Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Better consumer protection - act on consumer rights
< poprzedni | następny > 30.05.2014
Unsuccessful transaction in the Internet or with a sales representative? Each of us will have the right to return the product purchased in this way within 14 days. Moreover, the costs of the goods and services purchase will no longer be a surprise for the customers. Today, the Parliament completed works on the Act on consumer rights
Today, the Parliment adopted the Senate’s amendments to the Act on consumer rights. After it is signed by the President of the Republic of Poland, the new law will come into force within 6 months as from its publication in the Journal of Laws of the Republic of Poland.
What changes to expect?
Consumers will be given even wider protection of their rights. The most important changes that will protect all the weaker participants of the market are: extension of the period of withdrawal from a contract concluded away from business premises or through distance selling from 10 to 14 days and requirement to obtain express consent of the consumer for all additional payments exceeding the agreed remuneration for the main entrepreneur’s obligations under the contract. Thus, shopping in the Internet will become safer.
While lodging a complaint, a consumer having purchased a defective product will have the choice between repairing it, exchanging it, reduction of the price and withdrawal from the contract.
Entry into force
Entrepreneurs, their customers and organisations defending the consumer rights will need some time to adapt to new regulations. Therefore the extension of the vacatio legis, i.e. time necessary for the entry of the regulation into force, to 6 months will enable better application of the act. In order to increase the awareness of the market participants on the new regulation, UOKiK plans to launch an information campaign in the autumn.
The Act implementing the Directive of the European Parliament and of the Council to the Polish law was prepared by the Ministry of Justice. The rights of purchasers and the obligations of sellers will be identical in the entire EU.
Additional information for the media:
Małgorzata Cieloch, Spokesperson for UOKiK
Department of International Relations and Communication
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Press Release (121 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie