Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Usługi pogrzebowe - poradnik UOKiK
< poprzedni | następny > 26.11.2014

Ponad 100 decyzji dotyczących m.in. gmin i parafii w ciągu ostatnich lat, pięć trwających obecnie postępowań – UOKiK stale monitoruje, czy na rynku usług pogrzebowych panuje konkurencja. Urząd przygotował specjalny poradnik, w którym wskazuje jak uniknąć naruszenia przepisów. Zostanie on wysłany do zarządców cmentarzy
Wypowiedź Wiceprezes UOKiK Bernadety Kasztelan-Świetlik
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Jednym z głównych zadań UOKiK jest wykrywanie i eliminowanie praktyk ograniczających konkurencję. Interwencja Urzędu jest możliwa na wielu rynkach. Jednym z nich są usługi pogrzebowe. Od 2000 r. Urząd wydał ponad 100 decyzji, prowadzi obecnie pięć postępowań.
Usługi cmentarne i pogrzebowe - różnice
Działania UOKiK dotyczą usług pogrzebowych, czyli takich czynności jak np. kopanie grobów, transport i pochówek, wykonywanie pomników, itp. Otwarty dla konkurencji nie jest natomiast rynek usług cmentarnych, związanych z utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzem. Chodzi o prace porządkowe (np. pielęgnacja zieleni), rozbudowę infrastruktury oraz administrację (np. prowadzenie ksiąg). Te czynności mogą być wykonywane samodzielnie przez zarządcę cmentarza lub przekazane przez niego innemu przedsiębiorcy.
W przypadku usług pogrzebowych, osoby zlecające pochówek powinny mieć jak największy wybór przedsiębiorców. Zdarza się jednak, że zarządcy cmentarza wykorzystują swoją pozycję na rynku usług cmentarnych i nie dopuszczają do prowadzenia działalności innych podmiotów niż oni lub utrudniają im dostęp do miejsc pochówku. Innym niedozwolonym działaniem jest faworyzowanie niektórych przedsiębiorców pogrzebowych, np. poprzez udzielanie im wyłączności na kopanie grobów
Skutki niedozwolonych praktyk
- W wyniku praktyk ograniczających konkurencję osoby zlecające pochówek pozbawione są możliwości wyboru korzystniejszej oferty. Z kolei zarządca lub wskazany przez niego przedsiębiorca nie ma motywacji do podnoszenia jakości usług i obniżania cen - mówi Wiceprezes UOKiK Bernadeta Kasztelan-Świetlik. Skrajne przypadki monopolu na rynku usług pogrzebowych można było zobaczyć w Hiszpanii. Do lat 90-tych w Madrycie tylko jedna spółka była upoważniona do prowadzenia działalności na cmentarzach komunalnych. Wykorzystując swoja pozycję uzależniała sprzedaż miejsca na cmentarzu od zakupu pakietu usług, w tym organizacji stypy.
Cmentarze komunalne i wyznaniowe
UOKiK może interweniować w przypadku naruszenia przepisów zarówno na cmentarzach komunalnych, jak i wyznaniowych. Decyzje Urzędu dotyczą głownie gmin lub ich zakładów komunalnych, a także parafii. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów mają one status przedsiębiorcy, ponieważ poosiadają osobowość prawną i świadczą usługi użyteczności publicznej (zarządzając cmentarzami). Konieczność przestrzegania prawa antymonopolowego (z wyłączeniem spraw związanych z kultem religijnym) przez instytucje kościelne wynika również m.in. z Konkordatu oraz prawa kanonicznego.
Jak działać zgodnie z prawem
Działania Urzędu na rynku usług pogrzebowych mają na celu przywrócenie konkurencji, z korzyścią dla rynku, w tym konsumentów, a nie nakładanie kar finansowych. Dlatego zarządca może już po wszczęciu postępowania dobrowolnie zobowiązać się do zmiany praktyk. Chodzi przede wszystkim o umożliwienie świadczenia usług innym podmiotom w sposób niedyskryminacyjny i na takich samych warunkach. Dzięki temu możliwe będzie wydanie tzw. decyzji zobowiązaniowej, która pozwoli przedsiębiorcy uniknąć kary finansowej i jednocześnie szybko wyeliminować z rynku niedozwoloną praktykę.
Poradnik
Praktyka Urzędu pokazuje, ze wiele naruszeń przepisów przez zarządców cmentarzy wynika z nieznajomości prawa antymonopolowego. Dlatego UOKiK przygotował specjalny poradnik. Zawarty jest w nim opis rynku usług cmentarnych i pogrzebowych, przykłady niedozwolonych praktyk na podstawie orzecznictwa Urzędu i sądów, a także porady, jak postępować zgodnie z prawem. Opracowanie zostanie rozesłane do zarządców cmentarzy, przede wszystkim gmin i parafii.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: usługi pogrzebowe, poradnik, porady, publikacje, ochrona konkurencji, konkurencja, pogrzeb, pochówek, usługi,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (136 KB, doc, 2016.06.14)
- Poradnik UOKiK dla zarządców cmentarzy i przedsiębiorców pogrzebowych (2,06 MB, pdf, 2016.06.27)
- Prezentacja - obowiązki zarządców cmentarzy (1,55 MB, pptx, 2016.06.14)
- Komentarz Bernadety Kasztelan Świetlik, Wiceprezes UOKiK (format: MP3, rozmiar: 3,34 MB) (2,13 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. ...>
Sprawdziliśmy oznakowanie 20 modeli bidonów dla dzieci do lat 4. Nieprawidłowości miało 8 z nich. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (marka Lavard). ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ustalania cen na rynku wyposażenia łazienek. ...>
Prezes UOKiK postawił zarzuty UPC Polska, spółce grozi kara do 10 proc. obrotów. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie