Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Nowe technologie - nowe wyzwania

< poprzedni | następny > 09.07.2009

Nowe technologie - nowe wyzwania

Narzucanie nieuczciwych cen, dyskryminowanie innych przedsiębiorców czy niejednolite warunki umów są zabronione rynkowym dominantom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowanie podczas którego sprawdzi, czy nie doszło do ograniczenia konkurencji

Postępująca informatyzacja życia społeczno-gospodarczego powoduje, że przedsiębiorcy funkcjonują w zupełnie innym otoczeniu niż jeszcze kilka lat temu. Organy ochrony konkurencji muszą więc dostosowywać swoje działania do zmian zachodzących w firmach związanych z nowymi technologiami. Wielu przedsiębiorców wykorzystuje możliwości, jakie stwarza Internet, oferując coraz bardziej zaawansowane usługi. Bez względu na to jaką prowadzą działalność, zawsze muszą pamiętać o zakazie stosowania praktyk antykonkurencyjnych.

Tego dotyczy najnowsze postępowanie prowadzone przez UOKiK przeciwko Amadeus Polska - spółce, która jest największym w Polsce przedsiębiorcą z branży elektronicznej dystrybucji produktów i usług turystycznych za pośrednictwem globalnego komputerowego systemu dystrybucyjnego - GDS. System ten zapewnia biurom podróży dostęp do informacji o świadczeniach dostawców usług turystycznych, dzięki czemu mogą one dokonywać natychmiastowych rezerwacji np. biletów lotniczych w imieniu klienta. Amadeus jest równocześnie jednym z producentów programu mid-office, który umożliwia biurom podróży korzystanie z danych zawartych w systemie GDS. Decydując się na korzystanie z programu mid-office mogą nabyć go od Amadeus Polska bądź jego konkurentów. UOKiK sprawdza czy przedsiębiorca nie wykorzystał swojej siły rynkowej do ograniczenia konkurencji.

Z informacji zebranych do tej pory przez Urząd wynika, że Amadeus pobiera nieproporcjonalnie wyższe opłaty za dostęp do bazy danych generowanej przez system GDS od biur podróży korzystających z programów mid-office innych producentów. Taka praktyka może uniemożliwiać lub utrudniać rozwój konkurencji istniejącej na rynku sprzedaży oprogramowania mid-office. Powoduje bowiem, że biurom podróży nie opłaca się korzystać z oferty producentów innych niż Amadeus. Może to doprowadzić do wyeliminowania z rynku pozostałych przedsiębiorców.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, Amadeus Polska może zostać ukarany sankcją finansową w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

Omówieniu wybranych zagadnień związanych z jednostronnymi praktykami antykonkurencyjnymi na rynku nowych technologii służyło spotkanie w ramach Środkowoeuropejskiej Inicjatywy w sprawie Współpracy Organów ds. Konkurencji (CECI). Zorganizowane przez UOKiK seminarium dotyczyło m.in. aktualnych spraw prowadzonych przez Komisję Europejską związanych z branżą informatyczną.

Na problem opatentowania technologii komputerowych oraz telekomunikacyjnych zwróciła uwagę Melanie Sabo z amerykańskiej Federalnej Komisji ds. Handlu. Rozwój gospodarczy nie byłby możliwy bez innowacji, a ta bez konkurencji. Nowatorskie wykorzystanie wiedzy i informacji, doskonalenie produktów i dostosowywanie ich do potrzeb konsumentów są wyzwaniem dla każdego przedsiębiorstwa. Konkurencyjne produkty wymagają jednak właściwej ochrony. Prawa autorskie, patenty na wynalazki, wzory użytkowe, zastrzeżenie nazwy czy też posiadane licencje - odpowiednio stosowane - sprzyjają rozwojowi firmy oraz wprowadzaniu innowacji, ale mogą też zwiększać koszty innych przedsiębiorców i utrudniać konkurencję.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, postępowanie, umowy, rynek, wydarzenia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r. Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r. Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r. Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r. Międzynarodowe seminarium poświęcone zagadnieniu nadużywania pozycji dominującej na rynku nowych technologii - 09.07.2009 r.

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry