Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
The act of consumer rights - the entry into force of new provisions of law
< poprzedni | następny > 06.06.2014
The provisions of the Act on consumer rights will become applicable six months after its publication in the Journal of Laws of the Republic of Poland. The new Act extends the withdrawal period for distance contracts and off-premises contracts to 14 days.
On 30 May, the Parliament finished its work on the Act on consumer rights. In response to numerous queries and inaccurate information in press publications, we would like to explain that the new Act, after having been signed by the President of the Republic of Poland, will come into force within 6 months of its publication in the Journal of Laws, most probably at the end of the year.
Until that happens, businesses, consumers and organizations protecting weaker participants of the market have time to adjust to the new legislation. The six-month vacatio legis (i.e. the time between the publication of the Act and its entry into force) will ensure its better application in practice. To raise the awareness of the new provisions among market participants, UOKiK is planning to carry out an information campaign in autumn.
The Act transposing the Directive of the European Parliament and of the Council into the Polish legislation was drafted by the Ministry of Justice. The rights of buyers and the obligations of sellers will be identical throughout the EU.
Here are a few examples of the forthcoming changes:
The Act will strengthen the protection of consumer rights. The most important changes are intended to ensure better protection of weaker participants of the market. They include: extension of the withdrawal period for distance contracts and off-premises contracts from 10 to 14 days and the requirement to obtain express consent of the consumer for any additional payments. On-line shopping will thus become safer.
Submitting a complaint, a consumer who has bought a defective product will have the right to choose between a repair, replacement, price reduction or rescission (termination) of the contract.
Additional information for the media:
Małgorzata Cieloch, Spokesperson for UOKiK
Department of International Relations and Communication
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Press Release (122,5 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie