Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Świętokrzyskie: Gmina Fałków - decyzja UOKiK
< poprzedni | następny > 03.09.2013
Gmina Fałków nie wyznaczyła okresów rozliczeniowych oraz terminów odczytu wodomierzy - w wyniku czego mieszkańcy nie byli w stanie przewidzieć kiedy i ile pieniędzy będą musieli zapłacić za wodę. To niezgodna z prawem praktyka - uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę oraz nałożyła sankcję finansową
Wypowiedź Pawła Boreckiego z Biura Prasowego UOKiK na temat Gminy Fałków
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Umowy, którą podpisywali z Gminą Fałków odbiorcy wody, przewidywały możliwość ich rozwiązania w przypadku niewykonania lub nienależytego ich wykonania, czyli w sytuacji np. zerwania plomby na wodomierzu czy nie dopuszczenia do niego pracownika wodociągów. Według przepisów jest to karane grzywną, ale nie stanowi podstawy do zerwania kontraktu.
Gmina przyjęła także, ze w przypadku uszkodzenia wodomierza, będzie ustalać ilość pobranej wody na podstawie średniego zużycia w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Jednak przepisy wyraźnie mówią o okresie trzymiesięcznym. Przyjęcie okresu dwukrotnie dłuższego gmina tłumaczyła zmiennym zużyciem wody na wsi, zależnym od pór roku. Podpisywane umowy nie określały też terminu rozpatrywania reklamacji klientów.
Prezes UOKiK uznała, że Gmina Fałków naruszała zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nią łączną karę 1 642 zł, nakazując zmianę nieprawidłowych postanowień w umowach.
Pomoc dla konsumentów: rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Bezpłatna infolinia: 800 007 707.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, gmina, wodociągi, woda, Gmina Fałków, delegatury
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (120 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RŁO-37/2013 (275,43 KB, pdf, 2016.06.14)
- Komentarz Pawła Boreckiego z Biura Prasowego UOKiK na temat Gminy Fałków (format: MP3, rozmiar: 1,8 MB) (1,82 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie