Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Ochrona konsumentów > Ostrzeżenia konsumenckie

Tomasz Braniewski prowadzący działalność pod firmą Invest-Net Braniewski Tomasz

Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?

Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl.

Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?

W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podstawa prawna: Art. 73a. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r.,  poz. 184 ze zm.)

< poprzedni 30.12.2015

Numer: 1

Data wydania postanowienia: 8.12.2015 r.

Nazwa przedsiębiorcy:

Tomasz Braniewski prowadzący działalność pod firmą Invest-Net Braniewski Tomasz,
NIP: 5671905713, REGON: 147414970

Zażalenie: NIE

Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: Postępowanie w toku

Treść ostrzeżenia:   

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że Tomasz Braniewski, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Invest-Net Braniewski Tomasz w Warszawie, m.in. poprzez strony internetowe: www.ale-gratka.pl, www.bez-posrednikow.pl, www.ofertynet.com.pl, www.ale-gratka.com, www.alegratka.eu oraz top-gratka.pl, stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, które mogą spowodować znaczne straty dla szerokiego kręgu konsumentów.

Poprzez swoje strony internetowe Tomasz Braniewski umożliwia konsumentom zamówienie usługi polegającej na zamieszczaniu ogłoszeń dotyczących sprzedaży nieruchomości na współpracujących portalach internetowych. Zamówienia składa się poprzez kliknięcie przycisku, który wbrew obowiązkowi wynikającemu z ustawy o prawach konsumenta, nie został oznaczony informacją, że złożenie zamówienia wiąże się z obowiązkiem zapłaty. Powyższe uchybienie powoduje, że nie dochodzi do zawarcia umowy. Pomimo tego Tomasz Braniewski kieruje do konsumentów, którzy złożyli w powyższy sposób zamówienia, wezwania do zapłaty. Jednocześnie Tomasz Braniewski zastrzega w regulaminach świadczonych usług, że jedynym sposobem rozwiązania zawartej z nim umowy jest jej wypowiedzenie z zachowaniem terminu umownego, wynoszącego w zależności od warunków danej umowy 1 lub 3 miesiące.

Tomasz Braniewski nie przekazuje również konsumentom w odpowiedniej chwili wymaganych prawem informacji, tj.:

  • najpóźniej przed wyrażeniem przez konsumenta woli zawarcia umowy – informacji o swojej firmie oraz łącznym wynagrodzeniu za świadczenie usługi wraz z podatkami,
  • bezpośrednio przed złożeniem zamówienia – informacji o głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem; łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, czasie trwania umowy oraz sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy oraz minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy, oraz
  • w rozsądnym czasie po zawarciu umowy – potwierdzenia, na trwałym nośniku danych, zawarcia umowy.

Opisane powyżej działanie Tomasza Braniewskiego zagraża interesom majątkowym szerokiego grona konsumentów. Kierowane do konsumentów wezwania do zapłaty mogą wywołać u nich błędne przekonanie o istnieniu obowiązku zapłaty wynagrodzenia, pomimo tego, że z powodu nieoznaczenia przycisków służących do składania zamówienia w wymagany przez prawo sposób, nie dochodzi do skutecznego zawarcia umowy. W konsekwencji mogą oni podjąć decyzję o zapłacie nienależnego wynagrodzenia. Z kolei niewykonywanie przez Tomasza Braniewskiego ciążących na nim obowiązków informacyjnych, może powodować, że konsumenci nie będą mieć świadomości co do odpłatnego charakteru usługi po upływie darmowych trzech miesięcy, jak również co do tego, że umowa po tym okresie nie rozwiązuje się. W rezultacie narażeni są oni na nieuzasadnione, wysokie koszty (wynagrodzenie za usługę wynosi ok. 500 zł miesięcznie). Chcąc bowiem zrezygnować z dalszego świadczenia usług, konsumenci muszą wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, co wiąże się z dalszym ponoszeniem przez nich opłat nawet przez trzy miesiące.

Plik do pobrania

 

Warto przeczytać

PZU zmienia praktykę dla kierowców
PZU zmienia praktykę dla kierowców

PZU mógł ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umowy OC, gdy posiadali podwójne ubezpieczenie. Kontakt z infolinią lub agentem PZU oznaczał zawarcie nowej umowy OC, której konsument nie mógł wypowiedzieć.   ...>

Chwilówki - postępowania UOKiK
Chwilówki - postępowania UOKiK

Rolowanie pożyczek – to główny zarzut do spółek z grupy Złotówka (Bis, Duo, Three). Brak zwrotu części kosztów kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty – to przykładowy zarzut dla firmy pożyczkowej Euroexpert.   ...>

Chcesz kupić, sprzedać, wynająć mieszkanie? Rady UOKiK
Chcesz kupić, sprzedać, wynająć mieszkanie? Rady UOKiK

Uważaj na firmy, które pobierają opłaty za udostępnianie adresów. Upewnij się, że pośrednik zweryfikował stan techniczny i prawny mieszkania.   ...>

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.  Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.   ...>

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach
Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach

Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem. ...>

Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK
Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK

Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących obligacji korporacyjnych. Większy nadzór nad sprzedawcami produktów finansowych, kary dla menedżerów, wcześniejsze ostrzeganie konsumentów – to propozycje UOKiK.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości