Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
PRESCO zastrasza klientów
< poprzedni | następny > 17.08.2005
Sposób egzekwowania długów przez firmę windykacyjną PRESCO jest sprzeczny z dobrymi obyczajami - uznał Prezes UOKiK. W ocenie Cezarego Banasińskiego działania spółki mają na celu zastraszenie konsumentów
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi na metody windykacji wierzytelności przez spółkę PRESCO. Konsumenci czuli się zastraszani i obrażani treścią kierowanych do nich pism. W listach przesyłanych przez przedsiębiorcę znajdowały się m.in. groźby złożenia do prokuratury zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa przez dłużnika. Spółka wzywała także do wskazania posiadanych rachunków bankowych, grożąc, że jeśli konsumenci tego nie uczynią - sama wystąpi do banków o ich ujawnianie.
W toku postępowania Urząd ustalił, że spółka PRESCO nie informowała w sposób rzeczowy o możliwych konsekwencjach niezapłacenia długu, lecz zastraszała konsumentów. Zdaniem UOKiK, pismom nadawano określoną formę i treść nie po to, by uczynić je zrozumiałymi dla odbiorców, lecz przeciwnie - wykorzystywano nieświadomość konsumentów, aby w ten sposób skłonić do określonego zachowania. Z ustaleń Urzędu wynika, że spółka wprowadzała w błąd, co do możliwości podjęcia przez nią kolejnych działań (grożenie wystąpieniem do prokuratury, banków, biura informacji gospodarczej). Ze zgromadzonego materiału wynika ponadto, że niejednokrotnie zdarzały się pomyłki co do osoby dłużnika.
Biorąc pod uwagę powyższe, a także mając na względzie znaczną ilość prowadzonych przez spółkę postępowań windykacyjnych, Prezes UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i zakazał stosowania wymienionych praktyk. Na przedsiębiorcę nie nałożono kary finansowej, ponieważ takiej możliwości nie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. W przypadku niezastosowania się do prawomocnej decyzji UOKiK - PRESCO grozi do 10 tys. euro kary za każdy dzień zwłoki.
To już druga decyzja, która dotyczy działalności z zakresu windykacji. W kwietniu br. podobne praktyki wrocławskiej spółki Kruk, Urząd uznał za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
Decyzja nie jest prawomocna - spółce przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (149,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie