Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wspólne badanie - sklepy internetowe z RTV i AGD

< poprzedni | następny > 10.09.2009

Wspólne badanie - sklepy internetowe z RTV i AGD

Brak adresu sklepu, informacji o przedsiębiorcy lub prawie do odstąpienia od umowy - to najczęściej spotykane problemy przez europejskich konsumentów kupujących sprzęt elektroniczny w sieci. Urząd już po raz drugi uczestniczył w Międzynarodowych Dniach Przeszukiwania Internetu

Możliwość zrobienia zakupów w domu, w każdym momencie i przede wszystkim atrakcyjne ceny sprawiają, że coraz częściej kupujemy w sieci. W 2008 roku 25 proc. europejskich internautów kupiło sprzęt elektroniczny (Eurostat, 2009 rok) za jego pośrednictwem. Polscy konsumenci również coraz chętniej wybierają tę formę zakupów. Niestety, zakupy wirtualne nie zawsze oznaczają realne korzyści. W ubiegłym roku w związku z problemami zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość do rzeczników konsumentów trafiło ponad 15 tys. skarg. Od 2007 roku Komisja Europejska organizuje Międzynarodowe Dni Przeszukiwania Internetu, wybierając branżę i określając warunki badania - badane były do tej pory m.in. linie lotnicze.

W tym roku Komisja Europejska sprawdziła metody stosowane przez sklepy internetowe sprzedające sprzęt RTV i AGD. W ramach wspólnej akcji państwa członkowskie przebadały 369 stron sklepów internetowych oferujących sprzęt elektroniczny. W wyniku przeprowadzonej akcji okazało się, że 55 proc. skontrolowanych stron zawiera nieprawidłowości. Najczęstszym problemem stwierdzonym na 131 stronach było umieszczanie informacji wprowadzających internautów w błąd odnośnie przysługujących im praw - zwłaszcza o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Na 93 stronach zabrakło informacji o całkowitej cenie, jaką klient musi zapłacić kupując sprzęt RTV i AGD w sieci - w szczególności brak informacji o kosztach przesyłki, czy też podawanie cen bez uwzględnienia podatków. Ponadto kontrolujący zwrócili uwagę na brak lub niekompletne informacje na temat przedsiębiorcy, takie jak nazwa, adres pocztowy czy adres e-mail. Tego typu nieprawidłowości stwierdzono na 65 przebadanych stronach internetowych.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po raz drugi uczestniczył w tym przedsięwzięciu. Efektem polskiej kontroli przeprowadzonej przez UOKiK jest 10 przeszukanych stron internetowych oferujących sprzęt elektroniczny. Wobec sześciu z nich planowane są postępowania wyjaśniające. W przypadku dwóch sklepów w związku z podejrzeniem praktyki mającej znaczenie transgraniczne polski Urząd poprosił o podjęcie działań przez Francję i Niemcy. W ramach tej edycji sprawdzono informacje zawarte na stronach:

  • www.morele.net
  • www.3kropki.pl
  • www.e-cyfrowe.pl
  • www.emarket.pl
  • www.1klik.pl
  • www.pixmania.com/pl/pl/home.html
  • www.esc.pl
  • www.magafoto.cz
  • www.eukasa.pl
  • www.notebooki.pl

Przedsiębiorcy, u których stwierdzono problemy będą proszeni o wyjaśnienie stosowanych praktyk. W niektórych przypadkach podjęte czynności prawne mogą doprowadzić do nałożenia kary na tych, którzy dopuścili się rażącego nadużycia. Ostatecznie zastosowane działania zostaną zaprezentowane w połowie 2010 roku.

Ponadto UOKiK przypomina, że konsument robiący zakupy w sieci, ma prawo zwrócić towar w terminie 10 dni od dnia dostarczenia, a w przypadku usługi od dnia zawarcia umowy. W sytuacji, gdy na stronie sklepu internetowego nie zostały podane informacje o:

  • nazwie i siedzibie sklepu,
  • kosztach, terminie i sposobie dostawy,
  • cenie obejmującej także cło i podatki,
  • zasadach zapłaty,
  • prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni,
  • miejscu i sposobie składania reklamacji, to termin, w którym możemy zrezygnować z zakupu - wynosi 3 miesiące.

Ponadto sprzedawca nie może też żądać zapłaty za wycofanie się z umowy (odstępnego) - takie żądanie jest bezprawne.

W razie pojawienia się problemów prawnych konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry