Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK pozywa do sądu Energetyczne Centrum

< poprzedni | następny > 25.09.2012

UOKiK pozywa do sądu Energetyczne Centrum

Niejasny sposób naliczania sankcji za odstąpienie od umowy – to zakwestionowane postanowienie stosowane przez Energetyczne Centrum. Prezes UOKiK skierowała pozew do sądu

Energia

Energetyczne Centrum z Radomia zajmuje się sprzedażą energii energetycznej poprzez akwizytorów bezpośrednio w domu konsumenta. W wyniku licznych skarg m.in. konsumentów oraz rzeczników konsumentów UOKiK w przeprowadził analizę wzorców umów stosowanych przez spółkę. Analiza warunków wykazała, że niektóre z nich mogą stanowić niedozwolone postanowienia, w związku z tym Prezes UOKiK pozwała spółkę. Jest to kolejne działanie, które podjął Urząd w stosunku do Energetycznego Centrum z Radomia.

W skierowanym do sądu pozwie Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienie stosowane w umowach o zakup energii elektrycznej zawieranych na czas określony. Zdaniem Urzędu jest ono nieprecyzyjne, ponieważ nie zawiera jednoznacznych i jasnych informacji o ostatecznej wysokości sankcji za zerwanie umowy przed terminem. Z treści wynika, że konsumenci rezygnujący z umowy o zakup energii elektrycznej będą musieli zapłacić kwotę w wysokości ulgi przyznanej im w związku z zawarciem umowy. Jednak w umowie wysokość ulgi nie jest określona, ponadto spółka nie informuje o zasadach jej wyliczenia.

kontrola umów

Zdaniem Urzędu, Energetyczne Centrum nie informując dokładnie o wysokości sankcji, może kształtować jej wysokość według własnego uznania, jednocześnie pozbawiając konsumenta możliwości weryfikacji. Postanowienie może być uciążliwe dla nabywających energię w szczególności, że są to kontrakty zawierane najczęściej na okres - od 2 do 5 lat.

Zgodnie z prawem przed zawarciem umowy konsument musi zostać rzetelnie poinformowany o warunkach umowy w tym o wysokości ulg, opłat i kar. Jeżeli sąd podzieli argumenty Prezes Urzędu, zakwestionowane postanowienie zostanie wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych, a jego stosowanie będzie zabronione.

W związku z napływającymi do Urzędu sygnałami dotyczącymi zmiany dostawcy energii elektrycznej. UOKiK zwraca uwagę, że w każdym przypadku konsument powinien szczegółowo przeanalizować proponowane warunki umowy przez nowego dostawcę energii. Jednocześnie niedopuszczalne są praktyki polegające na wprowadzaniu w błąd oraz ograniczaniu prawa do informacji. Konsument powinien mieć w każdym przypadku możliwość przeanalizowania nowych warunków umowy, w tym możliwości skonsultowania ich oraz porównania.

Infolinia konsumencka

Urząd przypomina, że bezpłatne porady udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Warszawie
Tel. 22 55 60 107
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, energetyka, Warszawa, Radom, Energetyczne Centrum

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach
Inspekcja Handlowa sprawdziła etykiety na oponach

Bezpieczeństwo podróży, oszczędność paliwa czy oddziaływanie na środowisko - te kryteria mogą wpływać na wybór opon. Informacje na ten temat są zawarte na specjalnych etykietach, które skontrolowała Inspekcja Handlowa ...>

Wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - pytania i odpowiedzi
Wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - pytania i odpowiedzi

17 kwietnia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Oznacza to lepszą ochronę konsumentów, szczególnie na rynku usług finansowych ...>

Jakość paliw w 2015 roku
Jakość paliw w 2015 roku

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,68 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To mniej niż w 2014 r., kiedy nieprawidłowości wyniosły 3,87 proc. Zastrzeżenia częściej dotyczyły oleju napędowego ...>

Ubezpieczenie Moi Bliscy - decyzja UOKiK
Ubezpieczenie Moi Bliscy - decyzja UOKiK

Pośrednik ubezpieczeniowy powinien przekazywać konsumentom wszystkie istotne informacje potrzebne im do podjęcia decyzji. Za taką informację można uznać dane zakładu ubezpieczeń, na którego rzecz działa pośrednik ...>

Kredyty we frankach szwajcarskich - kolejne decyzje UOKiK
Kredyty we frankach szwajcarskich - kolejne decyzje UOKiK

Getin Noble Bank i Credit Agricole Bank Polska, rozliczając kredyty we frankach szwajcarskich, mogły naruszać umowy zawarte z konsumentami ...>

Reklamy kredytów konsumenckich - decyzje UOKiK
Reklamy kredytów konsumenckich - decyzje UOKiK

Reklamy kredytów konsumenckich powinny być zrozumiałe, jednoznaczne i czytelne. UOKiK uznał, że telewizyjne spoty pięciu instytucji finansowych nie spełniały tych wymogów ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie