Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zmowa cenowa: sprzęt sportowy

< poprzedni | następny > 27.02.2014

Zmowa cenowa: sprzęt sportowy

Czy musimy trzymać się cen sugerowanych przez Państwa na stronie? Czy możemy narzucać swoje marże? Bardzo proszę o trzymanie się sugerowanych przez nas cen detalicznych. Proszę o ich niezwłoczne poprawienie na Państwa stronie internetowej. To fragment korespondencji świadczącej o zmowie cenowej. Niedozwolone porozumienie zawarł dystrybutor akcesoriów sportowych – AMP Polska oraz jego pięciu partnerów handlowych.

Mariola Krzypkowska, Delegatura UOKiK w Katowicach
Wypowiedź Marioli Krzypkowskiej z Delegatury UOKiK w Katowicach

AMP Polska zajmuje się hurtową sprzedażą sprzętu sportowego, w tym akcesoriów rowerowych, m.in. kasków, opon, pompek, czy siodełek. Wśród marek dystrybuowanych przez przedsiębiorcę są np. Ciclosport, Lazer czy Clark’s. W 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła postępowanie, które wykazało, że AMP Polska zawarł porozumienie ograniczające konkurencję z pięcioma odbiorcami sprzedawanych przez nią produktów – AR-MAR w Warszawie, Fido w Katowicach, Exim Bike w Łodzi, MSport w Polkowicach oraz Playhouse w Zaborowie-Feliksowie Z każdym z tych przedsiębiorców AMP Polska ustalił minimalne ceny detalicznej sprzedaży produktów w sklepach i na aukcjach internetowych. Niedozwolona praktyka trwała w latach 2011-2012.

Dzięki zawarciu porozumienia sprzedawcy detaliczni nie musieli obawiać się, że ich konkurenci będą stosować niższe ceny. Dlatego pełnili w nim aktywną rolę, zwracając się do AMP Polska z prośbą o interwencję wobec przedsiębiorców, którzy oferowali konsumentom produkty po niższych cenach. Świadczy o tym korespondencja elektroniczna, ujawniona dzięki kontroli z przeszukaniem w siedzibie AMP Polska (pisownia oryginalna): Przesyłam Link do strony gdzie quad wasz który nam sprzedajecie kosztuje 499  na sklepie u nas około 659 zł (…) Umawialiśmy się, że będziecie pilnować cen. Proszę o odpowiedź.” „Witam. Odnośnie trzymania się cen sugerowanych. Proszę zobaczyć tą aukcję tutaj definitywnie nie trzyma cen”.

rowery, akcesoria rowerowe, sprzęt sportowy

Informacje posiadane przez Urząd wskazują również, że AMP Polska monitorował ceny swoich kontrahentów i dyscyplinował tych, którzy stosowali inne stawki. Jednym z dowodów są e-maile wysyłane pomiędzy pracownikami, takie jak: Proszę zajmijcie się tym partyzantem (…), troszkę przegina z ceną, chyba za duże rabaty ma u nas (…). Dajcie znak jak sprawa się potoczy albo Nie wiem, który z nich jest czyim klientem, ale proszę zróbcie coś z tym, linki poniżej, CENY MUSZĄ BYĆ SUGEROWANE !!!

Skutki zmowy odczuli konsumenci, którzy nie mogli kupować  produktów  dystrybuowanych przez AMP Polska po cenach niższych niż ustalone.

Na uczestników porozumienia nałożono kary finansowe w łącznej wysokości 64 887 zł. Ustalając wysokość sankcji wzięto pod uwagę, m.in. zaniechanie niedozwolonych praktyk w październiku 2012 r.

Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorcy odwołali się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sankcji za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję można uniknąć  w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca, który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, uzgadnianie cen, zmowa, zmowa cenowa, sprzęt sportowy, AMP Polska, AR-MAR, Fido, Exim Bike, MSport, Playhouse

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmiana umów - UOKiK sprawdza banki
Zmiana umów - UOKiK sprawdza banki

Jak banki zmieniają umowy z konsumentami? Czy wystarczające jest informowanie o proponowanych zmianach za pomocą wewnętrznego systemu elektronicznego banku?  ...>

Orange Polska - decyzja UOKiK
Orange Polska - decyzja UOKiK

Orange Polska  przedłużała umowy bez wyraźnej zgody konsumentów. Prezes UOKiK nałożył karę blisko 30 mln zł i zobowiązał spółkę do rekompensaty publicznej ...>

Zmowa przetargowa - dostawy pieczywa
Zmowa przetargowa - dostawy pieczywa

Trzech przedsiębiorców z woj. podkarpackiego zawarło zmowę przetargową. Wpłynęli na wyniki sześciu postepowań o zamówienie publiczne na dostawy pieczywa ...>

Sprzedaż mięsa - kontrola Inspekcji Handlowej
Sprzedaż mięsa - kontrola Inspekcji Handlowej

Jaka jest jakość sprzedawanych produktów mięsnych? Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości w ponad 50 proc. skontrolowanych placówek. ...>

Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK
Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK

UOKiK wszczął dwa postępowania, w których sprawdzi czy doszło do zmowy sprzedawców pasz przemysłowych dla bydła. Spółka Polmass mogła podzielić rynek ze swoimi konkurentami:  Ekoplon i Agro-Netzwerk Polska ...>

Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku
Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi  ...>

Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne
Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne

Prezes UOKiK podpisał porozumienia z 17 towarzystwami ubezpieczeniowymi w sprawie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym. Obniżą one opłaty  ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

10 stycznia wchodzą w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci  ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE