Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Lublin: Vacansoleil
< poprzedni | następny > 07.02.2013
Klauzule wyłączające odpowiedzialność za kradzież bagażu czy utratę zdrowia turysty, wprowadzające automatyczne potrącenia określonej części ceny w sytuacji rezygnacji z imprezy – to przykłady postanowień stosowanych przez Vacansoleil. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa ponad 11 tys. zł
Wysokie rabaty, gwarancja niezmienności ceny, największy wybór – tak do zakupu ofert first minute zachęcają biura podróży. Poza sprawdzeniem zdjęć w katalogu, czy internecie warto także przeczytać umowę. Zdarza się bowiem, że kontrakty przewidują pewne odstępstwa od obietnicy stałej ceny, czy w pewnych przypadkach bezprawnie wyłączają odpowiedzialność usługodawcy. O prawach turystów przypomina także najnowsza decyzja Prezes UOKiK dotycząca Vacansoleil – przedsiębiorcy, który m.in. wynajmuje domki wakacyjne lub miejsca na kempingach.
Postępowanie przeciwko Vacansoleil zostało wszczęte w listopadzie 2011 r. po zawiadomieniu konsumenta. Postępowanie wykazało, że niektóre postanowienia znajdujące się w wzorcach umów zawieranych przez przedsiębiorcę z konsumentami były tożsame z wpisanym do rejestru klauzul niedozwolonych.
Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło zastrzeganie, że w przypadku rezygnacji konsumenta z umowy straci on od 20 proc. do 100 proc. ceny wycieczki. Wielkość kwoty zależała od liczby dni jakie pozostawały do wyjazdu np. 80 proc. przy rezygnacji pomiędzy 28 a 15 dniem do wyjazdu. UOKiK nie kwestionuje prawa przedsiębiorcy do potrącenia kosztów w przypadku rezygnacji konsumenta z umowy, jednak kwota ta powinna uwzględniać rzeczywiste straty poniesione przez przedsiębiorcę. Zgodnie z prawem, organizator nie może pobierać stałej, z góry określonej opłaty na wypadek rozwiązania umowy przez konsumenta. Przedsiębiorca jest zobowiązany udokumentować wszystkie rzeczywiste koszty związane z organizacją wycieczki.
Zgodnie z innym warunkiem przedsiębiorca zastrzegał, że przeniesienie rezerwacji na inną osobę mogło nastąpić najpóźniej 7 dni przed wyjazdem i wiązało się z dodatkową opłatą administracyjną w wysokości 200 zł. Zdaniem UOKiK, przedsiębiorca nie może narzucać konsumentowi zapłacenia stałej z góry określonej kwoty nie uzasadnionej rzeczywiście poniesionymi przez siebie kosztami. Dodatkowo zgodnie z prawem klient biura podróży może bez zgody organizatora przenieść na inną osobę przysługujące mu z tytułu zawarcia umowy prawa i obowiązki zarówno te związane z kosztami jak i związane z udziałem w wycieczce.
Dodatkowo w wzorcach znalazły się klauzule ograniczające odpowiedzialność przedsiębiorcy za szkody zarówno materialne jak i osobiste poniesione podczas organizowanej przez Vacansoleil podróży np. kradzież, utrata zdrowia, śmierć. Zdaniem Urzędu, organizator jest odpowiedzialny za szkody materialne i osobiste pozostające w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy. Przedsiębiorca nie może ani wyłączyć ani ograniczyć swojej odpowiedzialności niezależnie od przyczyn tego zdarzenia.
Zgodnie z prawem, postanowienia uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone są wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezes UOKIK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie jest zabronione i nie wiążą one konsumenta z mocy prawa.
Prezes UOKiK uznała, że spółka Vacansoleil naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę 11 108 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Urząd przypomina, że bezpłatne porady udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Lublinie
Tel. 81 532 35 31
E-mail: lublin@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, rejestr klauzul, kara, usługi, turystyka, wakacje, imprezy, Lublin, delegatury
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (128 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RLU-25/2012 (282,64 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie