Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Wodociągi i kanalizacja - działania UOKiK
< poprzedni | następny > 16.06.2014

UOKiK na bieżąco monitoruje lokalne rynki usług wodociągowo-kanalizacyjnych. Od początku roku wydanych zostało dziewięć decyzji dotyczących niedozwolonych działań gmin lub spółek komunalnych. Działania Urzędu pomagają wyeliminować praktyki uciążliwe dla lokalnych społeczności
Wypowiedź Macieja Chmielowskiego z Biura Prasowego UOKiK na temat decyzji UOKiK
Dzięki istnieniu dziewięciu delegatur terenowych, UOKiK może skutecznie reagować na nieprawidłowości na mniejszych rynkach i eliminować praktyki uciążliwe dla lokalnych mieszkańców. Jednym z sektorów obserwowanych na bieżąco przez Urząd są usługi wodociągowo-kanalizacyjne. UOKiK co roku wydaje kilkadziesiąt decyzji, w których stwierdza naruszenie przepisów przez podmioty działające na tym rynku – przede wszystkim spółki komunalne i gminy. Od początku roku zapadło dziewięć rozstrzygnięć. W ostatnich tygodniach Prezes Urzędu wydał pięć decyzji, dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez Zakład Gospodarki Komunalnej Janów (woj. śląskie), Przedsiębiorstwo Komunalne Nadarzyn (woj. mazowieckie) oraz nadużycia pozycji dominującej przez gminy: Krzanowice (woj. śląskie) i Lisia Góra (woj. małopolskie)
Ile wody przepłynęło?
Od lat jedną z najczęściej kwestionowanych przez UOKiK praktyk na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym jest ustalanie należności za pobraną wodę na maksymalnym możliwym poziomie w przypadku utraty lub uszkodzenia wodomierza z winy odbiorcy. Taka praktykę stosowała gmina Krzanowice. Zgodnie z prawem przedsiębiorca powinien w takim wypadku domagać się uiszczenia opłaty za wodę, która faktycznie została pobrana. Gdy nie można tego dokładnie zmierzyć, ilość pobranej wody powinna zostać ustalona na podstawie średniego zużycia w okresie ostatnich trzech miesięcy sprawnego działania wodomierza lub na podstawie średniej z podobnego okresu rok wcześniej.
Do kiedy trzeba zapłacić?
Zgodnie z przepisami, termin płatności za dostawę wody i odbiór ścieków wynosi 14 dni od dnia wysłania faktury lub dostarczenia jej w inny sposób. Tymczasem Przedsiębiorstwo Komunalne Nadarzyn żądało od swoich klientów opłacania rachunków w ciągu 14 dni od dnia ich wystawienia. Tym samym, mogło dojść do sytuacji, w której konsument otrzymał rachunek już po terminie płatności. Z kolei Zakład Gospodarki Komunalnej Janów (woj. śląskie) nie określał w ogóle terminu płatności w umowach, a jedynie na fakturze. Taka praktyka może spowodować, że termin na zapłatę należności będzie krótszy niż wynikający z przepisów.
Kiedy płacić mniej?
Inną, niezgodną z prawem praktyką jest bezprawne pobieranie niektórych opłat. Przykładem jest gmina Krzanowice, obciążająca odbiorców, którzy nie są podłączeni do sieci kanalizacyjnej i we własnym zakresie dostarczają nieczystości kosztami jej eksploatacji i utrzymania. W efekcie ponosili oni taką sama opłatę za odprowadzenie ścieków jak podmioty podłączone do sieci kanalizacyjnej. W opinii Urzędu, powinni być oni obciążani mniejszymi opłatami.
Natomiast gmina Lisia Góra obciążała wszystkich klientów, którzy chcieli przyłączyć się do jej sieci kanalizacyjnej taką samą, zryczałtowaną kwotą za budowę przyłącza. Tymczasem taka opłata powinna zostać ustalona indywidualnie, w oparciu o długość przyłącza oraz koszty poniesione przez samorząd.
Cieszy fakt, że w trzech przypadkach – gmin: Lisia Góra i Krzanowice, a także Przedsiębiorstwa Komunalnego Nadarzyn podmioty dobrowolnie zadeklarowały zmianę zakwestionowanych działań. Prezes UOKiK nałożył na nich obowiązek wykonania tego zobowiązania i odstąpił od sankcji finansowych. Natomiast na Zakład Gospodarki Komunalnej Janów została nałożona kara w wysokości 5 716 zł oraz nakazano zmianę niedozwolonych praktyk.
Decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.
Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: wodociągi, kanalizacja, decyzje, gminy, samorządy,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (130,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Wypowiedź Macieja Chmielowskiego z Biura Prasowego, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (format: MP3, rozmiar: 3,38 MB) (3,38 MB, mp3, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWA-61-17-13 (353 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RKT-05-2014 (255,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RKR-9_2014 (454 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RKT-10 2014 (338 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>
Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek. ...>
Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie