Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

X Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 02.04.2014

X Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

W jakim terminie trzeba złożyć reklamację? Czy rzecznik konsumentów jest oskarżycielem publicznym w sprawach o wykroczenie na szkodę konsumentów? Takim pytaniom musieli stawić czoła wielkopolscy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. W eliminacjach na szczeblu powiatu do X Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej wzięło udział ponad 550 uczniów, do finału zakwalifikowało się 66 najlepszych

9 kwietnia poznamy laureatów Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Wydarzeniu patronują Prezes UOKiK oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego. Finaliści zmierzą się z 75 pytaniami z zakresu prawa konsumenckiego. Laureatami zostanie najlepszych pięciu. W tym roku odbędzie się już dziesiąta edycja konkursu – do tej pory łącznie wzięło w nim udział ponad 4 500 wielkopolskich uczniów.

Zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody ufundowane przez Prezesa UOKiK, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej. Ogłoszenie wyników konkursu oraz uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 9 kwietnia (środa) o godzinie 14:30 w Sali sesyjnej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.  

Rzecznik konsumentów najlepszego powiatu oraz powiat w klasyfikacji drużynowej otrzymają puchar Prezesa UOKiK.

O tym, że nie było łatwo dostać się do finału przekonali się uczestnicy eliminacji powiatowych. Świadczą o tym przykładowe pytania – jaka jest prawidłowa odpowiedź?

Pytanie nr 1: Rzecznik konsumentów:

  1. rozstrzyga w drodze decyzji spory pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami
  2. jest oskarżycielem publicznym w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów
  3. opiniuje decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
  4. przekazuje roczne sprawozdanie z działalności Krajowej Radzie Rzeczników  Konsumentów

Pytanie nr 2: W Wigilię - 24 grudnia 2013 roku Krzyś otrzymał w prezencie płytę CD zakupioną przez jego brata w promocji w sklepie muzycznym trzy miesiące wcześniej. Tego samego dnia, po rozpakowaniu, okazało się, że płyta jest porysowana i nie odtwarza muzyki. W jakim terminie Krzyś powinien złożyć reklamację, aby mieć szansę na jej uwzględnienie?

  1. do 24 lutego 2014 r. (2 miesiące)
  2. do 7 stycznia 2014 r. (14 dni)
  3. ten termin upłynął już przed Wigilią
  4. przepisy nie precyzują tego terminu

Pytanie nr 3: Informacja „towar nie podlega reklamacji” jest zgodna z prawem:

  1. tylko przy likwidacji sklepu, pod warunkiem, że informacja zostanie umieszczona w widocznym miejscu
  2. gdy tak ustali sprzedawca, o czym poinformuje najpóźniej w chwili zapłaty za towar, pod warunkiem, że dotyczy to towaru używanego
  3. gdy towar jest przeceniony z uwagi na wskazaną przez sprzedawcę wadę i informacja dotyczy tylko tej wady
  4. informacja taka jest zawsze niezgodna z prawem

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Poznański Klub Federacji Konsumentów, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

*Poprawne odpowiedzi: 1 B, 2 A, 3 C

Dodatkowe informacje dla mediów:

Delegatura UOKiK w Poznaniu – organizator konkursu
ul. Zielona 6, Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, Poznań, finał, delegatury,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach
Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach

Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem. ...>

Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej

Czy kosiarka lub sekator, których używasz na działce, nie stwarzają zagrożenia? Sprawdziła to Inspekcja Handlowa. Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 21,7 proc. maszyn ogrodniczych. ...>

Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK
Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK

Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących obligacji korporacyjnych. Większy nadzór nad sprzedawcami produktów finansowych, kary dla menedżerów, wcześniejsze ostrzeganie konsumentów – to propozycje UOKiK.   ...>

UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną
UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną

Opóźniony lub odwołany lot, zaginiony bagaż, niezgodny z ofertą standard hotelu – to najczęstsze przyczyny sporów konsumentów z liniami lotniczymi i biurami podróży.   ...>

Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK
Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK

Prezes UOKiK sprawdza praktykę banków dotyczącą sposobu naliczania opłat za wystawienie zaświadczeń o historii spłaty kredytu. Pod lupą jest 15 banków.   ...>

1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA
1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA

UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości