Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Etykiety - nowe przepisy

< poprzedni | następny > 12.12.2014

Etykiety - nowe przepisy

Inspekcja Handlowa skontrolowała najtańsze produkty spożywcze. Najwięcej zastrzeżeń wzbudziło nieprawidłowe oznakowanie. O tym, jakie informacje znajdziemy na opakowaniu, UOKiK przypomina dzień przed rozpoczęciem obowiązywania nowych przepisów dotyczących etykiet. Większa czcionka, wyraźna informacja o alergenach, czy data zamrożenia żywności – to tylko niektóre ze zmian

nagranie
Na co zwracać uwagę, gdy kupujemy zywność - wypowiedź Ryszarda Smolińskiego z Inspekcji Handlowej

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5


Jak Inspekcja typuje przedsiębiorców do skontrolowania - Zygmunt Cichoń z Inspekcji Handlowej

Jak przeboiega kontrola - Zygmunt Cichoń z Inspekcji Handlowej

Jak wyglądają badania laboratoryjne - Hanna Gaszyk z UOKiK

O oznakowaniu produktów - Dariusz Łomowski z UOKiK


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

13 grudnia wchodzi w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Etykiety żywności oferowanej konsumentom w opakowaniach muszą być czytelne, nieusuwalne, zrozumiałe, nie mogą wprowadzać w błąd i pomijać istotnych informacji. Najważniejsze zmiany:

1. Minimalna wielkość czcionki na etykiecie to 1,2 mm, a na bardzo małych opakowaniach – 0,9 mm.

2. Obowiązkowe umieszczenie na etykiecie m.in. następujących informacji: nazwa (ale nie wymyślona przez przedsiębiorcę, tylko wskazująca na rodzaj produktu), wykaz wszystkich składników (wraz z alergenami oraz dodatkami do żywności), zawartość netto, data minimalnej trwałości (albo termin przydatności do spożycia), warunki przechowywania lub przygotowania, dane producenta.

3. Alergeny – etykiety muszą informować o rodzaju składnika powodującego alergię, który musi być wyróżniony np. napisany inną czcionką, kolorem, na innym tle. W przypadku produktów sprzedawanych luzem – informacji o alergenach szukajmy na wywieszce przy produkcie. 

4. Skład – na pierwszym miejscu na etykiecie musi znajdować się składnik, którego w produkcie jest najwięcej. Artykuły jednoskładnikowe np. masło, mleko, nie muszą mieć wykazu składników.

5. Składnik niespodzianka – jeżeli produkt zawiera składniki, których zazwyczaj nie spodziewamy się w danych produktach, będzie o tym informować napis na opakowaniu znajdujący się obok nazwy. Np. możemy spodziewać się takiej informacji: „pasztet drobiowy z tłuszczem roślinnym” lub „pizza z produktem seropodobnym”.

6. Określenie kraju lub miejsca pochodzenia produktu – miejsce pochodzenia produktu ma duże znaczenie dla decyzji zakupowych konsumentów. Etykieta musi informować skąd pochodzi produkt, jeśli szata graficzna albo informacje w oznakowaniu mogłyby konsumenta wprowadzić w błąd.

7. Woda w surowym mięsie i rybach wyglądających jak sztuka mięsa, czy filet - gdy jest jej więcej niż 5 proc. masy produktu, to zgodnie z nowymi przepisami – będziemy o tym poinformowani.

8. Gdy do mięsa lub ryby dodano białko zwierzęce, to nazwa produktu, a nie tylko wykaz składników, musi o tym informować. Znajdziemy wtedy np. takie zdanie: „kotlet z dorsza z dodatkiem białka wieprzowego”, „polędwica wołowa z dodatkiem białka wieprzowego”. Na etykiecie powinna znaleźć się także informacja o dacie zamrożenia mięsa i ryb.

9. Żywność w Internecie – w tym kanale sprzedaży to właściciel strony internetowej przed zakupem musi zadbać o prawidłowe poinformowanie konsumentów o składzie produktu. Czyli musi dostarczyć takich samych informacji, jak sprzedawca w sklepie tradycyjnym.

Rozporządzenie zaczyna obowiązywać od 13 grudnia. Jednak znajdziemy w sklepach produkty oznakowane zgodnie z poprzednimi wymaganiami, jeżeli zostały wprowadzone na rynek przed tą datą.

Kontrola Inspekcji Handlowej – najtańsza półka cenowa

Inspekcja Handlowa od października 2013 do czerwca 2014 roku w całej Polsce po raz pierwszy sprawdzała jakość i oznakowanie najtańszych produktów spożywczych. Kontrolerzy zawitali do sklepów osiedlowych, hiper- i supermarketów, dyskontów i hurtowni. Zbadali 2 784 partie produktów, kwestionując 20 proc. (610 partii) ze względu na niewłaściwe oznakowanie i 13 proc. (107 partii) ze względu na niską jakość. Oceniono m.in. wędliny, konserwy, mięso mielone, masło, mleko, sery.

Ze względu na niewłaściwą jakość artykułów z najniższej półki cenowej najczęściej kwestionowano wędliny podrobowe (m.in. pasztety, salcesony, pasztetowe), konserwy mięsne i masło.

Oznakowanie

Inspektorzy kwestionowali m.in. błędną ekspozycję – na półce z masłem pracownicy sklepu ułożyli produkty zawierające tłuszcz roślinny. Ponadto, produkty były źle oznakowane – np. na opakowaniu mięsa mielonego wieprzowo-wołowego zabrakło informacji o procentowej ilości tych dwóch składników. Nie zgadzał się także wymieniony na etykiecie skład z tym, co deklarował producent na opakowaniu – np. konserwa turystyczna nie zawierała wymienionej na etykiecie wołowiny.

Jakość

Zastrzeżenia wzbudziły te produkty, które zawierały składniki niezadeklarowane na etykiecie – np. „mielonka indycza” zawierała także wieprzowinę, czy posiadały nazwy nieadekwatne do składu: „pasztet borowikowy” nie zawierał grzybów, a „pasztet domowy z drobiem” – wyprodukowany został z mięsa oddzielonego mechanicznie i substancji niestosowanych w warunkach domowych (np. wzmacniacze smaku).

Działania IH

Inspektorzy Inspekcji Handlowej wycofali 131 partii towarów, które rażąco naruszały obowiązujące standardy, w szczególności były to produkty zafałszowane, nieprawidłowo oznakowane, zepsute lub nieświeże, a ponadto przeterminowane oraz przechowywane w niewłaściwych warunkach. Ponadto, IH wydała 91 decyzji z łącznymi karami 118 623 zł za wprowadzenie do obrotu produktów zafałszowanych.

Raport, zawierający wyniki kontroli, poradnik dla konsumentów oraz załącznik z nazwami skontrolowanych produktów dostępne są na stronie internetowej UOKiK.

Pomoc dla konsumentów

Zastrzeżenia do jakości produktów zgłaszajmy Inspekcji Handlowej, której inspektoraty działają w każdym mieście wojewódzkim.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: inspekcja handlowa, IH, etykiety, etykiety, kontrola, raport, żywność, przepisy, prawo, mięso, mleko, zestawienie,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Kryptoreklama na Instagramie? Zarzuty Prezesa UOKiK
Kryptoreklama na Instagramie? Zarzuty Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK stawia pierwsze zarzuty trzem influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych na Instagramie ...>

Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty
Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty

Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie ...>

Uważaj na rejsy z Incruises - ostrzeżenie konsumenckie
Uważaj na rejsy z Incruises - ostrzeżenie konsumenckie

Marzysz o wyprawie na Karaiby i skusił cię program Członkostwa w Rejsach INCRUISES? Uważaj, firma InCruises International prawdopodobnie zarządza zebranymi od konsumentów pieniędzmi w zakazanym systemie konsorcyjnym. ...>

Transakcje nieautoryzowane - zarzuty wobec 5 banków
Transakcje nieautoryzowane - zarzuty wobec 5 banków

Z konta bez twojej zgody zniknęły pieniądze, zgłosiłeś to do banku, a ten odmówił zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji? ...>

Inspekcja Handlowa rusza gastronomicznym szlakiem turystycznym
Inspekcja Handlowa rusza gastronomicznym szlakiem turystycznym

Przed wakacjami sprawdziliśmy 55 lokali gastronomicznych m.in. w Świnoujściu, Giżycku, Sopocie, Krakowie i we Wrocławiu. Ponad 60 proc. z nich nie przestrzega przepisów. ...>

Nieuczciwe praktyki na pokazach - kary dla spółki New Life i jej prezesa
Nieuczciwe praktyki na pokazach - kary dla spółki New Life i jej prezesa

Miała być akcja promocyjna „Poznaj Polską Markę”, notebook w prezencie, rabaty o wartości nawet kilkudziesięciu tys. zł. Były pokazy handlowe ze sprzedażą produktów w bardzo wysokich cenach. ...>

Od dziś zakup mieszkania od dewelopera jest bezpieczniejszy - ruszył Deweloperski  Fundusz Gwarancyjny
Od dziś zakup mieszkania od dewelopera jest bezpieczniejszy - ruszył Deweloperski Fundusz Gwarancyjny

Wchodzi w życie nowa ustawa deweloperska, dzięki której nabywcy mieszkań na rynku pierwotnym będą lepiej chronieni.   ...>

Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie
Czy wiesz za co i komu płacisz? Nie trać głowy na urlopie

Wynajem hulajnogi elektrycznej, powerbanków, rowerów, skuterów czy samochodów – to banalne. Czy zatem może powodować długotrwałe konsekwencje finansowe? ...>

 

  
  

Do góry