Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Pekao leasing - decyzja UOKiK
< poprzedni | następny > 12.07.2013
Używane towary także można reklamować. Niedozwolone jest ograniczanie konsumentom korzystania z tego prawa. Przekonała się o tym spółka Pekao Leasing w Warszawie. Za ograniczanie prawa do reklamacji sprzętu poleasingowego Prezes Urzędu nałożyła na nią karę prawie 900 tys. zł
Wypowiedź Macieja Chmielowskiego z Biura Prasowego UOKiK na temat decyzji ws. Pekao Leasing (format: MP3, rozmiar: 1,24 MB)
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Pekao Leasing za pośrednictwem strony internetowej sprzedaje używane, poleasingowe towary – m.in. samochody. Po wygaśnięciu umowy leasingu lub z powodu niespłacania rat, produkty te stawały się własnością spółki. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudził regulamin sprzedaży tych sprzętów umieszczony na stronie internetowej Pekao Leasing. Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte 28 czerwca 2012 roku.
Po przeanalizowaniu regulaminu umieszczonego na stronie internetowej Prezes UOKiK stwierdziła, że znalazły się w nim sprzeczne z prawem postanowienia. Na ich podstawie Pekao Leasing nie dawała konsumentom możliwości reklamowania poleasingowych towarów. Zgodnie z prawem, jeżeli kupujemy rzecz używaną, nie tracimy prawa do reklamacji z tytułu niezgodności z umową. Gdy poleasingowy sprzęt ma wadę, konsument może żądać bezpłatnej naprawy, wymiany lub ostatecznie zwrotu wpłaconych pieniędzy. Warto zwrócić uwagę na krótsze terminy reklamacji: sprzedawca towaru używanego może skrócić czas na wniesienie roszczeń dotyczących towarów używanych do roku od momentu zakupu.
Prezes UOKiK stwierdziła, że postanowienia regulaminu Pekao Leasing wprowadzają konsumentów w błąd – nałożona na przedsiębiorcę kara to prawie 900 tys. zł (899 618 zł). Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ spółka odwołała się do sądu.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie sporu z przedsiębiorcą dotyczącym np. odrzucenia reklamacji konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, decyzja, kara, bank, usługi finansowe, Pekao SA
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (129,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RLU-5/2013 (279,66 KB, pdf, 2016.06.14)
- Wypowiedź Macieja Chmielowskiego z Biura Prasowego UOKiK na temat decyzji ws. Pekao Leasing (format: MP3, rozmiar: 1,24 MB) (1,24 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie