Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Telefonia komórkowa - błędne reklamy

< poprzedni | następny > 12.02.2013

Telefonia komórkowa - błędne reklamy

Reklamy telefonii prepaid 36,6 oraz Simplus wprowadzały konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na operatora – spółkę Polkomtel – karę w wysokości blisko 4,5 mln zł

Dorota Grudzień-Barbachowska, UOKiK

Komentarz Doroty Grudzień-Barbachowskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Warszawie na temat decyzji dotyczącej spółki Polkomtel

Nieprawdziwe informacje przekazywane przez przedsiębiorcę mogą wpłynąć na decyzje konsumenta. Jest on wówczas narażony na podjęcie decyzji o zakupie produktu lub usługi, której nie podjąłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty. Wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym nieczytelny sposób prezentacji istotnych danych jest niezgodne z prawem.

Jedna z ostatnich decyzji stwierdzających stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczy spółki Polkomtel - operatora sieci komórkowej świadczącego m.in. oferty telefonii na zasadach przedpłaty, w tzw. systemie prepaid. Konsument doładowując konto - płaci z góry za jednostki, z których może skorzystać w określonym przez operatora czasie.

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi Urząd wszczął w grudniu 2010 roku. Wątpliwości Prezes UOKiK dotyczyły kampanii z 2009 roku reklamujących usługi prepaid. Pierwsza zachęcała do wyboru oferty 36,6 - być może nie zasłużyłeś na prezent… Druga reklamowała ofertę Simplus - Profil Tanio do wszystkich.

Analiza zebranych materiałów wykazała, że informacje umieszczone m.in. w ulotkach, spotach telewizyjnych oraz na plakatach i billboardach wprowadzały w błąd co do rzeczywistych opłat za połączenia. W reklamach operator podkreślał, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich sieci wynosi 29 groszy za minutę. Jednocześnie w tych samych przekazach w sposób nieczytelny podawał, że promocją nie jest objęta jedna z sieci komórkowych. Zdaniem Urzędu, m.in. poprzez zastosowanie wielkości i koloru czcionki, a także tła i kierunku tekstu - informacje na temat wyłączenia z oferty jednego z operatorów były podane w sposób nieprecyzyjny, trudny do odczytania przez konsumenta i uniemożliwiły zapoznanie się z rzeczywistymi warunkami. Ponadto w przypadku oferty 36,6 operator nie poinformował, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie do wybranych przez użytkownika numerów sieci stacjonarnych i komórkowych po ich wcześniejszym odpłatnym ustaleniu.

Telekomunikacja

Pobierz:  "Nieuczciwe praktyki rynkowe - Przewodnik"

Prezes UOKiK uznała, że spółka Polkomtel reklamując swoje usługi telefonii prepaid wprowadziła konsumentów w błąd. Za stosowanie niezgodnych z prawem praktyk nałożyła na operatora karę w wysokości 4 494 233 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka odwołała się do sądu.

To nie jedyny stwierdzony przez Urząd przypadek stosowania nieuczciwej reklamy przez operatora telefonii komórkowej. 21 stycznia br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK dotyczącą wprowadzającej w błąd kampanii reklamowej Orange Tylko SIM.

Wyrok sądu dotyczy decyzji z grudnia 2010 roku. Prezes UOKiK stwierdziła wówczas, że reklama operatora sieci Orange - Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel - wprowadzała konsumentów w błąd. Spółka informowała, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich w ramach promocji Tylko SIM wynosi od 25 groszy za minutę. Tymczasem cena połączenia telefonicznego do spółki P4 – operatora sieci Play - wynosiła od 37 groszy za minutę. Wyrok nie jest prawomocny, ponieważ spółka ma prawo złożyć apelację.

Pomoc dla konsumentów

W przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą zwrócić się o bezpłatną poradę do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Infolinia konsumencka

Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dodatkowe informacje:

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 556 03 14
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Warszawie
Tel. 22 556 01 07
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl
Fax 22 826 11 86

 

Tagi: telekomunikacja, kara, decyzja, reklama, operator, postępowanie, Polkomtel,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Centrum Medyczne św. Franciszka - seniorze, uważaj
Centrum Medyczne św. Franciszka - seniorze, uważaj

Seniorzy skarżą się do UOKiK, że są zapraszani na bezpłatne badania - w rzeczywistości zawierają umowę o usługi medyczne.  ...>

Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów
Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów

Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>

Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK
Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK

Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” – kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa.   ...>

Zabawki bez toksyn - wspólna akcja UOKiK, Inspekcji Handlowej i celników
Zabawki bez toksyn - wspólna akcja UOKiK, Inspekcji Handlowej i celników

Blisko 1,5 mln sprawdzonych, 700 tys. zakwestionowanych i 30 tys. zniszczonych zabawek – to efekt wspólnej akcji UOKiK i Krajowej Administracji Skarbowej ...>

Polubownie - nowe zasady mają już rok
Polubownie - nowe zasady mają już rok

Polacy chętnie korzystają z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich.  ...>

"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo
"Inwestycje" alternatywne i piramidy finansowe. Uważaj - oszustwo

Prezes UOKiK ostrzega: uważaj na oszustwa i „inwestycje” alternatywne, które mogą wykorzystywać model piramid finansowych.  ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

Rusza program dla sygnalistów
Rusza program dla sygnalistów

Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE