Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zmowa cenowa: sprzęt sportowy

< poprzedni | następny > 27.02.2014

Zmowa cenowa: sprzęt sportowy

Czy musimy trzymać się cen sugerowanych przez Państwa na stronie? Czy możemy narzucać swoje marże? Bardzo proszę o trzymanie się sugerowanych przez nas cen detalicznych. Proszę o ich niezwłoczne poprawienie na Państwa stronie internetowej. To fragment korespondencji świadczącej o zmowie cenowej. Niedozwolone porozumienie zawarł dystrybutor akcesoriów sportowych – AMP Polska oraz jego pięciu partnerów handlowych.

Mariola Krzypkowska, Delegatura UOKiK w Katowicach
Wypowiedź Marioli Krzypkowskiej z Delegatury UOKiK w Katowicach

AMP Polska zajmuje się hurtową sprzedażą sprzętu sportowego, w tym akcesoriów rowerowych, m.in. kasków, opon, pompek, czy siodełek. Wśród marek dystrybuowanych przez przedsiębiorcę są np. Ciclosport, Lazer czy Clark’s. W 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła postępowanie, które wykazało, że AMP Polska zawarł porozumienie ograniczające konkurencję z pięcioma odbiorcami sprzedawanych przez nią produktów – AR-MAR w Warszawie, Fido w Katowicach, Exim Bike w Łodzi, MSport w Polkowicach oraz Playhouse w Zaborowie-Feliksowie Z każdym z tych przedsiębiorców AMP Polska ustalił minimalne ceny detalicznej sprzedaży produktów w sklepach i na aukcjach internetowych. Niedozwolona praktyka trwała w latach 2011-2012.

Dzięki zawarciu porozumienia sprzedawcy detaliczni nie musieli obawiać się, że ich konkurenci będą stosować niższe ceny. Dlatego pełnili w nim aktywną rolę, zwracając się do AMP Polska z prośbą o interwencję wobec przedsiębiorców, którzy oferowali konsumentom produkty po niższych cenach. Świadczy o tym korespondencja elektroniczna, ujawniona dzięki kontroli z przeszukaniem w siedzibie AMP Polska (pisownia oryginalna): Przesyłam Link do strony gdzie quad wasz który nam sprzedajecie kosztuje 499  na sklepie u nas około 659 zł (…) Umawialiśmy się, że będziecie pilnować cen. Proszę o odpowiedź.” „Witam. Odnośnie trzymania się cen sugerowanych. Proszę zobaczyć tą aukcję tutaj definitywnie nie trzyma cen”.

rowery, akcesoria rowerowe, sprzęt sportowy

Informacje posiadane przez Urząd wskazują również, że AMP Polska monitorował ceny swoich kontrahentów i dyscyplinował tych, którzy stosowali inne stawki. Jednym z dowodów są e-maile wysyłane pomiędzy pracownikami, takie jak: Proszę zajmijcie się tym partyzantem (…), troszkę przegina z ceną, chyba za duże rabaty ma u nas (…). Dajcie znak jak sprawa się potoczy albo Nie wiem, który z nich jest czyim klientem, ale proszę zróbcie coś z tym, linki poniżej, CENY MUSZĄ BYĆ SUGEROWANE !!!

Skutki zmowy odczuli konsumenci, którzy nie mogli kupować  produktów  dystrybuowanych przez AMP Polska po cenach niższych niż ustalone.

Na uczestników porozumienia nałożono kary finansowe w łącznej wysokości 64 887 zł. Ustalając wysokość sankcji wzięto pod uwagę, m.in. zaniechanie niedozwolonych praktyk w październiku 2012 r.

Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorcy odwołali się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sankcji za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję można uniknąć  w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca, który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, uzgadnianie cen, zmowa, zmowa cenowa, sprzęt sportowy, AMP Polska, AR-MAR, Fido, Exim Bike, MSport, Playhouse

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

6 zasad dla kupujących na wyprzedażach
6 zasad dla kupujących na wyprzedażach

Ubrania przecenione nie podlegają reklamacji? Niższa cena na półce – wyższa na paragonie? W szale letnich wyprzedaży, warto mieć głowę na karku. Konsumentom i sprzedawcom przypominamy o najważniejszych zasadach zakupów w promocji ...>

Zgody na koncentracje - osiem decyzji
Zgody na koncentracje - osiem decyzji

Ubezpieczenia, energetyka, obrót wierzytelnościami, produkcja mleczarska, przetwórstwo rybne – to branże, których dotyczą niedawne decyzje Prezesa UOKiK w sprawach kontroli koncentracji ...>

Getin Noble Bank- decyzja UOKiK
Getin Noble Bank- decyzja UOKiK

Getin Noble Bank odda klientom niezasadnie pobraną opłatę za prowadzenie rachunku wraz z odsetkami – to efekt decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ...>

Konsorcjum w przetargu. Kiedy jest zabronione?
Konsorcjum w przetargu. Kiedy jest zabronione?

Przedsiębiorcy mogą przystępować do przetargów w ramach konsorcjum. Jeżeli jednak mają możliwość samodzielnej realizacji zamówienia, wówczas  współpraca z innymi podmiotami może powodować ograniczanie konkurencji. Sąd Apelacyjny potwierdził argumentację UOKiK  ...>

Przed wakacjami, co warto wiedzieć?
Przed wakacjami, co warto wiedzieć?

Jak reklamować nieudany wyjazd wakacyjny, ile kosztuje rozmowa telefoniczna za granicą, mobilne aplikacje ułatwiające podróż. O tych oraz innych ważnych sprawach przy planowaniu letniego wypoczynku przypomina 40 instytucji biorących udział w siódmej edycji akcji Przed wakacjami, co warto wiedzieć? ...>

Napisałeś pracę magisterską o ochronie konkurencji lub konsumentów? Zgłoś ją na konkurs UOKiK
Napisałeś pracę magisterską o ochronie konkurencji lub konsumentów? Zgłoś ją na konkurs UOKiK

Rusza kolejna edycja konkursu UOKiK na najlepsze prace magisterskie poświęcone ochronie konkurencji i konsumentów. Na zwycięzców czekają m.in. nagrody pieniężne oraz praktyki w centrali lub delegaturze Urzędu  ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie