Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Telefonia komórkowa - błędne reklamy

< poprzedni | następny > 12.02.2013

Telefonia komórkowa - błędne reklamy

Reklamy telefonii prepaid 36,6 oraz Simplus wprowadzały konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na operatora – spółkę Polkomtel – karę w wysokości blisko 4,5 mln zł

Dorota Grudzień-Barbachowska, UOKiK

Komentarz Doroty Grudzień-Barbachowskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Warszawie na temat decyzji dotyczącej spółki Polkomtel

Nieprawdziwe informacje przekazywane przez przedsiębiorcę mogą wpłynąć na decyzje konsumenta. Jest on wówczas narażony na podjęcie decyzji o zakupie produktu lub usługi, której nie podjąłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty. Wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym nieczytelny sposób prezentacji istotnych danych jest niezgodne z prawem.

Jedna z ostatnich decyzji stwierdzających stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczy spółki Polkomtel - operatora sieci komórkowej świadczącego m.in. oferty telefonii na zasadach przedpłaty, w tzw. systemie prepaid. Konsument doładowując konto - płaci z góry za jednostki, z których może skorzystać w określonym przez operatora czasie.

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi Urząd wszczął w grudniu 2010 roku. Wątpliwości Prezes UOKiK dotyczyły kampanii z 2009 roku reklamujących usługi prepaid. Pierwsza zachęcała do wyboru oferty 36,6 - być może nie zasłużyłeś na prezent… Druga reklamowała ofertę Simplus - Profil Tanio do wszystkich.

Analiza zebranych materiałów wykazała, że informacje umieszczone m.in. w ulotkach, spotach telewizyjnych oraz na plakatach i billboardach wprowadzały w błąd co do rzeczywistych opłat za połączenia. W reklamach operator podkreślał, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich sieci wynosi 29 groszy za minutę. Jednocześnie w tych samych przekazach w sposób nieczytelny podawał, że promocją nie jest objęta jedna z sieci komórkowych. Zdaniem Urzędu, m.in. poprzez zastosowanie wielkości i koloru czcionki, a także tła i kierunku tekstu - informacje na temat wyłączenia z oferty jednego z operatorów były podane w sposób nieprecyzyjny, trudny do odczytania przez konsumenta i uniemożliwiły zapoznanie się z rzeczywistymi warunkami. Ponadto w przypadku oferty 36,6 operator nie poinformował, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie do wybranych przez użytkownika numerów sieci stacjonarnych i komórkowych po ich wcześniejszym odpłatnym ustaleniu.

Telekomunikacja

Pobierz:  "Nieuczciwe praktyki rynkowe - Przewodnik"

Prezes UOKiK uznała, że spółka Polkomtel reklamując swoje usługi telefonii prepaid wprowadziła konsumentów w błąd. Za stosowanie niezgodnych z prawem praktyk nałożyła na operatora karę w wysokości 4 494 233 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka odwołała się do sądu.

To nie jedyny stwierdzony przez Urząd przypadek stosowania nieuczciwej reklamy przez operatora telefonii komórkowej. 21 stycznia br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK dotyczącą wprowadzającej w błąd kampanii reklamowej Orange Tylko SIM.

Wyrok sądu dotyczy decyzji z grudnia 2010 roku. Prezes UOKiK stwierdziła wówczas, że reklama operatora sieci Orange - Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel - wprowadzała konsumentów w błąd. Spółka informowała, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich w ramach promocji Tylko SIM wynosi od 25 groszy za minutę. Tymczasem cena połączenia telefonicznego do spółki P4 – operatora sieci Play - wynosiła od 37 groszy za minutę. Wyrok nie jest prawomocny, ponieważ spółka ma prawo złożyć apelację.

Pomoc dla konsumentów

W przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą zwrócić się o bezpłatną poradę do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Infolinia konsumencka

Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dodatkowe informacje:

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 556 03 14
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Warszawie
Tel. 22 556 01 07
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl
Fax 22 826 11 86

 

Tagi: telekomunikacja, kara, decyzja, reklama, operator, postępowanie, Polkomtel,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Jak sprzedawcy informują o cenach? Kontrola Inspekcji Handlowej
Jak sprzedawcy informują o cenach? Kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK skontrolowała, jak sprzedawcy informują o cenach. Inspektorzy sprawdzili prawie 64 tysiące partii produktów.  Zastrzeżenia wzbudziło tylko 4 tys. partii (6,4 proc.). ...>

Nadpłaty za usługi telekomunikacyjne
Nadpłaty za usługi telekomunikacyjne

UOKiK sprawdził, jak czterej najwięksi operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy. Zdaniem urzędu, operatorzy powinni informować o wysokości nadpłaty i możliwości jej zwrotu. ...>

100 dni ustawy o przewadze kontraktowej
100 dni ustawy o przewadze kontraktowej

Wzrost cen masła, skup jabłek, dostawy mleka. To niektóre z dziesięciu spraw z zakresu przewagi kontraktowej, jakie prowadzi obecnie UOKiK. Nowe przepisy obowiązują już trzy miesiące. ...>

One Life Network - ostrzeżenie konsumenckie
One Life Network - ostrzeżenie konsumenckie

UOKiK ostrzega: OneLife Network może być piramidą finansową. Korzyści uzależnione są od wprowadzenia innych konsumentów do systemu. OneLife Network to spółka z Belize oferująca projekty OneLife, OneAcademy i kryptowalutę OneCoin. ...>

polubowne.uokik.gov.pl - nowa strona UOKiK
polubowne.uokik.gov.pl - nowa strona UOKiK

Ruszyła strona internetowa informująca o pozasądowym dochodzeniu roszczeń. Wejdź na www.polubowne.uokik.gov.pl i dowiedz się, jak rozwiązać spór ze sprzedawcą. Droga pozasądowa jest szybsza, tańsza i prostsza niż sądowa. ...>

Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK
Jak uniknąć kary finansowej - dowiesz się z dokumentu UOKiK

Przedsiębiorco, bierzesz udział w zmowie cenowej? Podzieliłeś rynek ze swoim konkurentami? Grozi ci kara finansowa do 2 milionów złotych lub 10 proc. obrotu firmy ...>

Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki
Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki

Doprecyzowanie sytuacji, w których przedsiębiorca może złożyć wniosek o ograniczenie prawa wglądu w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UOKiK.  ...>

Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki
Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przed świętami wspólnie zwracają uwagę na ryzyko związane z korzystaniem z usług firm pożyczkowych pobierających opłaty za rozpatrzenie wniosku o pożyczkę przed decyzją o jej ewentualnym przyznaniu ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE