Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Wyjaśnienia w sprawie dobrowolnego poddania się karze
< poprzedni | następny > 18.11.2015
UOKiK opublikował wyjaśnienia dotyczące procedury dobrowolnego poddania się karze. To kolejny dokument w ramach realizacji misji przejrzystości działań i polityki otwartości Urzędu
Nowelizacja prawa antymonopolowego wprowadziła m.in. możliwość dobrowolnego poddania się karze w sprawach z zakresu praktyk ograniczających konkurencję (ang. settlements). Jeśli okoliczności danej sprawy na to pozwalają, Urząd może przedstawić stronie lub stronom postępowania taką propozycję. Z wnioskiem o wszczęcie procedury może wystąpić również sam przedsiębiorca. Przyjęcie takiego rozwiązania oznacza obniżenie nałożonej kary pieniężnej o 10 proc. W ten sposób praktyka ograniczająca konkurencję może zostać szybciej wyeliminowana z rynku z korzyścią dla wszystkich jego uczestników.
UOKiK opublikował wyjaśnienia w sprawie dobrowolnego poddania się karze pieniężnej. Dokument służy zwiększeniu przejrzystości i przewidywalności działań Urzędu i w tym celu uszczegóławia w niezbędnym stopniu przebieg procedury dobrowolnego poddania się karze, określonej w art. 89a ustawy. Pokazuje m.in. kto może skorzystać z tej procedury, na jakim etapie postępowania jest to możliwe oraz, czy przedsiębiorca, który złożył wniosek o objęcie programem łagodzenia kar leniency może liczyć na dodatkowe obniżenie sankcji w ramach settlements
Publikacja Wyjaśnień jest częścią realizacji misji polityki otwartości UOKiK. To kolejny dokument wyjaśniający sposób działania Urzędu. Dotychczas opublikowane zostały m.in. Wyjaśnienia w sprawie wydawania decyzji zobowiązującej w sprawie praktyk ograniczających konkurencję, Wyjaśnienia w sprawie reguł kontaktów z przedsiębiorcami, Zasady publikowania informacji o wynikach badań rynku, Wyjaśnienia dotyczące stosowania szczegółowego uzasadnienia zarzutów, uaktualnienie Wyjaśnień w sprawie zamiaru zgłaszania koncentracji, Zasady działania UOKiK na portalu Twitter oraz Zasady dotyczące publikowania informacji o wyrokach sądowych.
Wyjaśnienia w sprawie procedury dobrowolnego poddania się karze pieniężnej są dostępne na stronie internetowej UOKiK.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konkurencji, wyjaśnienia, dobrowolne poddanie się karze,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (124,2 KB, docx, 2016.06.14)
- Wyjaśnienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie procedury dobrowolnego poddania się karze (594,17 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie