Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Delegatura w Bydgoszczy - Pasażerskie przewozy autobusowe

< poprzedni | następny > 16.01.2014

Delegatura w Bydgoszczy - Pasażerskie przewozy autobusowe

Spółka Arriva ograniczała konkurencję na dwóch lokalnych trasach autobusowych przewozów pasażerskich w województwie warmińsko-mazurskim. Poprzez obniżkę cen poniżej ponoszonych kosztów wyeliminowała z rynku swojego konkurenta. Na spółkę została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 76 tys. zł

Dorota Karczewska, Dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy
Arriva miała na celu wyeliminowanie konkurencji - mówi Dorota Karczewska, Dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

W gospodarce wolnorynkowej przedsiębiorcy mają swobodę w kalkulowaniu cen oferowanych przez siebie produktów lub usług. Instytucje państwowe, co do zasady, nie mogą  ingerować w stosowane przez nich stawki. Jednym z wyjątków jest sytuacja, w której podmiot posiadający pozycję dominującą, stosuje politykę cenową mającą na celu wyeliminowanie z rynku swoich konkurentów, np. poprzez obniżkę cen poniżej swoich kosztów. Taka praktyka jest niezgodna z prawem antymonopolowym. Co istotne, obniżka cen jest tylko pozornie korzystna dla konsumentów, ponieważ po wyeliminowaniu konkurentów dominant ma swobodę w ustalaniu wysokich stawek.

Taką praktykę stosowała spółka Arriva (wcześniej działająca pod nazwą Veolia Transport). Przedsiębiorca prowadzi usługi przewozu pasażerskiego w wielu rejonach Polski. UOKiK zakwestionował jej działania na dwóch lokalnych liniach komunikacyjnych wokół Kętrzyna (Kętrzyn-Srokowo-Kętrzyn oraz Kętrzyn-Barciany-Kętrzyn). Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w listopadzie 2012 r. po skardze konkurenta spółki. Jak ustalono, niedozwolone działania były spowodowane rozpoczęciem usług przewozu przez jednego z przedsiębiorców. Do tego momentu Arriva posiadała niemal monopolistyczną pozycję na dwóch lokalnych trasach, ponieważ inni przewoźnicy świadczyli tam usługi w niewielkim zakresie. Po pojawieniu się konkurenta, spółka znacznie obniżyła ceny swoich biletów na tych odcinkach – z 7,80 do 2,70 zł.

Analiza Urzędu wykazała, że stawki oferowane przez lokalnego dominanta ustalone były poniżej ponoszonych przez niego kosztów. Praktyka doprowadziła ostatecznie do wycofania się z rynku przedsiębiorcy, który chciał rywalizować z Arrivą. Następnie, po  odzyskaniu swojej pozycji rynkowej, spółka podwyższyła ceny biletów. Skutki niedozwolonej praktyki odczuli przede wszystkim mieszkańcy miejscowości leżących na lokalnych trasach, którzy zostali pozbawieni możliwości wyboru przewoźnika, a także zmuszeni do płacenia za bilety po cenie ustalonej przez rynkowego dominanta, a nie w wyniku konkurencyjnej rywalizacji przedsiębiorców.

Za wykorzystanie swojej pozycji rynkowej poprzez stosowanie cen rażąco niskich i wyeliminowanie tym samym konkurencji, na spółkę Arriva została nałożona kara finansowa w wysokości 76 061 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

 

Delegatura UOKiK w Bydgoszczy
tel. 52 345 56 44
e-mail: bydgoszcz@uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, Arriva, Bydgoszcz, przewozy pasażerskie, autobusy, delegatury

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry