Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Ochrona konsumentów > Ostrzeżenia konsumenckie
Tomasz Braniewski prowadzący działalność pod firmą Invest-Net Braniewski Tomasz
Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl.
Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?
W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Podstawa prawna: Art. 73a. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 184 ze zm.)
< poprzedni 30.12.2015
Numer: 1
Data wydania postanowienia: 8.12.2015 r.
Nazwa przedsiębiorcy:
Tomasz Braniewski prowadzący działalność pod firmą Invest-Net Braniewski Tomasz,
NIP: 5671905713, REGON: 147414970
Zażalenie: NIE
Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: Postępowanie w toku
Treść ostrzeżenia:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że Tomasz Braniewski, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Invest-Net Braniewski Tomasz w Warszawie, m.in. poprzez strony internetowe: www.ale-gratka.pl, www.bez-posrednikow.pl, www.ofertynet.com.pl, www.ale-gratka.com, www.alegratka.eu oraz top-gratka.pl, stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, które mogą spowodować znaczne straty dla szerokiego kręgu konsumentów.
Poprzez swoje strony internetowe Tomasz Braniewski umożliwia konsumentom zamówienie usługi polegającej na zamieszczaniu ogłoszeń dotyczących sprzedaży nieruchomości na współpracujących portalach internetowych. Zamówienia składa się poprzez kliknięcie przycisku, który wbrew obowiązkowi wynikającemu z ustawy o prawach konsumenta, nie został oznaczony informacją, że złożenie zamówienia wiąże się z obowiązkiem zapłaty. Powyższe uchybienie powoduje, że nie dochodzi do zawarcia umowy. Pomimo tego Tomasz Braniewski kieruje do konsumentów, którzy złożyli w powyższy sposób zamówienia, wezwania do zapłaty. Jednocześnie Tomasz Braniewski zastrzega w regulaminach świadczonych usług, że jedynym sposobem rozwiązania zawartej z nim umowy jest jej wypowiedzenie z zachowaniem terminu umownego, wynoszącego w zależności od warunków danej umowy 1 lub 3 miesiące.
Tomasz Braniewski nie przekazuje również konsumentom w odpowiedniej chwili wymaganych prawem informacji, tj.:
- najpóźniej przed wyrażeniem przez konsumenta woli zawarcia umowy – informacji o swojej firmie oraz łącznym wynagrodzeniu za świadczenie usługi wraz z podatkami,
- bezpośrednio przed złożeniem zamówienia – informacji o głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem; łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, czasie trwania umowy oraz sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy oraz minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy, oraz
- w rozsądnym czasie po zawarciu umowy – potwierdzenia, na trwałym nośniku danych, zawarcia umowy.
Opisane powyżej działanie Tomasza Braniewskiego zagraża interesom majątkowym szerokiego grona konsumentów. Kierowane do konsumentów wezwania do zapłaty mogą wywołać u nich błędne przekonanie o istnieniu obowiązku zapłaty wynagrodzenia, pomimo tego, że z powodu nieoznaczenia przycisków służących do składania zamówienia w wymagany przez prawo sposób, nie dochodzi do skutecznego zawarcia umowy. W konsekwencji mogą oni podjąć decyzję o zapłacie nienależnego wynagrodzenia. Z kolei niewykonywanie przez Tomasza Braniewskiego ciążących na nim obowiązków informacyjnych, może powodować, że konsumenci nie będą mieć świadomości co do odpłatnego charakteru usługi po upływie darmowych trzech miesięcy, jak również co do tego, że umowa po tym okresie nie rozwiązuje się. W rezultacie narażeni są oni na nieuzasadnione, wysokie koszty (wynagrodzenie za usługę wynosi ok. 500 zł miesięcznie). Chcąc bowiem zrezygnować z dalszego świadczenia usług, konsumenci muszą wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, co wiąże się z dalszym ponoszeniem przez nich opłat nawet przez trzy miesiące.
Plik do pobrania:
Decyzja RWA nr 17/2015 (486.36 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Seniorzy skarżą się do UOKiK, że są zapraszani na bezpłatne badania - w rzeczywistości zawierają umowę o usługi medyczne. ...>
Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>
Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” – kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa. ...>
Blisko 1,5 mln sprawdzonych, 700 tys. zakwestionowanych i 30 tys. zniszczonych zabawek – to efekt wspólnej akcji UOKiK i Krajowej Administracji Skarbowej ...>
Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. ...>
Prezes UOKiK ostrzega: uważaj na oszustwa i „inwestycje” alternatywne, które mogą wykorzystywać model piramid finansowych. ...>
Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>
Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Federacja Konsumentów
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
- Europejskie Centrum Konsumenckie
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
- Praca
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (17.04.2018) Wykonywanie usług badania próbek paliw ciekłych (oleju napędowego, benzyn E-5, E-10) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw realizowanego przez Prezesa UOKiK za pomocą Inspekcji Handlowej
- (17.04.2018) Świadczenie usług wsparcia użytkowników sieci komputerowej UOKiK oraz prowadzenie prac konserwacyjno-logistyczno-organizacyjnych związanych z utrzymaniem sieci helpdesk IT
- (12.04.2018) Dostawa materiałów i testów biologicznych na potrzeby laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (12.04.2018) Dostawa i wdrożenie Zintegrowanego Systemu Finansowo-Księgowego na potrzeby Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z usługami serwisu gwarancyjnego
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliw skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista stacji paliw LPG skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista hurtowni paliw skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Lista hurtowni LPG skontrolowanych w okresie od 16 stycznia do 31 grudnia 2017 r.
- Opis systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw