Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Nowe technologie - nowe wyzwania
< poprzedni | następny > 09.07.2009
Narzucanie nieuczciwych cen, dyskryminowanie innych przedsiębiorców czy niejednolite warunki umów są zabronione rynkowym dominantom. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowanie podczas którego sprawdzi, czy nie doszło do ograniczenia konkurencji
Postępująca informatyzacja życia społeczno-gospodarczego powoduje, że przedsiębiorcy funkcjonują w zupełnie innym otoczeniu niż jeszcze kilka lat temu. Organy ochrony konkurencji muszą więc dostosowywać swoje działania do zmian zachodzących w firmach związanych z nowymi technologiami. Wielu przedsiębiorców wykorzystuje możliwości, jakie stwarza Internet, oferując coraz bardziej zaawansowane usługi. Bez względu na to jaką prowadzą działalność, zawsze muszą pamiętać o zakazie stosowania praktyk antykonkurencyjnych.
Tego dotyczy najnowsze postępowanie prowadzone przez UOKiK przeciwko Amadeus Polska - spółce, która jest największym w Polsce przedsiębiorcą z branży elektronicznej dystrybucji produktów i usług turystycznych za pośrednictwem globalnego komputerowego systemu dystrybucyjnego - GDS. System ten zapewnia biurom podróży dostęp do informacji o świadczeniach dostawców usług turystycznych, dzięki czemu mogą one dokonywać natychmiastowych rezerwacji np. biletów lotniczych w imieniu klienta. Amadeus jest równocześnie jednym z producentów programu mid-office, który umożliwia biurom podróży korzystanie z danych zawartych w systemie GDS. Decydując się na korzystanie z programu mid-office mogą nabyć go od Amadeus Polska bądź jego konkurentów. UOKiK sprawdza czy przedsiębiorca nie wykorzystał swojej siły rynkowej do ograniczenia konkurencji.
Z informacji zebranych do tej pory przez Urząd wynika, że Amadeus pobiera nieproporcjonalnie wyższe opłaty za dostęp do bazy danych generowanej przez system GDS od biur podróży korzystających z programów mid-office innych producentów. Taka praktyka może uniemożliwiać lub utrudniać rozwój konkurencji istniejącej na rynku sprzedaży oprogramowania mid-office. Powoduje bowiem, że biurom podróży nie opłaca się korzystać z oferty producentów innych niż Amadeus. Może to doprowadzić do wyeliminowania z rynku pozostałych przedsiębiorców.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, Amadeus Polska może zostać ukarany sankcją finansową w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Omówieniu wybranych zagadnień związanych z jednostronnymi praktykami antykonkurencyjnymi na rynku nowych technologii służyło spotkanie w ramach Środkowoeuropejskiej Inicjatywy w sprawie Współpracy Organów ds. Konkurencji (CECI). Zorganizowane przez UOKiK seminarium dotyczyło m.in. aktualnych spraw prowadzonych przez Komisję Europejską związanych z branżą informatyczną.
Na problem opatentowania technologii komputerowych oraz telekomunikacyjnych zwróciła uwagę Melanie Sabo z amerykańskiej Federalnej Komisji ds. Handlu. Rozwój gospodarczy nie byłby możliwy bez innowacji, a ta bez konkurencji. Nowatorskie wykorzystanie wiedzy i informacji, doskonalenie produktów i dostosowywanie ich do potrzeb konsumentów są wyzwaniem dla każdego przedsiębiorstwa. Konkurencyjne produkty wymagają jednak właściwej ochrony. Prawa autorskie, patenty na wynalazki, wzory użytkowe, zastrzeżenie nazwy czy też posiadane licencje - odpowiednio stosowane - sprzyjają rozwojowi firmy oraz wprowadzaniu innowacji, ale mogą też zwiększać koszty innych przedsiębiorców i utrudniać konkurencję.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, postępowanie, umowy, rynek, wydarzenia
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (1,08 MB, doc)
- Prezentacja: Melanie Sabo - Issues Confronting Enforcement Authorities in the High-Tech Sector; A U.S. Perspective (429,75 KB, pdf)
- Prezentacja: Nicolas Petit - The Commission Guidance Notice on Article 82 EC A More Economic Approach of Abuses of Dominance? (52,6 KB, pdf)
- Prezentacja: Jean-Yves Art - Refusal to deal: The Microsoft case (319,37 KB, pdf)
- Prezentacja: Iratxe Gurpegui Ballesteros - Telefónica, Deutsche Telekom and Beyond The European Commissionss Approach to Margin Squeeze Cases (177,36 KB, pdf)
- Prezentacja: Bartosz Ostrowski - Tying and bundling - case study presentation- TP SA case (48,45 KB, pdf)
- Prezentacja: Zuzana Mrazova - Experiences of AMO SR in assessing potentially excessive prices charged by the undertakings in dominant position (173,91 KB, pdf)
- Prezentacja: Stefan Fischer - Abusive practices: price scheme/telecom (19,76 KB, pdf)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie