Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Lublin: Morele.net

< poprzedni | następny > 05.02.2013

Lublin: Morele.net

Postanowienia utrudniające dochodzenie praw konsumentom stosowane przez sklep internetowy Morele.net - zakwestionowała Prezes UOKiK. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 121 tys. zł. Spółka zmieniła zakwestionowane postanowienia

Pierwszy dzwonek, dziecko, nastolatek, laptop, komputer, zakupy

Postępowanie przeciwko spółce Morele.net zostało wszczęte w sierpniu 2012 r. po skardze konsumenta. Przedsiębiorca zajmuje się sprzedażą m.in. sprzętu komputerowego i elektroniki przez Internet. Wątpliwości Urzędu wzbudziły niektóre postanowienia dotyczące zwrotu zakupionego towaru. 

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka m.in. ograniczała prawo do zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym. Z przywileju mogli skorzystać jedynie konsumenci, którym zakupy dostarczył kurier lub poczta. Jednocześnie prawa takiego pozbawieni byli klienci, którzy wybrali odbiór osobisty w punkcie sprzedaży. Zdaniem UOKiK przedsiębiorca bezprawnie ograniczał prawa konsumentów i wprowadzał ich w błąd. Zgodnie z przepisami każdy konsument, który zawał umowę na odległość za pośrednictwem Internetu może od niej odstąpić w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Forma odbioru zakupów lub dostawy nie ma wpływu na możliwość skorzystania z tego prawa. Zwrócić można zarówno towar dostarczony przez pocztę, kuriera jak i odebrany osobiście.

finanse, bankowość, podpisywanie umowy

W innym zakwestionowanym przez UOKiK postanowieniu przedsiębiorca zastrzegł, że zwracany towar musi mieć oryginalne opakowanie w idealnym stanie. Takie zastrzeżenie zdaniem Prezesa Urzędu, może uniemożliwiać odstąpienie od umowy np. w przypadku uszkodzenia opakowania podczas transportu lub przy jego otwieraniu. Zdaniem UOKiK taka klauzula jest nieuczciwą praktyką rynkową i jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Przedsiębiorca nakładając na konsumentów nadmiernie uciążliwe obowiązki próbował utrudnić lub uniemożliwić skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet.

Prezes UOKiK uznała, że spółka Morele.net naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę 121 852 zł. Przedsiębiorca podczas prowadzonego postępowania zmienił zakwestionowane postanowienia i zaprzestał stosowania niezgodnej z prawem praktyki. Decyzja nie jest ostateczna - spółka odwołała się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Infolinia konsumencka

Jednocześnie przypominamy, że praktyczne porady dotyczące umów zawieranych na odległość można znaleźć w serwisie UOKiK w zakładce pytania i odpowiedzi. Urząd przypomina, że bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.
 

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Lublinie
Tel. 81 532 35 31
E-mail: lublin@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, sklep, internet, umowa, regulamin, zakupy, delegatury, Lublin, Morele.net

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

"Pakiet bezpieczeństwa" w banku Millennium - złóż reklamację. Decyzja UOKiK
"Pakiet bezpieczeństwa" w banku Millennium - złóż reklamację. Decyzja UOKiK

Bank Millennium automatycznie dodawał do kart płatniczych płatną usługę „Pakiet bezpieczeństwa”.   ...>

Karty za 0 zł?
Karty za 0 zł?

UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł rzeczywiście nic nie kosztują. Karty były darmowe dopiero, gdy operacja została zaksięgowana przez bank, mimo że konsument dokonał płatności w wymaganej ilości lub wartości.    ...>

Zaproszenie na IV warsztaty z cyklu Ekonomia prawa konkurencji
Zaproszenie na IV warsztaty z cyklu Ekonomia prawa konkurencji

28 lutego 2018 r. w siedzibie UOKiK odbędą się warsztaty „Koncentracje wertykalne”. Na spotkanie zapraszają UOKiK, Compass Lexecon i Stowarzyszenie Prawa Konkurencji ...>

Reklamy Magmisiów mogły wprowadzać w błąd
Reklamy Magmisiów mogły wprowadzać w błąd

Reklamy suplementu diety Magmisie sugerowały, że powszechnym powodem kłopotów dzieci z koncentracją jest brak magnezu i że zaradzi mu podanie żelków.   ...>

Polubownie - nowe zasady mają już rok
Polubownie - nowe zasady mają już rok

Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich.  ...>

"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo
"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo

Prezes UOKiK ostrzega: uważaj na oszustwa i „inwestycje” alternatywne, które mogą wykorzystywać model piramid finansowych.  ...>

Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK
Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK

Przedsiębiorco, bierzesz udział w zmowie cenowej? Podzieliłeś rynek ze swoim konkurentami? Grozi ci kara finansowa do 2 milionów złotych lub 10 proc. obrotu firmy ...>

Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki
Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki

Doprecyzowanie sytuacji, w których przedsiębiorca może złożyć wniosek o ograniczenie prawa wglądu w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UOKiK.  ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE