Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Nowe technologie - nowe wyzwania

< poprzedni | następny > 09.07.2009

Nowe technologie - nowe wyzwania

Narzucanie nieuczciwych cen, dyskryminowanie innych przedsiębiorców czy niejednolite warunki umów są zabronione rynkowym dominantom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowanie podczas którego sprawdzi, czy nie doszło do ograniczenia konkurencji

Postępująca informatyzacja życia społeczno-gospodarczego powoduje, że przedsiębiorcy funkcjonują w zupełnie innym otoczeniu niż jeszcze kilka lat temu. Organy ochrony konkurencji muszą więc dostosowywać swoje działania do zmian zachodzących w firmach związanych z nowymi technologiami. Wielu przedsiębiorców wykorzystuje możliwości, jakie stwarza Internet, oferując coraz bardziej zaawansowane usługi. Bez względu na to jaką prowadzą działalność, zawsze muszą pamiętać o zakazie stosowania praktyk antykonkurencyjnych.

Tego dotyczy najnowsze postępowanie prowadzone przez UOKiK przeciwko Amadeus Polska - spółce, która jest największym w Polsce przedsiębiorcą z branży elektronicznej dystrybucji produktów i usług turystycznych za pośrednictwem globalnego komputerowego systemu dystrybucyjnego - GDS. System ten zapewnia biurom podróży dostęp do informacji o świadczeniach dostawców usług turystycznych, dzięki czemu mogą one dokonywać natychmiastowych rezerwacji np. biletów lotniczych w imieniu klienta. Amadeus jest równocześnie jednym z producentów programu mid-office, który umożliwia biurom podróży korzystanie z danych zawartych w systemie GDS. Decydując się na korzystanie z programu mid-office mogą nabyć go od Amadeus Polska bądź jego konkurentów. UOKiK sprawdza czy przedsiębiorca nie wykorzystał swojej siły rynkowej do ograniczenia konkurencji.

Z informacji zebranych do tej pory przez Urząd wynika, że Amadeus pobiera nieproporcjonalnie wyższe opłaty za dostęp do bazy danych generowanej przez system GDS od biur podróży korzystających z programów mid-office innych producentów. Taka praktyka może uniemożliwiać lub utrudniać rozwój konkurencji istniejącej na rynku sprzedaży oprogramowania mid-office. Powoduje bowiem, że biurom podróży nie opłaca się korzystać z oferty producentów innych niż Amadeus. Może to doprowadzić do wyeliminowania z rynku pozostałych przedsiębiorców.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, Amadeus Polska może zostać ukarany sankcją finansową w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

Omówieniu wybranych zagadnień związanych z jednostronnymi praktykami antykonkurencyjnymi na rynku nowych technologii służyło spotkanie w ramach Środkowoeuropejskiej Inicjatywy w sprawie Współpracy Organów ds. Konkurencji (CECI). Zorganizowane przez UOKiK seminarium dotyczyło m.in. aktualnych spraw prowadzonych przez Komisję Europejską związanych z branżą informatyczną.

Na problem opatentowania technologii komputerowych oraz telekomunikacyjnych zwróciła uwagę Melanie Sabo z amerykańskiej Federalnej Komisji ds. Handlu. Rozwój gospodarczy nie byłby możliwy bez innowacji, a ta bez konkurencji. Nowatorskie wykorzystanie wiedzy i informacji, doskonalenie produktów i dostosowywanie ich do potrzeb konsumentów są wyzwaniem dla każdego przedsiębiorstwa. Konkurencyjne produkty wymagają jednak właściwej ochrony. Prawa autorskie, patenty na wynalazki, wzory użytkowe, zastrzeżenie nazwy czy też posiadane licencje - odpowiednio stosowane - sprzyjają rozwojowi firmy oraz wprowadzaniu innowacji, ale mogą też zwiększać koszty innych przedsiębiorców i utrudniać konkurencję.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, postępowanie, umowy, rynek, wydarzenia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r. Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r. Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r. Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r. Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r.

 

Warto przeczytać

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach
Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach

Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem. ...>

Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej

Czy kosiarka lub sekator, których używasz na działce, nie stwarzają zagrożenia? Sprawdziła to Inspekcja Handlowa. Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 21,7 proc. maszyn ogrodniczych. ...>

Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK
Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK

Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących obligacji korporacyjnych. Większy nadzór nad sprzedawcami produktów finansowych, kary dla menedżerów, wcześniejsze ostrzeganie konsumentów – to propozycje UOKiK.   ...>

UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną
UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną

Opóźniony lub odwołany lot, zaginiony bagaż, niezgodny z ofertą standard hotelu – to najczęstsze przyczyny sporów konsumentów z liniami lotniczymi i biurami podróży.   ...>

Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK
Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK

Prezes UOKiK sprawdza praktykę banków dotyczącą sposobu naliczania opłat za wystawienie zaświadczeń o historii spłaty kredytu. Pod lupą jest 15 banków.   ...>

1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA
1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA

UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości