Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Współpraca międzynarodowa > ICPEN

ICPEN

Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) jest organizacją składającą się z organów ochrony konsumentów z ponad 60 państw świata.

Cele sieci:

  • koordynacja i współpraca w zakresie egzekwowania przepisów konsumenckich,
  • wymiana informacji na temat praktyk rynkowych o wymiarze transgranicznym, które mogą mieć negatywny wpływ na interesy konsumentów, a także nowych tendencji i zagrożeń związanych z ochroną konsumentów,
  • dzielenie się informacjami na temat najlepszych praktyk odnośnie do najważniejszych przepisów konsumenckich, uprawnień w zakresie egzekwowania prawa i podejść regulacyjnych do ochrony konsumentów.

Pracami sieci kieruje państwo sprawujące w danym okresie rotacyjną prezydencję. W latach 2006-2007 funkcję tę pełniła Polska. Priorytetem polskiego przewodnictwa była ochrona interesów ekonomicznych konsumentów w kontekście rozwoju nowych technologii (spam, różne formy sprzedaży na odległość, oszustwa internetowe, itd.).

UOKiK uczestniczy w następujących inicjatywach ICPEN:

  • Spotkaniach Wysokiego Szczebla (High Level Meeting) – organizowanych raz do roku przez kraj sprawujący prezydencję, mających na celu omówienie głównych kierunków działań w ramach ICPEN
  • konferencjach plenarnych – organizowanych dwa razy do roku w państwie sprawującym przewodnictwo 
  • Best Practices Trainings – corocznych dwudniowych warsztatach poświęconych bieżącym problemom ochrony konsumentów
  • Corocznym Dniu Przeszukiwania Internetu (Internet Sweep), w ramach którego przeglądany jest Internet pod kątem nieuczciwych i wprowadzający w błąd stron www
  • telekonferencjach i webinarach – organizowanych cyklicznie seminariach poświęconych aktualnym zagadnieniom z obszaru ochrony konsumentów

Polska była także przewodniczącym grupy roboczej ds. komunikacji, której głównym zadaniem było opracowanie strategii komunikacji ICPEN oraz nowej strony internetowej sieci. W latach 2010-2015 Urząd pełnił funkcję administratora strony internetowej ICPEN (www.icpen.org). W ramach wspólnego projektu realizowanego pod auspicjami ICPEN polscy konsumenci mogą również zgłaszać swoje skargi transgraniczne (po polsku) przy użyciu strony internetowej www.econsumer.gov.

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości