Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Wyrok SOKiK
< poprzedni | następny > 18.06.2014
Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość przysługuje konsumentom także wtedy, gdy odbierają oni zakupiony towar w sklepie stacjonarnym. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał wyrok w tej sprawie
Matras to ogólnopolska sieć księgarni, która prowadzi również sklep internetowy. Wyrok sądu dotyczy decyzji UOKiK z grudnia 2012 r. Urząd stwierdził wówczas że w regulaminie sklepu internetowego Matras znalazły się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienia. Przedsiębiorca zastrzegał m.in., że konsument, który zawarł umowę na odległość i zdecydował się na odebranie towaru w stacjonarnej księgarni Matras, mógł zrezygnować wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru. Tymczasem zgodnie z prawem, kupując w sklepie internetowym, konsument ma prawo odstąpić od umowy ciągu 10 dni. Nie ma przy tym znaczenia czy przesyłka zostanie dostarczona pocztą, czy odbiór towaru następuje w lokalu przedsiębiorcy. W opinii Urzędu, w rezultacie praktyk spółki Matras, konsument mógłby zrezygnować z przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy.
Sąd podzielił stanowisko UOKiK i utrzymał kary pieniężne w łącznej wysokości 452 664 zł. Wyrok SOKiK w Warszawie z 12 czerwca 2014 r. (XVII AmA 26/13) nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: wyrok, SOKiK, Matras, odwołanie, decyzja,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (119 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie