Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Kredyty hipoteczne - informacje dla konsumentów
< poprzedni | następny > 23.01.2015

W związku z napływającymi zapytaniami kredytobiorców - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że prowadzi postępowania wyjaśniające wobec wszystkich banków, które oferowały kredyty we frankach
W ramach monitorowania rynku finansowego Urząd sprawdza wzorce umowne oraz analizuje praktyki banków. W przypadku problemów ze spłatą zobowiązania warto pamiętać o trzech krokach:
1. Skontaktuj się z bankiem:
W przypadku problemów z regularną spłatą kredytu, najlepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie negocjacji z bankiem i ustalenie sposobu restrukturyzacji kredytu. W razie wątpliwości co do przedstawionej przez bank propozycji spłaty, bezpłatną pomoc przy ocenie tej propozycji można uzyskać u rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych.
2. Uzyskaj podstawowe informacje:
- czy bank będzie uwzględniał ujemny wskaźnik LIBOR przy ustalaniu oprocentowania kredytu,
- czy będzie żądał ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia.
Zdaniem UOKiK w wyniku aktualnej sytuacji związanej ze wzrostem kursu franka szwajcarskiego bank powinien uwzględniać ujemny wskaźnik LIBOR oraz nie powinien żądać dodatkowego zabezpieczenia kredytu.
3. Zawiadom UOKiK:
Jeśli kredytodawca nie zamierza uwzględniać ujemnej stawki bazowej LIBOR w oprocentowaniu kredytu lub żąda dodatkowego zabezpieczenia kredytu prosimy o kontakt telefoniczny (tel. 22 55 60 424) lub poprzez formularz na stronie: https://finanse.uokik.gov.pl/zawiadom-uokik. W związku ze znaczną liczbą sygnałów od konsumentów preferujemy kontakt za pomocą formularza. Prosimy o dołączenie do wiadomości danych identyfikacyjnych oraz dokumentacji sprawy. Otrzymane dane zostaną wykorzystane w ramach postępowań wyjaśniających, które Prezes UOKiK wszczął 20 stycznia 2015 r. wobec wszystkich banków, które oferowały kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: delegatury, ochrona konsumentów, CHF, frank, waluty, kredyty, kredyty hipoteczne, libor, franki szwajcarskie, postępowanie wyjasniajace, banki, finanse, porady, konsumenci,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (135 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Sprawdziliśmy oznakowanie i właściwości chemiczne 20 modeli zabawek elektronicznych. ...>
Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec firmy Best-Review z Leszna za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. ...>
Sprawdziliśmy 30 modeli zabawek: cyferki i literki, puzzle, klocki, wędki z rybkami, kulki i patyczki magnetyczne. ...>
Prezes UOKiK zamknął postępowanie wyjaśniające dotyczące rabatów stosowanych przez brokerów mediowych na rynku reklamy telewizyjnej. ...>
Prezes UOKiK razem z czterema państwowymi instytucjami rozmawia z platformami społecznościowymi: Metą, Googlem i TikTokiem. ...>
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie