Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

4You Airlines - Kolejne działania UOKiK

< poprzedni | następny > 18.09.2014

4You Airlines - Kolejne działania UOKiK

Prezes UOKiK zwrócił się do Prokuratury o zbadanie  działalności spółki 4You Airlines pod kątem możliwości popełnienia przestępstwa. Zdaniem Urzędu istnieje duże prawdopodobieństwo niewykonania przez przedsiębiorcę zobowiązań wynikających z zawartych umów

Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy UOKiK
Wypowiedź Małgorzaty Cieloch, Rzecznika Prasowego UOKiK


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Postępowanie wyjaśniające w sprawie 4You Airlines UOKiK wszczął 26 sierpnia. Z napływających do Urzędu sygnałów wynikało, że przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd, co do charakteru świadczonych usług oraz własnej sytuacji prawnej. Spółka na przełomie lipca i sierpnia br. rozpoczęła sprzedaż biletów lotniczych za pośrednictwem strony internetowej sugerując, że jest przewoźnikiem lotniczym, który rozpocznie loty 3 listopada br. 

Tymczasem z informacji, jakie UOKiK uzyskał z Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że przedsiębiorca nie jest przewoźnikiem lotniczym, ponieważ nie otrzymał wymaganych prawem dokumentów: certyfikatu, koncesji oraz upoważnienia na wykonywanie przelotów na oferowane kierunki. Urząd ustalił też, że nie jest możliwe ich uzyskanie przez przedsiębiorcę przed  3 listopada 2014 r.      

W opinii UOKiK nieprawdziwe mogą być również zamieszczone na stronie internetowej przedsiębiorcy informacje na temat floty jaką dysponuje. Spółka informuje, że leasinguje samoloty od ukraińskiego przewoźnika Yanair. Tymczasem z informacji uzyskanych przez Urząd wynika, że żaden polski przewoźnik lotniczy nie ma zgody na eksploatację statków powietrznych tego przewoźnika, a 4You Airlines nie ma uprawnień do zawarcia umowy leasingu samolotów.

Niepokój Urzędu  wzbudził także fakt, ze jak dotąd przedsiębiorca nie odpowiedział na wezwanie i nie skontaktował się z Urzędem w celu udzielenia wyjaśnień w związku z prowadzonym od 26 sierpnia postępowaniem wyjaśniającym.

Mając na uwadze wszystkie powyższe okoliczności i duże prawdopodobieństwo niewykonania przez przedsiębiorcę zobowiązań wynikających z zawartych umów, Prezes UOKiK zwrócił się do organów ścigania z prośbą o dokonanie analizy działania 4You Airlines pod kątem możliwości popełnienia przestępstwa, w szczególności oszustwa w rozumieniu art. 286 Kodeksu karnego.

Informacje dla konsumentów:

Konsumentów, którzy dokonali zakupów za pośrednictwem strony internetowej 4You Airlines informujemy, że:

  1. Osoby, które zapłaciły kartą płatniczą za usługę sprzedawaną przez 4You Airlines mogą w razie niewykonania umowy skorzystać z opcji charge-back (zwrotu ceny).
  2. W przypadku, gdy potwierdzą się podejrzenia Urzędu, konsumenci będą mogli skorzystać również z prawa do odstąpienia od umowy z powołaniem się na przepisy kodeksu cywilnego dotyczące niemożliwości świadczenia. Należy w tym celu przesłać na adres 4You Airlines oświadczenie o odstąpieniu od umowy (z podaniem danych umożliwiających jej identyfikację) oraz zażądać zwrotu ceny zapłaconej za bilet. Z uwagi na to, że przy zakupie biletów 4You Airlines początkowo pośredniczyło między konsumentem a spółką Alfa Star S.A. z Radomia, obecnie jest to V.M. Mantowani Plotyn Travel LTD . Urząd sugeruje przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy wraz z żądaniem zapłaty także do tych przedsiębiorców.
  3. W sytuacji gdy, biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności związane z działalnością prowadzoną przez 4You Airlines, konsument uzna, że przy zawieraniu umowy został wprowadzony w błąd, może także na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym żądać unieważnienia umowy i zwrotu zapłaconej ceny.

Osobom korzystającym z internetowej rezerwacji biletów lotniczych za pośrednictwem Internetu przypominamy jednocześnie o najważniejszych zasadach. Przed zakupem:

  1. Konsument zawsze powinien sprawdzić, czy przedsiębiorca będący stroną umowy przewozu lotniczego ma certyfikat przewoźnika i koncesję na wykonywanie lotów na tych trasach. Lista przewoźników lotniczych dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
  2.  Przeczytać regulamin przewozu, który każdy przewoźnik powinien obowiązkowo umieszczać na stronie internetowej
  3. Pamiętać, że zalecaną formą płatności za bilety lotnicze kupowane przez Internet jest karta płatnicza. Brak możliwości płatności za bilety lotnicze za pośrednictwem karty płatniczej oznacza, że w razie niewykonania umowy klienci nie będą mogli skorzystać z opcji charge-back (zwrotu ceny).

 

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK 
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, linie lotnicze, bilety lotnicze, Urząd Lotnictwa Cywilnego, ULC, postępowanie wyjaśniające, 4You Airlines,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmiana umów - UOKiK sprawdza banki
Zmiana umów - UOKiK sprawdza banki

Jak banki zmieniają umowy z konsumentami? Czy wystarczające jest informowanie o proponowanych zmianach za pomocą wewnętrznego systemu elektronicznego banku?  ...>

Orange Polska - decyzja UOKiK
Orange Polska - decyzja UOKiK

Orange Polska  przedłużała umowy bez wyraźnej zgody konsumentów. Prezes UOKiK nałożył karę blisko 30 mln zł i zobowiązał spółkę do rekompensaty publicznej ...>

Zmowa przetargowa - dostawy pieczywa
Zmowa przetargowa - dostawy pieczywa

Trzech przedsiębiorców z woj. podkarpackiego zawarło zmowę przetargową. Wpłynęli na wyniki sześciu postepowań o zamówienie publiczne na dostawy pieczywa ...>

Sprzedaż mięsa - kontrola Inspekcji Handlowej
Sprzedaż mięsa - kontrola Inspekcji Handlowej

Jaka jest jakość sprzedawanych produktów mięsnych? Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości w ponad 50 proc. skontrolowanych placówek. ...>

Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK
Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK

UOKiK wszczął dwa postępowania, w których sprawdzi czy doszło do zmowy sprzedawców pasz przemysłowych dla bydła. Spółka Polmass mogła podzielić rynek ze swoimi konkurentami:  Ekoplon i Agro-Netzwerk Polska ...>

Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku
Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi  ...>

Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne
Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne

Prezes UOKiK podpisał porozumienia z 17 towarzystwami ubezpieczeniowymi w sprawie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym. Obniżą one opłaty  ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

10 stycznia wchodzą w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci  ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE