Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
E-zakupy - Zamawiasz? Pamiętaj
< poprzedni | następny > 25.11.2013
58 postępowań dotyczących sprzedaży przez internet prowadzi obecnie UOKiK. Jak nie dać się oskubać w sieci? Rusza kampania Urzędu wyjaśniająca zasady takich transakcji. Wszystkie informacje dla konsumentów oraz przedsiębiorców dostępne są na stronie www.ezakupy.uokik.gov.pl
Wypowiedź Anny Hryńko z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK na temat zakupów w Internecie
Wypowiedź Agnieszki Kowalczyk z UOKiK na temat zakupów grupowych
Wypowiedź Anny Bogrycewicz z UOKiK na temat zakupów na aukcjach internetowych
Wypowiedź Marty Kozon z UOKiK na temat portalu ezakupy.uokik.gov.pl
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Zakupy w Internecie rządzą się swoimi prawami. Jak wynika z najnowszych badań* UOKiK, konsumenci znają je w niewystarczającym stopniu. Niewielu internautów zdaje sobie sprawę, że ich prawa zależą od tego, czy kupują od konsumenta, przedsiębiorcy, na aukcji lub licytacji. Przykładowo: 55 proc. badanych nieprawidłowo stwierdziło, że może odstąpić od umowy zawartej przez Internet z innym konsumentem. 82 proc. ankietowanych przyznaje, że przed złożeniem zamówienia czyta regulamin oraz informacje na stronie sprzedawcy.
Kampania UOKiK
Wyjaśnienia najczęstszych problemów związanych z zakupami w sieci znajdują się na specjalnej stronie uruchomionej przez Urząd www.ezakupy.uokik.gov.pl. W nowym serwisie znaleźć można liczne przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki gdzie i jak można uzyskać pomoc w przypadku zawarcia transakcji z nieuczciwym e przedsiębiorcą.
Wątpliwości UOKiK
Obecnie Prezes Urzędu prowadzi 58 postępowań dotyczących sprzedaży przez Internet. Od początku roku wydała już 29 decyzji. Z praktyki UOKiK wynika, że najczęściej Internetowi sprzedawcy nie respektują prawa do zwrotu towaru w ciągu 10 dni, wymagają, aby zwracany towar nie był rozpakowany, nie oddają konsumentowi kosztów wysyłki zamówionej rzeczy w sytuacji odstąpienia od umowy. Wątpliwości dotyczą także braku wielu informacji na stronach internetowych sklepów. Przykładowo: nie informuje się konsumenta o tym, że ma prawo odstąpić od umowy, przedsiębiorca w ogóle nie ujawnia swoich danych, nie udostępnia regulaminu. Takie braki powinny zwrócić uwagę konsumenta.
Zakupy grupowe
Wiele problemów konsumentom sprawiają zakupy grupowe. W tej chwili Urząd prowadzi 4 postępowania dotyczące portali oferujących takie usługi. Skargi, które wpływają do Urzędu, dotyczą głównie problemów z terminową realizacją kuponu. W praktyce trudno umówić się na satysfakcjonujący dla obu stron termin kursu na prawo jazdy, czy zabieg upiększający. Kupując grupowo, zawieramy dwie umowy: z portalem, który dostarcza kupon, oraz ze sprzedawcą, który go realizuje np. wysyłając towar. Taki podział ma istotne znaczenie przy składaniu reklamacji oraz odstąpieniu od umowy. Oferta jest zamieszczona w serwisie internetowym, który pośredniczy w transakcji. Jeżeli dojdzie do zawarcia umowy, czyli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych, konsument otrzymuje od portalu kupon uprawniający do realizacji usługi czy odbioru produktu. Za ich jakość nie odpowiada już portal, ale sprzedawca. Określa on także termin, w jakim należy zrealizować kupon. Samo zainteresowanie konsumenta ofertą sprzedawcy i złożenie zamówienia nie oznacza, że otrzyma on kupon, ponieważ podstawowym warunkiem finalizacji transakcji jest zgłoszenie się określonej minimalnej ilości osób. Więcej informacji o zasadach zakupów grupowych w poradniku UOKiK.
Do akcji przypominającej o prawach osób kupujących w sieci włączyło się 22 partnerów: Allegro.pl, Ceneo.pl, Ceneria.pl, Comperia.pl, e-Commerce Polska - Izba Gospodarki Elektronicznej, Europejskie Centrum Konsumenckie, Frupi.pl, GoDealla.pl, Groupon.pl, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB
Polska, Mensis.pl, Nokaut.pl, Notanio.pl, Okazje.eholiday.pl, porównywarka cen Okazje.info.pl, Opineo.pl, Skapiec.pl, Sklepy24.pl, SmartBay.pl, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Szafa.pl, Trusted Shops.
To pierwsza tego typu akcja informacyjna przygotowana przez Urząd. Prowadzona jest w Internecie.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
* Badanie zostało zrealizowane przez firmę EU-Consult w Gdańsku oraz Instytut Badawczy IPC we Wrocławiu w październiku 2012 roku z zastosowaniem metody zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI). Próba: 700 respondentów w wieku 18+, którzy korzystają z Internetu przynajmniej raz w miesiącu oraz dokonały zakupu dowolnego produktu lub usługi przez Internet w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
Tagi: ochrona konsumentów, poradnik, ezakupy, aukcje internetowe, zakupy grupowe, ezakupy.uokik.gov.pl, kampania, delegatury
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (126,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Zakupy grupowe - Poradnik dla konsumentów (510,04 KB, pdf, 2016.06.14)
- Raport z badań - Umowy zawierane na odległość - 2012 r. (1,15 MB, pdf, 2016.06.14)
- Komentarz Anny Hryńko z UOKiK na temat zakupów w internecie (3,24 MB, mp3, 2016.06.14)
- Komentarz Agnieszki Kowalczyk z UOKiK na temat zakupów grupowych (2,56 MB, mp3, 2016.06.14)
- Komentarz Anny Bogrycewicz z UOKiK na temat zakupów na aukcjach internetowych (2,48 MB, mp3, 2016.06.14)
- Komentarz Marty Kozon, Starszego Specjalisty UOKiK na temat portalu ezakupy.uokik.gov.pl (2,66 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie