Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Porady konsumenckie > Pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi

Poniżej znajdą Państwo odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez konsumentów.

Nowe uprawnienia UOKiK w obszarze ochrony konsumentów po 17 kwietnia 2016 r.
Poruszane kwestie: nieuczciwa sprzedaż (misselling), decyzja tymczasowa, ostrzeżenia i komunikaty, instytucja "tajemniczego klienta", istotny pogląd w sprawie, kontrola postanowień wzorców umów, zagadnienia generalne

Zagadnienia ogólne
Poruszane kwestie: informacje o Urzędzie, kompetencje Prezesa UOKiK, definicja konsumenta i jego prawa, bezpieczeństwo produktów, postępowanie w przypadku: nieuczciwych praktyk przedsiębiorców, naruszenia zbiorowych interesów konsumentów

Działalność firm windykacyjnych
Poruszane kwestie: przedawnienie roszczeń, rejestr BIK

Internet
Poruszane kwestie: wypowiedzenie umowy, mobilny Internet, zakres odpowiedzialności operatora za świadczone usługi

Konsument w sieci
Poruszane kwestie: korespondencja elektroniczna, spam, cyberprzestępczość, spam zombie, spyware

Kredyty, pożyczki, lokaty...
Poruszane kwestie: definicja, całkowity koszt kredytu, odstąpienie od umowy kredytu, rzeczywista roczna stopa oprocentowania, lokaty, pożyczki, parabanki

Niedozwolone klauzule
Poruszane kwestie: postanowienia umowne, odszkodowanie, zasady postępowania z umową zawierającą niedozwolone klauzule

Nieruchomości
Poruszane kwestie: spółdzielnie mieszkaniowe, TBS-y, deweloperzy, najem, usługi remontowo-budowlane

Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe
Poruszane kwestie: definicja SKOK-ów, reklamacje, prawa konsumenta  

Telefonia komórkowa
Poruszane kwestie: zmiana regulaminu a prawa konsumenta, opłaty specjalne, reklamacje, zawieranie umowy na odległość

Telefonia stacjonarna
Poruszane kwestie: przeniesienie numeru, reklamacja, nieświadczenie usługi, wypowiedzenie umowy

Transport (kolejowy, autobusowy, lotniczy)
Poruszane kwestie: zwrot biletu, odwołanie przewozu, odszkodowanie za opóźnienie lotu, zgubienie bagażu

Ubezpieczenia
Poruszane kwestie: konstrukcja umów, puste ubezpieczenia, zgłaszanie szkody

Umowy o dostawę mediów
Poruszane kwestie: wybór dostawcy prądu lub gazu, zmiana taryfy a prawa konsumenta, odmowa przyłączenia, przerwy w dostawie mediów, Europejska Karta Praw Odbiorców Energii 

Umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy
Poruszane kwestie: sklepy internetowe, termin odstąpienia od umowy, wadliwy towar a prawa kupującego, zwrot towaru

Usługi edukacyjne
Poruszane kwestie: odszkodowanie za nienależyte kształcenie, niedozwolone klauzule umowne, zmiana warunków umowy przez szkołę

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konsumentów

Pomoc Konsumencka, Warszawa 2017
Klauzule abuzywne, ulotka, Warszawa 2017
Vademecum konsumenta, Warszawa 2015
 

 

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości