Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Priorytety UOKiK
< poprzedni | następny > 09.05.2014
Szybkie reagowanie i eliminowanie praktyk godzących w interesy konsumentów oraz zwiększenie roli analizy ekonomicznej w sprawach z zakresu ochrony konkurencji. To najważniejsze zmiany w działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Wypowiedź Adama Jassera, Prezesa UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest centralnym organem administracji rządowej. Do jego najważniejszych zadań należy zapobieganie i eliminowanie zaburzeń funkcjonowania oraz rozwoju konkurencji oraz ochrona zbiorowych interesów konsumentów.
- Naszym priorytetem jest podejmowanie działań podnoszących dobrobyt konsumenta. Osiągnięcie tego celu nie jest możliwe bez skutecznej ochrony zarówno uczciwej konkurencji, jaki i praw każdego z nas, obywatela-konsumenta. Stawiamy na skuteczność, sprawność i otwartość działań administracyjnych - powiedział dziś Prezes Adam Jasser przyjmując nowe cele działań UOKiK na najbliższe miesiące.
W centrum działań Urzędu jest konsument, dlatego wzmocniona zostanie jego ochrona. Skuteczniejszej ochronie najsłabszych uczestników rynku służyć ma sprawne eliminowanie zjawisk patologicznych i edukacja. W tym celu rozszerzone zostaną kompetencje departamentu konsumenckiego, którego głównym zadaniem będzie szybkie reagowanie na problemy konsumentów, monitorowanie rynku, w tym nowych produktów i usług oraz reklam.
Urząd będzie twardo, ale racjonalnie reagował na naruszenia konkurencji - kartele i nadużycia siły przez dominantów rynkowych. Uproszczone zostaną procedury wewnątrz Urzędu oraz zwiększona samodzielność 9 delegatur Urzędu - co przyspieszy prowadzone działania. Kluczową kwestią decyzji administracyjnych będzie gruntowna analiza ekonomiczna.
Urząd stawia na ścisłą współpracę z otoczeniem - regulatorami sektorowymi, rzecznikami konsumentów, organizacjami pozarządowymi, izbami skupiającymi przedsiębiorców oraz ośrodkami naukowymi.
Przy Urzędzie będzie działała ponownie Rada Doradcza, w skład której wejdą eksperci z dziedziny ekonomii i prawa konkurencji. Jej głównym zadaniem będzie m.in. opiniowanie na zlecenie Prezesa UOKiK podstawowych aktów prawnych z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów.
Nowy statut Urzędu zostanie wysłany do konsultacji międzyresortowych i społecznych w przyszłym tygodniu.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: delegatury
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (121,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Komentarz Adama Jassera, Prezesa UOKiK (format: MP3, rozmiar: 3 MB) (3,09 MB, mp3, 2016.06.14)
- Priorytety UOKiK (181,7 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie