Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Usługi pogrzebowe - poradnik UOKiK

< poprzedni | następny > 26.11.2014

Usługi pogrzebowe - poradnik UOKiK

Ponad 100 decyzji dotyczących m.in. gmin i parafii w ciągu ostatnich lat, pięć trwających obecnie postępowań – UOKiK stale monitoruje, czy na rynku usług pogrzebowych panuje konkurencja. Urząd przygotował specjalny poradnik, w którym wskazuje jak uniknąć naruszenia przepisów. Zostanie on wysłany do zarządców cmentarzy

Bernadeta Kasztelan-Świetlik, Wiceprezes UOKiK
Wypowiedź Wiceprezes UOKiK Bernadety Kasztelan-Świetlik


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Jednym z głównych zadań UOKiK jest wykrywanie i eliminowanie praktyk ograniczających konkurencję. Interwencja Urzędu jest możliwa na wielu rynkach. Jednym z nich są usługi pogrzebowe. Od 2000 r. Urząd wydał ponad 100 decyzji, prowadzi obecnie pięć postępowań.  

Usługi cmentarne i pogrzebowe - różnice

Działania UOKiK dotyczą usług pogrzebowych, czyli takich czynności jak np. kopanie grobów, transport i pochówek, wykonywanie pomników, itp. Otwarty dla konkurencji nie jest natomiast rynek usług cmentarnych, związanych z utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzem. Chodzi o prace  porządkowe (np. pielęgnacja zieleni), rozbudowę infrastruktury oraz administrację (np. prowadzenie ksiąg). Te czynności mogą być wykonywane samodzielnie przez zarządcę cmentarza lub przekazane przez niego innemu przedsiębiorcy.

W przypadku usług pogrzebowych, osoby zlecające pochówek powinny mieć jak największy wybór przedsiębiorców. Zdarza się jednak, że zarządcy cmentarza wykorzystują swoją pozycję na rynku usług cmentarnych i nie dopuszczają do prowadzenia działalności innych podmiotów niż oni lub utrudniają im dostęp do miejsc pochówku. Innym niedozwolonym działaniem jest faworyzowanie niektórych  przedsiębiorców pogrzebowych, np. poprzez udzielanie im wyłączności na kopanie grobów

Skutki niedozwolonych praktyk

Świadczenie usług cmentarnych i pogrzebowych - obowiązki zarządcy cmentarza w świetle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

Pobierz poradnik

 - W wyniku praktyk ograniczających konkurencję osoby zlecające pochówek pozbawione są możliwości wyboru korzystniejszej oferty. Z kolei zarządca  lub wskazany przez niego przedsiębiorca nie ma motywacji do podnoszenia jakości usług i obniżania cen -  mówi Wiceprezes UOKiK Bernadeta Kasztelan-Świetlik. Skrajne przypadki monopolu na rynku usług pogrzebowych można było zobaczyć w Hiszpanii. Do lat 90-tych w Madrycie tylko jedna spółka była upoważniona do prowadzenia działalności na cmentarzach komunalnych. Wykorzystując swoja pozycję uzależniała sprzedaż miejsca na cmentarzu od zakupu pakietu usług, w tym organizacji stypy.

Cmentarze komunalne i wyznaniowe

UOKiK może interweniować w przypadku naruszenia przepisów zarówno na cmentarzach komunalnych, jak i wyznaniowych. Decyzje Urzędu dotyczą głownie gmin lub ich zakładów komunalnych, a także parafii. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów mają one status przedsiębiorcy, ponieważ poosiadają osobowość prawną i świadczą usługi użyteczności publicznej (zarządzając cmentarzami). Konieczność przestrzegania prawa antymonopolowego (z wyłączeniem spraw związanych z kultem religijnym) przez instytucje kościelne wynika również m.in. z Konkordatu oraz prawa kanonicznego.

Jak działać zgodnie z prawem

Działania Urzędu na rynku usług pogrzebowych mają na celu przywrócenie konkurencji, z korzyścią dla rynku, w tym konsumentów, a nie nakładanie kar finansowych. Dlatego zarządca może już po wszczęciu postępowania dobrowolnie zobowiązać się do zmiany praktyk. Chodzi przede wszystkim o umożliwienie świadczenia usług innym podmiotom w sposób niedyskryminacyjny i na takich samych warunkach. Dzięki temu możliwe będzie wydanie tzw. decyzji zobowiązaniowej, która pozwoli przedsiębiorcy uniknąć kary finansowej i jednocześnie szybko wyeliminować z rynku niedozwoloną praktykę.

Poradnik

Praktyka Urzędu pokazuje, ze wiele naruszeń przepisów przez zarządców cmentarzy wynika z nieznajomości prawa antymonopolowego. Dlatego UOKiK przygotował specjalny poradnik. Zawarty jest w nim opis rynku usług cmentarnych i pogrzebowych, przykłady niedozwolonych praktyk na podstawie  orzecznictwa  Urzędu i sądów, a także porady, jak postępować zgodnie z prawem. Opracowanie zostanie rozesłane do zarządców cmentarzy, przede wszystkim gmin i parafii.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: usługi pogrzebowe, poradnik, porady, publikacje, ochrona konkurencji, konkurencja, pogrzeb, pochówek, usługi,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK
Prezenty przez internet? Przeczytaj porady UOKiK

Mikołaj kupuje prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert. ...>

Wspólna akcja dla seniorów
Wspólna akcja dla seniorów

Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych handlowców. Dlatego cztery instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów. UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.   ...>

Trwały nośnik - decyzje wobec ING, Getin Noble i PKO BP
Trwały nośnik - decyzje wobec ING, Getin Noble i PKO BP

ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. Po decyzjach UOKiK rozliczą się z konsumentami z podwyżek i udostępnią czasowo niektóre usługi za darmo. ...>

PZU zmienia praktykę dla kierowców
PZU zmienia praktykę dla kierowców

PZU mógł ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umowy OC, gdy posiadali podwójne ubezpieczenie. Kontakt z infolinią lub agentem PZU oznaczał zawarcie nowej umowy OC, której konsument nie mógł wypowiedzieć.   ...>

Chwilówki - postępowania UOKiK
Chwilówki - postępowania UOKiK

Rolowanie pożyczek – to główny zarzut do spółek z grupy Złotówka (Bis, Duo, Three). Brak zwrotu części kosztów kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty – to przykładowy zarzut dla firmy pożyczkowej Euroexpert.   ...>

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.  Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości