Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Więcej dobrowolnych zgłoszeń niebezpiecznych produktów
< poprzedni | następny > 31.08.2016
134 zgłoszenia niebezpiecznych produktów z własnej inicjatywy dokonali przedsiębiorcy w 2015 roku. W pierwszej połowie bieżącego roku UOKiK otrzymał już 73 takie powiadomienia. Przypominamy o najważniejszych zasadach ogólnego bezpieczeństwa produktów
Komentarz Macieja Kucharczuka z Departamentu Nadzoru Rynku UOKiK
Najwięcej dobrowolnych powiadomień dotyczyło pojazdów mechanicznych (114). W dalszej kolejności przedsiębiorcy dobrowolnie zgłaszali m.in. zabawki i artykuły dla dzieci (5) oraz sprzęt elektryczny (5). W 2015 roku do UOKiK wpłynęły 134 powiadomienia, czyli o 16 proc. więcej niż w roku ubiegłym (116).
Przedsiębiorca, który uzyskał informacje, np. od konsumentów czy sprzedawców, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny, ma określony przepisami obowiązek informacyjny. Oznacza to, że powinien jak najszybciej powiadomić Prezesa UOKiK oraz zacząć przeciwdziałać skutkom, powiadamiając konsumentów. Aby ułatwić zgłoszenie UOKiK, udostępnia formularz, który należy wypełnić i przekazać do UOKiK drogą pocztową lub elektronicznie. Powiadomienie powinno zawierać m.in. opis zagrożeń, informację o działaniach naprawczych, jakie zostały podjęte. Za niedopełnienie tego obowiązku Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 100 tys. zł. Konkretnymi działaniami naprawczymi zgłaszającego przedsiębiorcy mogą być usunięcie zagrożeń (np. naprawa, wymiana, naniesienie na produkt stosownych ostrzeżeń lub dołączenie czytelnej instrukcji w języku polskim) albo wycofanie produktu z rynku i zniszczenie, w przypadku braku możliwości usunięcia zagrożeń.
Kryteria oceny bezpieczeństwa produktów
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo produktów ponosi podmiot, który dostarczył lub udostępnił produkt na rynku. Oznacza to, że wprowadzając towar na rynek, powinni oni ocenić potencjalne ryzyka i zagrożenia jakie może stwarzać produkt i odpowiednio je zneutralizować. Właściwy monitoring od etapu projektowania, po produkcję i dystrybucję, daje pewność, że produkt będzie bezpieczny dla odbiorców. Przy wspomnianej analizie należy wziąć pod uwagę: cechy produktu, takie jak wygląd, oznakowanie, czytelność ostrzeżeń i instrukcji, czy docelową grupę użytkowników (np. dzieci). Przedsiębiorca, który rozważa powiadomienie Prezesa UOKiK powinien przeanalizować wszystkie dostępne informacje na temat wyrobu. W trosce o bezpieczeństwo konsumentów, nie zwalnia z odpowiedzialności np. niewielka liczba wadliwych produktów wprowadzonych na rynek. Jeśli producent ma wątpliwości, czy informować UOKiK, pomocne mogą okazać się trzy czynniki: w jakim stopniu produkt zagraża zdrowiu i życiu, jaka jest grupa konsumentów szczególnie zagrożonych (dzieci, osoby starsze, z niepełnosprawnością), a także m.in czy istnieje zagrożenie ich zdrowia, jeśli będą używać produktu zgodnie z przeznaczeniem.
Obowiązek informowania Prezesa UOKiK – dlaczego jest taki ważny
Obowiązek informacyjny to nie tylko ochrona zdrowia konsumentów, którzy kupili przedmioty stwarzające zagrożenie, ale działanie o zakresie prewencyjnym i samoregulacyjnym. W ramach dobrowolnych zgłoszeń, przedsiębiorcy deklarują działania i akcje naprawcze, mające na celu zapobieżenie wystąpieniu ewentualnych wypadków z udziałem ich produktów (np. akcje serwisowe samochodów).
Konsumentom przypominamy, że na stronie internetowej UOKiK można znaleźć powiadomienia przesłane przez przedsiębiorców o produktach niebezpiecznych. Zachęcamy przedsiębiorców do zapoznania się z wydanym przez urząd poradnikiem „Powiadomienie o produkcie, który nie jest bezpieczny”, a w razie zaistniałej konieczności dokonania zgłoszenia na formularzu dostępnym na stronie urzędu.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 111, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, produkty, produkty niebezpieczne, bezpieczeństwo produktów, kara, powiadomienia, dobrowolne powiadomienia,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (149 KB, doc, 2016.08.31)
- Komentarz Macieja Kucharczuka z Departamentu Nadzoru Rynku UOKiK (3,88 MB, mp3, 2016.08.31)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie