jean-Yves Art - Refusal to deal: The Microsoft case (319.37 KB, pdf)
- Prezentacja: Iratxe Gurpegui Ballesteros - Telefónica, Deutsche Telekom and Beyond The European Commissionss Approach to Margin Squeeze Cases (177.36 KB, pdf)
- Prezentacja: Bartosz Ostrowski - Tying and bundling - case study presentation- TP SA case (48.45 KB, pdf)
- Prezentacja: Zuzana Mrazova - Experiences of AMO SR in assessing potentially excessive prices charged by the undertakings in dominant position (173.91 KB, pdf)
- Prezentacja: Stefan Fischer - Abusive practices: price scheme/telecom (19.76 KB, pdf)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Seniorzy skarżą się do UOKiK, że są zapraszani na bezpłatne badania - w rzeczywistości zawierają umowę o usługi medyczne. ...>
Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>
Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” – kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa. ...>
Blisko 1,5 mln sprawdzonych, 700 tys. zakwestionowanych i 30 tys. zniszczonych zabawek – to efekt wspólnej akcji UOKiK i Krajowej Administracji Skarbowej ...>
Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. ...>
Prezes UOKiK ostrzega: uważaj na oszustwa i „inwestycje” alternatywne, które mogą wykorzystywać model piramid finansowych. ...>
Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>
Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
- porady@dlakonsumentow.pl
- Federacja Konsumentów
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
- Europejskie Centrum Konsumenckie
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
- Praca
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (17.04.2018) Wykonywanie usług badania próbek paliw ciekłych (oleju napędowego, benzyn E-5, E-10) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw realizowanego przez Prezesa UOKiK za pomocą Inspekcji Handlowej
- (17.04.2018) Świadczenie usług wsparcia użytkowników sieci komputerowej UOKiK oraz prowadzenie prac konserwacyjno-logistyczno-organizacyjnych związanych z utrzymaniem sieci helpdesk IT
- (12.04.2018) Dostawa materiałów i testów biologicznych na potrzeby laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (12.04.2018) Dostawa i wdrożenie Zintegrowanego Systemu Finansowo-Księgowego na potrzeby Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z usługami serwisu gwarancyjnego
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliw skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista stacji paliw LPG skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista hurtowni paliw skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista hurtowni LPG skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Opis systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw