Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK pozywa do sądu Energetyczne Centrum

< poprzedni | następny > 25.09.2012

UOKiK pozywa do sądu Energetyczne Centrum

Niejasny sposób naliczania sankcji za odstąpienie od umowy – to zakwestionowane postanowienie stosowane przez Energetyczne Centrum. Prezes UOKiK skierowała pozew do sądu

Energia

Energetyczne Centrum z Radomia zajmuje się sprzedażą energii energetycznej poprzez akwizytorów bezpośrednio w domu konsumenta. W wyniku licznych skarg m.in. konsumentów oraz rzeczników konsumentów UOKiK w przeprowadził analizę wzorców umów stosowanych przez spółkę. Analiza warunków wykazała, że niektóre z nich mogą stanowić niedozwolone postanowienia, w związku z tym Prezes UOKiK pozwała spółkę. Jest to kolejne działanie, które podjął Urząd w stosunku do Energetycznego Centrum z Radomia.

W skierowanym do sądu pozwie Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienie stosowane w umowach o zakup energii elektrycznej zawieranych na czas określony. Zdaniem Urzędu jest ono nieprecyzyjne, ponieważ nie zawiera jednoznacznych i jasnych informacji o ostatecznej wysokości sankcji za zerwanie umowy przed terminem. Z treści wynika, że konsumenci rezygnujący z umowy o zakup energii elektrycznej będą musieli zapłacić kwotę w wysokości ulgi przyznanej im w związku z zawarciem umowy. Jednak w umowie wysokość ulgi nie jest określona, ponadto spółka nie informuje o zasadach jej wyliczenia.

kontrola umów

Zdaniem Urzędu, Energetyczne Centrum nie informując dokładnie o wysokości sankcji, może kształtować jej wysokość według własnego uznania, jednocześnie pozbawiając konsumenta możliwości weryfikacji. Postanowienie może być uciążliwe dla nabywających energię w szczególności, że są to kontrakty zawierane najczęściej na okres - od 2 do 5 lat.

Zgodnie z prawem przed zawarciem umowy konsument musi zostać rzetelnie poinformowany o warunkach umowy w tym o wysokości ulg, opłat i kar. Jeżeli sąd podzieli argumenty Prezes Urzędu, zakwestionowane postanowienie zostanie wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych, a jego stosowanie będzie zabronione.

W związku z napływającymi do Urzędu sygnałami dotyczącymi zmiany dostawcy energii elektrycznej. UOKiK zwraca uwagę, że w każdym przypadku konsument powinien szczegółowo przeanalizować proponowane warunki umowy przez nowego dostawcę energii. Jednocześnie niedopuszczalne są praktyki polegające na wprowadzaniu w błąd oraz ograniczaniu prawa do informacji. Konsument powinien mieć w każdym przypadku możliwość przeanalizowania nowych warunków umowy, w tym możliwości skonsultowania ich oraz porównania.

Infolinia konsumencka

Urząd przypomina, że bezpłatne porady udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Warszawie
Tel. 22 55 60 107
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax: 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, energetyka, Warszawa, Radom, Energetyczne Centrum

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Sanepid i Inspekcja Handlowa skontrolowały posiłki w szpitalach
Sanepid i Inspekcja Handlowa skontrolowały posiłki w szpitalach

Inspekcja Handlowa i Państwowa Inspekcja Sanitarna wspólnie sprawdziły, jakie posiłki są podawane pacjentom ...>

Sprzedaż internetowa - decyzja UOKiK
Sprzedaż internetowa - decyzja UOKiK

14 dni od otrzymania towaru – tyle masz czasu na zwrot, gdy kupujesz w internecie. Przedsiębiorca powinien oddać koszty towaru i przesyłki. UOKiK ukarał sklep, który nie przestrzegał tych przepisów ...>

Telefon na kartę - UOKiK bada reklamy
Telefon na kartę - UOKiK bada reklamy

Jasne dla konsumenta, rzetelne i uczciwe – takie powinny być reklamy usług telekomunikacyjnych. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, jak czterej ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów - ustawa podpisana przez Prezydenta i ogłoszona
Pozasądowe rozwiązywanie sporów - ustawa podpisana przez Prezydenta i ogłoszona

Prezydent podpisał ustawę o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Nowe prawo wejdzie w życie 10 stycznia 2017 r. ...>

Promocje w Agata Meble i BRW - decyzje UOKiK
Promocje w Agata Meble i BRW - decyzje UOKiK

Rabat na cały asortyment – tymi hasłami salony meblowe Agata Meble oraz BRW reklamowały swoje oferty. Nie informowały jednak o tym, że nie wszystkie produkty są objęte promocją ...>

Stołówki szkolne i akademickie - kontrola IH
Stołówki szkolne i akademickie - kontrola IH

Inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili, co jedzą uczniowie oraz studenci. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło oznakowania żywności oraz podawania informacji o cenach, najmniej uwag wniesiono do jakości posiłków ...>

Postępowanie UOKiK: ubezpieczenie OC
Postępowanie UOKiK: ubezpieczenie OC

Praktyka spółki Link4 Towarzystwo Ubezpieczeń dotycząca przedłużania umów ubezpieczenia komunikacyjnego OC może naruszać prawa konsumentów. ...>

Dodatkowe liczniki na wodę - działania UOKiK
Dodatkowe liczniki na wodę - działania UOKiK

Odbiorca usług wodno-kanalizacyjnych powinien mieć prawo wyboru pomiędzy tańszym urządzaniem tradycyjnym, a droższym do odczytu radiowego ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie