Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

UOKiK przyznał nagrody za najlepsze prace magisterskie

< poprzedni | następny > 19.12.2013

UOKiK przyznał nagrody za najlepsze prace magisterskie

Po raz kolejny nagrodzono najlepsze prace magisterskie na temat ochrony konkurencji i konsumentów. W tym roku zgłosiło się 52 uczestników. Wyboru zwycięskich prac dokonały kapituły pod przewodnictwem Prezes UOKiK Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel oraz Wiceprezesa Jarosława Króla. Gratulujemy laureatom i ich promotorom!

Małgorzata Szwaj - Członek Kapituły Konkursu na najlepszą pracę magisterską poświęconą ochronie konkurencji; Stowarzyszenie Prawa Konkurencji
Małgorzata Szwaj - Członek Kapituły Konkursu na najlepszą pracę magisterską poświęconą ochronie konkurencji; Stowarzyszenie Prawa Konkurencji

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Marta Sendrowicz - Członek Kapituły Konkursu na najlepszą pracę magisterską poświęconą ochronie konkurencji; Stowarzyszenie Prawa Konkurencji
Marta Sendrowicz - Członek Kapituły Konkursu na najlepszą pracę magisterską poświęconą ochronie konkurencji; Stowarzyszenie Prawa Konkurencji

Konkurs na najlepszą pracę magisterską od trzech lat jest organizowany w dwóch kategoriach. W tym roku nagrodę z zakresu ochrony konkurencji przyznano po raz piąty, natomiast autorzy prac na temat ochrony konsumentów rywalizowali w ramach trzeciej edycji konkursu. Wśród nagrodzonych prym wiodą absolwenci Uniwersytetu Łódzkiego oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jury oceniające prace z obszaru ochrony konkurencji nagrodziło trzy opracowania. Dotyczyły one: prawa farmaceutycznego, ugód kartelowych oraz nadużywania pozycji dominującej. W dziedzinie ochrony konsumentów nagrodzono pracę dotyczącą reklamy wprowadzającej konsumentów w błąd, a także opracowanie na temat prawa lotniczego UE oraz prawa konsumentów do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.

Komisja konkursowa przyznała następujące nagrody:

Ochrona konkurencji

I miejsce zajął Jan Polański, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego za pracę Instytucja ugód kartelowych w prawie Unii Europejskiej. Zwycięskie opracowanie zostało napisane pod kierunkiem doc. dr Rudolfa Ostrihanskiego. Zdaniem Komisji Konkursowej autor wykazał się szeroką wiedzą i znajomością tematu. Ponadto praca wyróżnia się na tle innych wysokim poziomem merytorycznym. Laureat otrzymał nagrodę w wysokości 5 tys. zł brutto.

II miejsce przyznano Katarzynie Wiese z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego za pracę Nadużywanie pozycji dominującej przez Organizacje Zbiorowego Zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi - Praca porównawcza prawa polskiego i niemieckiego z elementami prawa Unii Europejskiej. Promotorami pracy byli dr hab. Paweł Podrecki oraz nieżyjący już prof. dr hab. Michał du Vall. Kapituła doceniła praktyczną przydatność tematu oraz fakt iż autorka wykazała się umiejętnością analitycznego myślenia, badając polskie i niemieckie orzecznictwo. Nagroda to 2 tys. brutto.

Nagrodę za III miejsce otrzymała Joanna Czesak, absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego za pracę Import równoległy w prawie farmaceutycznym jako zagadnienie publicznego prawa gospodarczego. Promotorem pracy był prof. dr hab. Leon Kieres. Zdaniem Kapituły autorka odznaczyła się doborem ciekawej tematyki pracy oraz jej rzetelnym podjęciem. Zdobywczyni trzeciego miejsca otrzymała 1 tys. zł brutto.

Oceniając prace postanowiliśmy wyróżnić przede wszystkim ich poziom merytoryczny, dobór tematu oraz znajomość i umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu, a także nowatorskie ujęcie zagadnienia. Cieszymy się, że prace złożone w tegorocznej edycji charakteryzowały się bardzo wysokim poziomem – podsumowała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Przewodnicząca Kapituły oceniającej prace z obszaru ochrony konkurencji.

Praca wyróżniona w Konkursie Stowarzyszenia Prawa Konkurencji, jest to praca na temat programu Leniency i charakteryzuje się bardzo głęboką praktyczną wiedzą. Student nie tylko wie jak wyglądają przepisy, ale doskonale zna mechanizmy funkcjonowania tego programu w praktyce, potrafi trafnie ocenić go, wskazać słabości. Jest to praca, która nie jest pracą bezkrytyczną, wręcz przeciwnie, zawiera wiele krytycznych uwag odnośnie do funkcjonowania Urzędu, ale jest to krytyka tworzona wyraźnie z myślą by usprawnić ten proces, by był on lepszy i bardziej przyjazny, zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla administracji - powiedział o pracy Bartłomieja Petrykowskiego dr Rudolf Ostrihansky – Członek Kapituły Konkursu na najlepszą pracę magisterską poświęconą ochronie konkurencji.

Ponadto, jury przyznało Wyróżnienie Stowarzyszenia Prawa Konkurencji. W tym roku otrzymał je Bartłomiej Petrykowski za pracę Program leniency w polskim prawie konkurencji. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego otrzymał 3 tys. zł brutto.

 

Ochrona konsumentów

W tej edycji I miejsce zajęła Zuzanna Marszałek, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego za pracę Ewolucja ochrony konsumenta i przedsiębiorcy przed reklamą wprowadzającą w błąd w prawie Unii Europejskiej oraz w prawie polskim i francuskim. Opracowanie zostało napisane pod kierunkiem dr. Moniki Namysłowskiej. Jak powiedział Jarosław Król, Przewodniczący Kapituły Konkursowej -  Jury doceniło kompleksowe ujęcie tematu, dobry warsztat i interesujące, samodzielne wnioski autorki. Przyznana nagroda wynosi 5 tys. zł brutto.

Nagrodę za zajęcie III miejsca ex aequo otrzymali Agnieszka Chudyba z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego za pracę Ochrona konsumenta w prawie lotniczym Unii Europejskiej oraz Tomasz Nowakowski z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego za opracowanie tematu Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy wkrótce po jej zawarciu. Promotorem pierwszej pracy był Prof. dr hab. Stanisław Biernat, drugiej zaś dr Magdalena Rytwińska. Zdobywcy trzeciego miejsca otrzymali po 1 tys. zł brutto.

Pan Tomasz Nowakowski w swojej pracy podjął się omówienia problemu nierespektowania przez przedsiębiorców prawa konsumentów do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, z którym rzecznicy konsumentów spotykają się bardzo często w swojej praktyce. W pracy podniesione zostały wszystkie kwestie związane z tym prawem, dokonano analizy pojęcia lokalu przedsiębiorstwa oraz skutków wykonania konsumenckiego prawa do odstąpienia od umowy. Interesujące są też uwagi Autora dotyczące rozróżnienia między świadczeniem usług a sprzedażą. Tezy postawione przez Autora pracy z całą pewnością mogą zostać wykorzystane przez rzeczników występujących na rzecz konsumentów w ich sporach z przedsiębiorcami – powiedziała Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie, motywując wybór Kapituły.

Całościowego podsumowania, dotyczącego części konkursu poświęconej ochronie konsumentów, dokonał Norbert Jeziolowicz, przedstawiciel Związku Banków Polskich - Po trzech edycjach Konkursu widoczny jest jego stały rozwój i coraz większa popularność wśród studentów. Cieszy także to, iż tematyka związana z ochroną konsumenta jest uważnie analizowana przez adeptów prawa, ponieważ daje to nadzieję na podniesienie świadomości na temat tych przepisów wśród szerokich rzesz społeczeństwa.

Laureaci obu konkursów otrzymali także publikacje wydawnictwa Wolters Kluwer Polska oraz trzymiesięczny dostęp do elektronicznego wydania Dziennika Gazety Prawnej.

Członkami Kapituły obradującej w dziedzinie ochrony konkurencji są:

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel (Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) -Przewodnicząca Kapituły, Bernadeta Kasztelan-Świetlik (Kancelaria Gessel), prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska-Ziemacka (Polskie Towarzystwo Ekonomiczne), dr Rudolf Ostrihansky (Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warszawski), dr Dariusz Szafrański (Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warszawski), dr Marta Sendrowicz oraz Małgorzata Szwaj ze Stowarzyszenia Prawa Konkurencji.

W skład Kapituły oceniającej prace z zakresu ochrony konsumentów wchodzą:

Jarosław Król (Wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) – Przewodniczący Kapituły, Norbert Jeziolowicz (Związek Banków Polskich), dr Monika Namysłowska (Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Łódzki), Krzysztof Opaliński (Komitet Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych), prof. dr hab. Jerzy Pisuliński (Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Jagielloński), Małgorzata Rothert (Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie) oraz dr hab. Fryderyk Andrzej Zoll, prof. UJ (Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Jagielloński).

Kolejne edycje konkursów na najlepszą pracę magisterską poświęconą ochronie konkurencji i konsumentów odbędą się w 2014 roku. Do pierwszego z nich mogą się zgłaszać absolwenci wszystkich kierunków, do drugiego – wyłącznie absolwenci prawa i administracji. Dla autorów najlepszych opracowań w każdej z tych dziedzin, przewidziano po trzy nagrody finansowe oraz wyróżnienia. Zwycięzcy otrzymają po 5 tys. zł. Zgłoszenia prac, które zostały obronione w terminie 16 października 2013 – 15 października 2014 r., należy przesyłać do 31 października 2014 roku. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone do 31 stycznia 2015 roku.

Dodatkowe informacje:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
faks: 22 826 11 86

Kamila Acholonu-Boruc (konkurencja)
tel.: 22 55 60 195
e-mail kamila.boruc@uokik.gov.pl

Katarzyna Bereza (konsumenci)
tel.: 22 55 60 220
e-mail katarzyna.bereza@uokik.gov.pl

Tagi: konkurs, konkurencja, konsumenci, studenci, edukacja, prace magisterskie, gala, wydarzenia, nagroda

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Konkurs na najlepsze prasce magisterskie, Gala wręczenia nagród (2013.12.19) Konkurs na najlepsze prasce magisterskie, Gala wręczenia nagród (2013.12.19) Konkurs na najlepsze prasce magisterskie, Gala wręczenia nagród (2013.12.19) Konkurs na najlepsze prasce magisterskie, Gala wręczenia nagród (2013.12.19)

 

Warto przeczytać

Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji
Stracisz dane, stracisz pieniądze! - moc edukacji

Cały czas zachęcamy do włączania się w akcję. Naszym obecnym partnerom – dziękujemy! ...>

#PrawaKonsumenta2023 - Prezes UOKiK mówi "sprawdzam"
#PrawaKonsumenta2023 - Prezes UOKiK mówi "sprawdzam"

Rzekome obniżki cen, fałszywe opinie konsumentów w sieci, źle oznaczone płatne reklamy w wynikach wyszukiwania? ...>

Klauzule podnoszące ceny - Prezes UOKiK sprawdza deweloperów
Klauzule podnoszące ceny - Prezes UOKiK sprawdza deweloperów

Czy we wzorcach umów deweloperskich pojawiają się klauzule waloryzujące ceny nieruchomości? ...>

Nieuczciwe praktyki w fotowoltaice - ponad 28 mln zł kary dla BO Energy
Nieuczciwe praktyki w fotowoltaice - ponad 28 mln zł kary dla BO Energy

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której nałożył ponad 28 mln zł kary na spółkę BO Energy (wcześniej FG Energy). ...>

Oznaczanie reklam w internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK
Oznaczanie reklam w internecie - popularne serwisy pod lupą Prezesa UOKiK

Czy treści reklamowe na internetowych serwisach opiniotwórczych i ich profilach w portalach społecznościowych są prawidłowo oznaczane? ...>

Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje
Zatory płatnicze - nowelizacja ustawy i najnowsze decyzje

8 grudnia 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. ...>

Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK
Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził badanie rynku, w którym sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone, np. logistyczne lub informatyczne, na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. ...>

Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści
Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści

Po lekturze Rekomendacji Prezesa UOKiK wiesz już co oznaczać, jak i kiedy w kontekście treści reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

 

  
  

Do góry