Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
10 lat w Unii Europejskiej - UOKiK
< poprzedni | następny > 30.04.2014

Lepsza ochrona konsumentów, w tym przed produktami zagrażającymi ich zdrowiu, skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję - UOKiK podsumowuje 10 lat w Unii Europejskiej. W tym czasie Urząd wydał ponad 2,5 tys. decyzji w sprawach godzących w interesy słabszych uczestników rynku i uczciwą rywalizację rynkową
Wypowiedź Małgorzaty Cieloch, Rzecznika Prasowego UOKiK
Jedną ze zmian, którą przyniosło wejście Polski do Unii Europejskiej był swobodny dostęp do dóbr i usług oferowanych we wszystkich państwach członkowskich.
Kupując produkty na wspólnotowym rynku, mamy pewność, że wszystkich sprzedawców, producentów i importerów obowiązują te same zasady regulujące ich bezpieczeństwo. Od 1 maja 2004 roku polscy przedsiębiorcy funkcjonują w systemie nadzoru rynku opartym na dyrektywach nowego podejścia. Zawarte w nich wymagania związane z bezpieczeństwem i ochroną zdrowia oraz środowiska naturalnego dotyczą różnych grup towarów m.in. zabawek i urządzeń elektrycznych. Zgodność produktów z wymaganiami określonymi w tych dyrektywach potwierdza znak CE. Zalety członkostwa widać również w przypadku pojawienia się produktów niebezpiecznych na rynku – dzięki funkcjonującemu systemowi RAPEX, klienci mogą zostać szybko poinformowani o zagrożeniach. Polski Urząd w ciągu dziesięciu lat zgłosił takie informacje 469 razy.
Jakość, sposób oznakowania oraz informowania o właściwościach towarów i produktów wyznaczają normy obowiązujące na terenie Unii. Przykładem jest funkcjonujący od akcesji system monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Dzięki regularnym badaniom prowadzonym od maja 2004 roku zmniejszyła się ilość paliw niespełniających wymagań jakościowych. Corocznie kilka procent badanej w Polsce benzyny lub oleju napędowego jest uznawana za niebezpieczne dla samochodu, podczas gdy w pierwszych miesiącach członkostwa w UE wykryto blisko 20 proc. nieprawidłowości.
Nowe możliwości organów chroniących konkurencję
Od 1 maja 2004 roku możliwe stało się również skuteczniejsze zwalczanie praktyk ograniczających konkurencję. W ciągu ostatnich 10 lat Urząd wydał 979 decyzji w sprawach zmów i nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorców. Jedną z najbardziej istotnych zmian było wprowadzenie do polskiego prawodawstwa instytucji leniency, czyli programu łagodzenia sankcji wobec uczestników nielegalnego porozumienia, którzy zdecydują się na współpracę z UOKiK. Ponieważ większość niedozwolonych porozumień ma niejawny charakter, informacje uzyskane bezpośrednio od ich uczestników pozwalają na zdobycie dowodów, a tym samym na wyeliminowanie szkodliwych dla gospodarki i konsumentów zmów.
Dotychczas 52 podmioty zdecydowały się na współpracę z Urzędem, rekordowy pod tym względem był 2012 r., kiedy do Urzędu wpłynęło 16 wniosków leniency. Od 2004 r. wydanych zostało 20 decyzji, w których przedsiębiorcy uniknęli sankcji finansowej lub uzyskali jej obniżenie.
Lepsza ochrona konsumenta
Konsekwencją bycia Polski w Unii Europejskiej jest podobny zakres ochrony prawnej konsumentów. Stojąc na straży przestrzegania przepisów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał od 2004 roku 1790 decyzji w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Warto wspomnieć, że w najbliższych miesiącach polscy konsumenci zyskają jeszcze lepszą ochronę swoich praw, dzięki przygotowywanej Ustawie o prawach konsumenta. Najważniejsze zmiany, które będą chronić wszystkich słabszych uczestników rynku w Europie - to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość z 10 do 14 dni oraz wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności związane z zawieranymi umowami.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: Unia Europejska, ochrona konsumentów, konsumenci, ochrona konkurencji, produkty, delegatury
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (125 KB, doc, 2016.06.14)
- Komentarz Małgorzaty Cieloch, Rzecznika Prasowego UOKiK (format: MP3, rozmiar: 4,7 MB) (4,73 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Okulary przeciwsłoneczne – popularny zakup w sezonie letnim. Są traktowane jako modny dodatek, ale przypominamy, że powinny one przede wszystkim pełnić funkcję ochronną. ...>
Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>
„Moja ocena 5/5”, „Firma godna polecenia”, „Polecam z całego serca” – brzmi znajomo? Pewnie tak, jeśli kupując w sieci czytasz opinie. Niestety nie zawsze są one prawdziwe. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował mechanizm naliczania opłat dystrybucyjnych i alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk stosowany przez spółkę AXA Życie TU S.A.(obecnie UNIQA). ...>
Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych? ...>
Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy. Szczegóły znajdziesz w najnowszym stanowisku Prezesa Urzędu. ...>
Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie