Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zmowa cenowa - Wyposażenie łazienek

< poprzedni | następny > 17.03.2014

Zmowa cenowa - Wyposażenie łazienek

Dystrybutor wyposażenia łazienek – spółka Excellent przez 10 lat narzucała swoim partnerom handlowym ceny dalszej odsprzedaży produktów. W rezultacie niedozwolonego porozumienia konsumenci mogli być zmuszeni do płacenia wyższych cen za produkty takich marek jak: Excellent, Actima, Hansgrohe, Villeroy&Boch czy Huppe. Na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa w wysokości blisko 150 tys. zł

Dorota Karczewska, Dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy
Wypowiedź Doroty Karczewskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

Taki zapis (wg. prawnika) nosi znamiona zmowy handlowej i działanie  na szkodę konsumenta / jest zabronione; proponuje ten zapis jakoś rozmyć lub usunąć – to fragment (pisownia oryginalna) korespondencji wysłanej do partnera handlowego przez przedstawiciela  spółki Excellent. Przedsiębiorca oferuje artykuły wyposażenia łazienek pod własną marką Excellent i Actima oraz jest dystrybutorem produktów m.in. Hansgrohe, Villeroy&Boch czy Huppe.

Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w sierpniu 2013 r. Z informacji uzyskanych przez Urząd, m.in. podczas kontroli z przeszukaniem, wynika, że zawarła ona niedozwolone porozumienie ze swoimi kontrahentami, którzy zajmowali się dalszą sprzedażą (hurtowa i detaliczną) produktów wyposażenia łazienek. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do stosowania cen minimalnych, co oznaczało, że musieli stosować narzucone stawki  lub udzielać od nich rabatu nie większego niż ustalony przez Excellent. Za samodzielną politykę cenową groziło im natychmiastowe rozwiązanie umowy bądź zapłata kary umownej. Niedozwolona praktyka trwała od 2003, a zakończyła się w 2013 r. Jej skutki mogli odczuć m.in. konsumenci, którzy urządzali lub remontowali łazienki i nie mogli kupić produktów objętych zmową taniej niż po cenach odgórnie ustalonych.

Za zawarcie niedozwolonego porozumienia, na spółkę Excellent została nałożona kara w wysokości 146 277 zł. Decyzja jest prawomocna.

Sankcji za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję można uniknąć  w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca, który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, zmowa cenowa, wyposażenie łazienek, Excellent

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Podwyżki w telekomach? Klauzule inflacyjne pod lupą UOKiK
Podwyżki w telekomach? Klauzule inflacyjne pod lupą UOKiK

Czy operatorzy komórkowi mogą przerzucać na konsumentów koszty inflacji? ...>

Transakcje nieautoryzowane - zarzuty Prezesa UOKiK wobec kolejnych 4 banków
Transakcje nieautoryzowane - zarzuty Prezesa UOKiK wobec kolejnych 4 banków

Bank Pocztowy, ING Bank Śląski, Nest Bank i Santander Consumer Bank to kolejne banki, którym Prezes UOKiK postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów zgłaszających nieautoryzowane transakcje ...>

Sezon jesienno-zimowy - kontrola odzieży wierzchniej #CyklOdzieżowy
Sezon jesienno-zimowy - kontrola odzieży wierzchniej #CyklOdzieżowy

Płaszcze i kurtki – zobacz najnowsze wyniki kontroli Inspekcji Handlowej z serii #CyklOdzieżowy. Pobierz raport i wykaz skontrolowanych produktów. ...>

Zgłoś pracę magisterską - masz czas do 30 listopada!
Zgłoś pracę magisterską - masz czas do 30 listopada!

Na zgłoszenie pracy w konkursie Prezesa UOKiK masz już tylko 2 tygodnie! ...>

Kontrola składów węgla w całej Polsce
Kontrola składów węgla w całej Polsce

Inspekcja Handlowa, na zlecenie Prezesa UOKiK, intensyfikuje kontrole sprzedawców węgla w całej Polsce.   ...>

Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK
Opłaty okołosprzedażowe - raport UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził badanie rynku, w którym sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone, np. logistyczne lub informatyczne, na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. ...>

Sprawdzamy garnitury, marynarki, spodnie i koszule #CyklOdzieżowy
Sprawdzamy garnitury, marynarki, spodnie i koszule #CyklOdzieżowy

Ile wełny w wełnianej marynarce? Kontynuujemy #CyklOdzieżowy i publikujemy wyniki kontroli męskiej odzieży. Pobierz raport. ...>

Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści
Filtr AR "OznaczamReklamy" pomoże wyróżnić treści

Po lekturze Rekomendacji Prezesa UOKiK wiesz już co oznaczać, jak i kiedy w kontekście treści reklamowych w mediach społecznościowych. ...>

 

  
  

Do góry