Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Smsowe pułapki potwierdzone przez SOKiK

< poprzedni | następny > 29.03.2013

Smsowe pułapki potwierdzone przez SOKiK

Telewizyjny konkurs smsowy Serialowe kody wymień na nagrody i konkurs Pusty SMS wprowadzały konsumentów w błąd – dwie decyzje Prezes UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Dwie decyzje Prezes Urzędu dot. konkursów smsowych potwierdził w ostatnim czasie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pierwszy wyrok sądu dotyczy telewizyjnego konkursu smsowego Serialowe kody wymień na nagrody organizowanego przez spółkę Mobile Format (decyzja z czerwca 2011 r.), drugi, spółki InternetQ i konkursu Pusty SMS (decyzja z grudnia 2010 r.)

sms

Wątpliwości Urzędu wzbudziło m.in. hasło promujące telewizyjny konkurs smsowy organizowany przez spółkę Mobile Formats. Urząd przeanalizował wówczas m.in. regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs. Prezes UOKiK uznała, że  na podstawie komunikatu …loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów spółka mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Zdaniem Urzędu, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli Ministerstwa Finansów, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne. Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadzała konsumentów w błąd i nałożyła na nią kary pieniężne za stosowane praktyki w łącznej wysokości 85 058 zł.

Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się od decyzji.  20 marca 2013 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Prezes UOKiK i uznał, że przedsiębiorca stosował zarzucane mu praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Sąd podkreślił,  że przekaz wynikający z emitowanych reklam i komunikatów smsowych mógł wprowadzić przeciętnego konsumenta w błąd, zniekształcając w istotny sposób jego zachowania rynkowe.

Drugi wyrok dotyczy spółki InternetQ – organizatora konkursu Pusty SMS. Urząd w 2010 r. przeanalizował m.in. regulamin konkursu, wzory smsów przesyłanych konsumentom w ramach loterii, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych. Zastrzeżenia wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty sms. Wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody. Niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu smsa, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy nie jest to prawdą. Prezes Urzędu stwierdziła, że spółka Internetq Poland stosowała zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 499 650 zł.

Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który 23 stycznia 2013 r. potwierdził decyzję Prezes UOKiK, w tym również wysokość nałożonej kary.

Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd uzyskają bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: sms, wyrok, sokik, ochrona konsumentów, konkurs smsowy, reklama, wprowadzanie konsumentów w błąd, delegatury

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zabawki elektroniczne niebezpieczne dla środowiska - kontrola Inspekcji Handlowej
Zabawki elektroniczne niebezpieczne dla środowiska - kontrola Inspekcji Handlowej

Sprawdziliśmy oznakowanie i właściwości chemiczne 20 modeli zabawek elektronicznych.   ...>

Recenzje szyte na miarę - zarzuty Prezesa UOKiK wobec Best-Review
Recenzje szyte na miarę - zarzuty Prezesa UOKiK wobec Best-Review

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. ...>

Siła przyciągania - zabawki magnetyczne pod kontrolą Inspekcji Handlowej
Siła przyciągania - zabawki magnetyczne pod kontrolą Inspekcji Handlowej

Sprawdziliśmy 30 modeli zabawek: cyferki i literki, puzzle, klocki, wędki z rybkami, kulki i patyczki magnetyczne. ...>

Zakończenie postępowania w sprawie brokerów mediowych
Zakończenie postępowania w sprawie brokerów mediowych

Prezes UOKiK zamknął postępowanie wyjaśniające dotyczące rabatów stosowanych przez brokerów mediowych na rynku reklamy telewizyjnej. ...>

Okrągły stół UOKiK - reklamy w mediach społecznościowych
Okrągły stół UOKiK - reklamy w mediach społecznościowych

Prezes UOKiK razem z czterema państwowymi instytucjami rozmawia z platformami społecznościowymi: Metą, Googlem i TikTokiem. ...>

Omnibus i obowiązki informacyjne w e-commerce - kolejne działania i zarzuty Prezesa UOKiK
Omnibus i obowiązki informacyjne w e-commerce - kolejne działania i zarzuty Prezesa UOKiK

Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>

 

  
  

Do góry