Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kredyty konsumenckie - Raport UOKiK

< poprzedni | następny > 06.12.2012

Kredyty konsumenckie - Raport UOKiK

147 wzorców umownych, 31 sprawdzonych przedsiębiorców, 26 postępowań, 17 pozwów do sądu – to efekty działań Prezes UOKiK w związku z nieprzestrzeganiem przepisów m.in. ustawy o kredycie konsumenckim. Zbadano wzorce umowne oraz reklamy pożyczek

Zapis audio ze śniadania prasowego - wystąpienie Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, Prezes UOKiK

Kontrola została przeprowadzona od marca do listopada 2012 roku. Została podzielona na dwa etapy – pierwszy dotyczył analizy wzorców umownych, a drugi reklam w prasie oraz na stronach internetowych. Przedsiębiorcy zostali wybrani losowo. Analiza wzorców umownych dotyczyła 20 przedsiębiorców: banków (11), parabanków (4), SKOK-ów (5). Analiza reklam dotyczyła 16 przedsiębiorców: banków (6), parabanków (9), SKOK-u (1).

Zapis audio ze śniadania prasowego - wystąpienie Małgorzaty Orzeł-Kołodziejczyk, UOKiK

Wyniki

Zakwestionowano działania 28 przedsiębiorców, wszczynając 26 postępowań. Prezes UOKiK zamierza także skierować do sądu 17 pozwów o uznanie klauzul za niedozwolone. Najwięcej problemów sprawia kredytodawcom poprawne określenie powodów zmiany oprocentowania oraz warunków zmiany opłat pobieranych od klientów.

Zapis audio ze śniadania prasowego - wystąpienie Małgorzaty Rothert, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie

Reklama

Zbadano 17 reklam 16 przedsiębiorców, kwestionując 10 przekazów. Kredytodawcy m.in. nie zamieścili wszystkich obowiązkowych danych o kosztach kredytu, wskazywali jedynie wysokość rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (r.r.s.o.), czy rat nie informując już o całkowitej kwocie kredytu do spłaty. Przykładowo: jedna z ofert informowała: 30 tys. – 184,00 zł. Reklama zawierała jedynie przykładową ratę, nie podawała żadnych innych kosztów pożyczki. Zgodnie z prawem, zawsze wtedy, gdy w reklamie kredytodawca podaje koszt kredytu musi uwzględnić wiele innych informacji, np. o stopie oprocentowania kredytu, całkowitej kwocie do zapłaty, r.r.s.o. Prezes UOKiK wszczęła 7 postępowań w tym zakresie.

Umowa

Formularz informacyjny

Zgodnie z prawem informacje o kosztach pożyczki zawiera specjalny formularz, który kredytodawca musi wręczyć konsumentowi, umożliwiając tym samym łatwe porównanie ofert różnych przedsiębiorców. Wprawdzie ustawa o kredycie konsumenckim nie precyzuje terminu, do którego dana oferta musi być ważna, ale informacje powinny zostać przedstawione konsumentowi na tyle wcześnie, aby mógł się z nimi szczegółowo zapoznać.

Nieprawidłowości polegały na niekompletności formularzy (3 przedsiębiorców) – formularze był niejasne, nie wszystkie rubryki zostały wypełnione, nie zostały wskazane wszystkie opłaty. Ponadto, 9 kredytodawców zbyt krótko określiło termin ważności formularza – w większości przypadków oferta obowiązywała jeden dzień. Zdaniem Prezes UOKiK, tak krótki termin nie gwarantuje konsumentowi warunków do podjęcia rozważnej decyzji. Prezes UOKiK wszczęła postępowania wobec 9 przedsiębiorców naruszających przepisy dotyczące formularza informacyjnego.

Zapis audio ze śniadania prasowego - wystąpienie dr. Leszka Mellibrudy, psychologa biznesu

Zmiana oprocentowania i opłat

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły postanowienia, które nieprecyzyjnie określają powody zmiany oprocentowania czy opłat pobieranych przez kredytodawcę. Na ich podstawie przedsiębiorcy mają możliwość zmiany kosztów według własnego uznania i w dowolnym momencie trwania umowy. Nie określają konkretnych przyczyn, częstotliwości i wysokości podwyżki. Ponadto, na podstawie warunku zastrzeżonego przez jednego z przedsiębiorców w sytuacji obniżenia stóp kredytu lombardowego NBP konsument musiał sam wystąpić do banku o zmniejszenie oprocentowania. W przeciwnym wypadku kredytodawca pobierał je w normalnej wysokości, czyli wyższe od maksymalnych. Zgodnie z prawem, zmiana wskaźników ekonomicznych powinna automatycznie wpływać na wysokość oprocentowania.

Postanowienia związane z nieprecyzyjnym określeniem warunków zmiany oprocentowania lub opłat stosowało 13 przedsiębiorców. W tym zakresie Prezes UOKiK wszczęła postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów albo skieruje pozwy do sądu o uznanie klauzul za niedozwolone.

finanse, bankowość, podpisywanie umowy

Odstąpienie od umowy

Zastrzeżenia wzbudziła praktyka jednego przedsiębiorcy polegająca na zatrzymywaniu opłaty za przygotowanie umowy pożyczki w sytuacji jej rozwiązania. Są to koszty m.in. za takie czynności jak doradztwo, ewidencję umowy, przygotowanie i rozpatrzenie wniosku. Jak ustalił UOKiK, ani żadne postanowienie w umowie, ani sygnały od konsumentów nie potwierdzają, że takie koszty były zwracane i mogło się to wiązać z celowym zatrzymywaniem opłat przygotowawczych. W związku z tym Prezes UOKiK zamierza wszcząć postępowanie w tej sprawie.

Propozycje zmian legislacyjnych

Kontrola wykazała, że kredytodawcy różnie interpretują przepisy nowej ustawy o kredycie konsumenckim. Wykorzystując zgłaszane przez rynek wątpliwości, nasze doświadczenia, oraz informacje przekazywane w skargach od konsumentów przygotowaliśmy propozycje zmian prawnych. Jedna z nich dotyczy określenia minimalnego okresu ważności informacji zawartych w formularzu informacyjnym. Stosowany przez niektórych kredytodawców bardzo krótki czas nie daje konsumentowi możliwości porównania ofert. Kolejne propozycje to: ujednolicenie pojęć, takich jak całkowita kwota kredytu, stopa oprocentowania. Branża zwracała także uwagę na konieczność doprecyzowania obowiązku zawarcia w umowie informacji o warunkach jej rozwiązania.

Kampania społeczna: Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz

Więcej informacji:
www.zanim-podpiszesz.pl

Nie daj się nabrać, sprawdź zanim podpiszesz

Podejmujesz decyzję o wyborze pożyczkodawcy? Nie wiesz na co zwrócić uwagę pożyczając pieniądze przed świętami? Sprawdź na www.zanim-podpiszesz.pl – konsument znajdzie tu podstawowe informacje dotyczące niebezpiecznych kruczków prawnych stosowanych przez kredytodawców, może użyć specjalnego kalkulatora do obliczenia kosztu pożyczki, czy zapoznać się z zasadami rozważnego pożyczania pieniędzy. W podjęciu decyzji finansowych mogą pomóc również przygotowane specjalnie dla konsumentów odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące pożyczania pieniędzy. O pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, a Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Bezpłatnych porad w zakresie umów z instytucjami finansowymi udzielają także powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, finanse, kredyty, pożyczki, usługi finasowe, raport, kredyt konsumencki, niedozwolone klauzule, wydarzenia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Śniadanie prasowe

 

Warto przeczytać

Zgłoś pracę magisterską do konkursu UOKiK
Zgłoś pracę magisterską do konkursu UOKiK

Jeszcze do 31 października 2017 r. można nadsyłać zgłoszenia do udziału w konkursie na najlepsze prace magisterskie poświęcone ochronie konkurencji i konsumentów. Na zwycięzców czekają nagrody pieniężne, wyróżnienia oraz praktyki w centrali lub delegaturze Urzędu ...>

One Life Network - ostrzeżenie konsumenckie
One Life Network - ostrzeżenie konsumenckie

UOKiK ostrzega: OneLife Network może być piramidą finansową. Korzyści uzależnione są od wprowadzenia innych konsumentów do systemu. OneLife Network to spółka z Belize oferująca projekty OneLife, OneAcademy i kryptowalutę OneCoin. ...>

Nasza S.A. - ostrzeżenie konsumenckie
Nasza S.A. - ostrzeżenie konsumenckie

UOKiK ostrzega: Nasza S.A., firma telekomunikacyjna, dzwoni i podszywa się pod twojego operatora. Uważaj: podpisując dokumenty, zmienisz usługodawcę. Zanim to zrobisz, zadzwoń do swojego operatora i zapytaj, czy rzeczywiście ma dla ciebie nową ofertę. ...>

polubowne.uokik.gov.pl - nowa strona UOKiK
polubowne.uokik.gov.pl - nowa strona UOKiK

Ruszyła strona internetowa informująca o pozasądowym dochodzeniu roszczeń. Wejdź na www.polubowne.uokik.gov.pl i dowiedz się, jak rozwiązać spór ze sprzedawcą. Droga pozasądowa jest szybsza, tańsza i prostsza niż sądowa. ...>

Przewaga kontraktowa w pytaniach i odpowiedziach
Przewaga kontraktowa w pytaniach i odpowiedziach

12 lipca wejdzie w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej. ...>

Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK
Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK

Przedsiębiorco, bierzesz udział w zmowie cenowej? Podzieliłeś rynek ze swoim konkurentami? Grozi ci kara finansowa do 2 milionów złotych lub 10 proc. obrotu firmy ...>

Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki
Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki

Doprecyzowanie sytuacji, w których przedsiębiorca może złożyć wniosek o ograniczenie prawa wglądu w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UOKiK.  ...>

Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki
Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przed świętami wspólnie zwracają uwagę na ryzyko związane z korzystaniem z usług firm pożyczkowych pobierających opłaty za rozpatrzenie wniosku o pożyczkę przed decyzją o jej ewentualnym przyznaniu ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE