Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Orlen Oil - Decyzja UOKiK
< poprzedni | następny > 17.01.2013
Spółka Orlen Oil ustalała ze swoimi dystrybutorami ceny środków smarnych marki Platinum, używanych w motoryzacji. Niedozwolone porozumienie trwało od 2003 r. Na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa w wysokości blisko 2 mln zł
Zgodnie z prawem antymonopolowym producenci nie mogą narzucać dystrybutorom cen dalszej odsprzedaży swoich produktów. Partnerzy handlowi powinni działać niezależnie i kierować się własnym rachunkiem ekonomicznym. Skutki porozumień cenowych odczuwają pozostali uczestnicy rynku, w tym konsumenci, którzy mają ograniczoną możliwość zakupu produktów objętych zmową po niższej cenie.
W ostatnim czasie Prezes UOKiK stwierdziła zawarcie niedozwolonego porozumienia pomiędzy spółką Orlen Oil (producentem środków smarnych dla motoryzacji i przemysłu oraz kosmetyków i chemii samochodowej) oraz dystrybutorami jej produktów. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w kwietniu 2012 r. Z ustaleń Urzędu wynika, że od 2003 r. spółka zobowiązywała swoich partnerów handlowych do sprzedaży środków smarnych z linii Platinum (m.in. olejów silnikowych) po cenach minimalnych. Dystrybutorzy nie mogli sprzedawać tych produktów taniej, niż cena wskazana przez producenta, pomniejszona o określony rabat. Prezes UOKiK nałożyła na inicjatora porozumienia – spółkę Orlen Oil karę finansową w wysokości blisko 2 mln zł (1 993 805,64 zł) oraz nakazała zaniechanie niedozwolonej praktyki.
Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Uczestnicy niedozwolonych porozumień mogą uniknąć dotkliwej kary finansowej w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, ochrona konsumentów, konkurencja, konsumenci, zmowa cenowa, kara, decyzja, motoryzacja, paliwa, Orlen, Orlen Oil
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (119,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DOK-9/2012 (582,35 KB, pdf, 2016.06.14)
- Komentarz Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, Prezes UOKiK na temat decyzji dotyczącej nałożenia kary na Orlen Oil (format: MP3, rozmiar: 1,43 MB) (1,43 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie