Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Ustalanie interchange niezgodne z prawem - wyrok SOKiK
< poprzedni | następny > 21.11.2013

Stawki opłat interchange w Polsce – pobierane od transakcji bezgotówkowych dokonywanych kartami płatniczymi Visa i MasterCard – były ustalane w ramach niezgodnych z prawem porozumień 20 banków. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezesa UOKiK
Wyrok sądu dotyczy decyzji UOKiK z 2006 r. Postępowanie Urzędu wykazało wówczas, że stawki opłat interchange zostały odgórnie ustalone przez banki, które porozumiały się w celu zapewnienia sobie stabilnego źródła przychodów z każdej transakcji kartami Visa i MasterCard.
W opinii Urzędu, nieuzasadnione ekonomicznie koszty obsługi transakcji bezgotówkowych mogły przekładać się na wyższe ceny dla konsumentów, także tych płacących gotówką ponieważ placówki handlowe nie różnicują cen ze względu na środek płatności.
Sprawa była ponownie rozpatrywana przez SOKiK w wyniku wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie.
Dziś Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Urzędu potwierdzając zawarcie niedozwolonego porozumienia. Zmianie uległy kary finansowe nałożone na banki, które zostały obniżone do kwoty 44 335 196 zł. Dzisiejszy wyrok (XVII Ama 114/10) nie jest prawomocny, przedsiębiorcom przysługuje apelacja.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, wyrok, sąd, SOKiK, interchange, Millennium, BGŻ, BOŚ, BPH, WBK, BRE Bank, ING, Nordea, BNP, PKO BP
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (117 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>
Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek. ...>
Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie