Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rzecznicy Konsumentów - sprawozdanie '2013

< poprzedni | następny > 30.09.2014

Rzecznicy Konsumentów - sprawozdanie '2013

W 2013 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 443 tys. porad. Przeszło 77 tys. dotyczyło zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi, finansowymi dostawą energii oraz zakupem sprzętu RTV i AGD

Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy UOKiK
Wypowiedź Małgorzaty Cieloch, Rzecznika Prasowego UOKiK


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Urząd nadzoruje także działanie sieci na rzecz ochrony interesów konsumentów. W ramach sieci działa 372 miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, którzy w przypadku problemów udzielają bezpłatnych porad i informacji na temat przysługujących nam praw. Na podstawie danych nadesłanych przez rzeczników z całej Polski, UOKiK co roku podsumowuje ich pracę.

Najczęstszą formą działania rzeczników jest udzielanie porad prawnych. W ubiegłym roku z tego rodzaju pomocy konsumenci skorzystali 443 356 razy (w 2012 - 444 391, a w 2011 r. - 413 832). Gdy porady nie wystarczają do rozwiązania problemu, rzecznicy interweniują u przedsiębiorcy np. poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień, przeprowadzenie mediacji lub pouczenie. W ubiegłym roku rzecznicy skorzystali z tej możliwości w 62 270 przypadkach (w 2012 - 54 891, a w 2011 r. - 51 540). Rzecznicy pomagają też bezpłatnie konsumentom, którzy decydują się bronić swoich interesów przed sądem. Mogą przygotować pozew albo wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym. W roku 2013 przygotowali 4 317 pozwów i powództw w sprawach indywidualnych (w 2012 - 4 407, a w 2011 r. – 4 078).

Umowy sprzedaży – najczęstsze problemy

Najczęściej zgłaszaliśmy się do rzeczników w sprawach zakupu obuwia i odzieży (77 337 porad i 18 964 wystąpienia), sprzętu RTV i AGD (41 525 skarg i 3 963 wystąpienia), elementów wyposażenia mieszkania (20 682 porad i 2 973 wystąpienia), komputerów (14 448 porad i 1175 wystąpień) i artykułów motoryzacyjnych (9 923 porady i 938 wystąpień). W sprawach związanych z umowami sprzedaży zawartymi poza lokalem przedsiębiorcy i na odległość rzecznicy udzielili ogółem 52 733 porady i występowali do przedsiębiorców 6 911 razy.

Skargi konsumentów dotyczyły zwykle reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową lub na podstawie gwarancji. Wśród problemów zgłaszanych przez konsumentów znalazły się m.in. odmowa przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego, przedstawianie konsumentom własnego sposobu załatwienia reklamacji, utrzymywanie, że gwarancja jest jedynym sposobem realizacji roszczeń konsumentów oraz nieskuteczne usuwanie wad.

Usługi – najczęstsze problemy

Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej skarg dotyczyło usług telekomunikacyjnych (53 542 porad i 9 049 wystąpienia). Problemy konsumentów dotyczyły m.in.: dochodzenia odszkodowań za przerwy w świadczeniu usług, przeniesienia usługi, zmian w umowach bez pisemnego potwierdzenia, niedotrzymania warunków promocji lub nieprawidłowego informowania o jej zasadach co skutkowało wyższymi rachunkami za usługę niż przewidywał abonent, braku możliwości podłączenia do Internetu, brak zasięgu, aktywowania niezamówionych usług, czy wysokości opłat. Dużą grupę skarg, stanowiły sprawy dotyczące odstąpienia od umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Akwizytorzy i konsultanci wprowadzali konsumentów w błąd, ponieważ nie informowali konsumentów, że rozmowa ma na celu zawarcie umowy.

W sprawach dotyczących usług finansowych rzecznicy konsumentów udzielili w ubiegłym roku 23 251 porad i 2 727 razy występowali do przedsiębiorców. W 2013 roku skargi dotyczyły m.in. utrudniania odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki, braku rzetelnej i pełnej informacji o treści umowy, wysokości oprocentowania i opłatach, naliczania opłat za niezamówione usługi, nieinformowania o istotnych zmianach w umowach i regulaminach czy nieprawidłowości przy prowadzeniu windykacji należności.

Kolejna grupa problemów często zgłaszanych przez konsumentów dotyczyła usług związanych z dostawą energii, gazu, ciepła, wody oraz wywozem nieczystości (w 2013 15 927 porad, 2 385 wystąpienia).  Konsumenci skarżyli się m.in. na zawyżone rachunki lub prognozy zużycia energii, nieuwzględnianie przez przedsiębiorców wyników ekspertyz, nieterminowe przekazywanie faktur.

Gdzie po pomoc?

Powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów zastaniemy w niemal wszystkich starostwach powiatowych i urzędach miejskich miast na prawach powiatu. W przypadku sporu z nieuczciwym sprzedawcą lub usługodawcą każdy konsument może liczyć na ich bezpłatną pomoc.

Urząd przypomina, że oprócz miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, bezpłatne porady udzielane są również pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów. Spór można również rozwiązać polubownie przez działające przy Inspekcji Handlowej Sądy Polubowne. Konsument przede wszystkim powinien złożyć wniosek – nie jest to obarczone żadnymi kosztami. Obecnie przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej istnieje 16 stałych polubownych sądów konsumenckich oraz 15 ośrodków zamiejscowych na terenie całego kraju. Rozpatrują sprawy o prawa majątkowe, które powstały w wyniku umów sprzedaży produktów i świadczenia usług konsumentom.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK  
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, raport, sprawozdanie, pomoc dla konsumentów, bezpłatne porady prawne, sieć ochrony konkurencji i konsumentów, rzecznicy, rzecznicy konsumentów,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Telekomunikacja Cyfrowa - ostrzeżenie konsumenckie
Telekomunikacja Cyfrowa - ostrzeżenie konsumenckie

UOKiK ostrzega: Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd. Przedstawiciele spółki twierdzą, że reprezentują dotychczasowego operatora. ...>

Jakość paliw w 2016 roku
Jakość paliw w 2016 roku

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 2,36 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. ...>

Rusza program dla sygnalistów
Rusza program dla sygnalistów

Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. ...>

Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki
Ograniczenie prawa wglądu - wskazówki

Doprecyzowanie sytuacji, w których przedsiębiorca może złożyć wniosek o ograniczenie prawa wglądu w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UOKiK.  ...>

Polski Prąd i Gaz (d. Polska Energetyka PRO) - decyzja
Polski Prąd i Gaz (d. Polska Energetyka PRO) - decyzja

Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą spółki Polski Prąd i Gaz (dawniej Polska Energetyka PRO). Przedstawiciele spółki podszywali się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu. ...>

Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku
Ustawa o przewadze kontraktowej zacznie obowiązywać za pół roku

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi  ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

10 stycznia wchodzą w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci  ...>

Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki
Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przed świętami wspólnie zwracają uwagę na ryzyko związane z korzystaniem z usług firm pożyczkowych pobierających opłaty za rozpatrzenie wniosku o pożyczkę przed decyzją o jej ewentualnym przyznaniu ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE