Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Szybsze decyzje - nowe zasady kontroli koncentracji
< poprzedni | następny > 27.04.2015

Szybsze wydawanie decyzji w sprawach kontroli koncentracji – to pierwszy widoczny efekt znowelizowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Średni czas trwania postępowań dotyczących fuzji i przejęć w pierwszych trzech miesiącach obowiązywania nowej ustawy - tj. od 18 stycznia do 17 kwietnia 2015 r.- wyniósł 28 dni
Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie 18 stycznia 2015 r., usprawniła procedury kontroli koncentracji. Zamiast dotychczasowego dwumiesięcznego terminu na rozpatrzenie wszystkich spraw wprowadzona została dwuetapowa analiza wniosków. Decyzje w sprawach prostych wydawane mają być w ciągu miesiąca, natomiast w bardziej złożonych lub wymagających dodatkowych badań rynku postępowanie wydłuża się o dodatkowe cztery miesiące.
Podsumowanie trzech miesięcy obowiązywania nowych przepisów pokazuje, że Urząd skutecznie przestrzega powyższych terminów. W efekcie, zgodnie z założeniami znowelizowanej ustawy, skrócony został czas prowadzenia postępowań dotyczących fuzji i przejęć. W okresie od 18 stycznia do 17 kwietnia 2015 r. wpłynęły 43 zgłoszenia, z czego 24 zostało zakończonych decyzjami. Średni czas na wydanie decyzji wyniósł 28 dni. Dla porównania średni okres wydawania decyzji w 2014 roku to 58 dni. Jak dotychczas zostało wydane jedno postanowienie o przedłużeniu postępowania o cztery miesiące.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że czas prowadzenia postępowań zależy w dużej mierze od jakości informacji przekazanych przez przedsiębiorców we wnioskach o zgodę na koncentrację. Część notyfikacji składanych do urzędu nie zawierała wymaganych danych, np. skróconego opisu koncentracji. W takich przypadkach wnioskodawcy proszeni są o uzupełnienie zgłoszenia, co wpływa na wydłużenie rozpatrywania sprawy. Niejednokrotnie zdarza się, że przedsiębiorcy przesyłają uzupełniające informacje ze znacznym opóźnieniem – rekordziście przesłanie odpowiedzi zajęło ostatnio aż 29 dni.
Informacje na temat sposobu zgłaszania koncentracji do UOKiK znajdują się w Wyjaśnieniach dotyczących kryteriów i procedury zgłaszania koncentracji. Tę kwestię regulują również rozporządzenia w sprawie informacji i dokumentów, jakie należy podać w zgłoszeniu zamiaru koncentracji, a także sposobu obliczania obrotu przez podmioty planujące fuzje i przejęcia.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 183, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Tagi: kontrola koncentracji, prawo, fuzje, koncentracja, koncentracje,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (122,92 KB, docx, 2016.06.14)
- Infografika - Kontrola koncentracji (2015.04.27) (1,15 MB, jpg, 2016.06.15)
Warto przeczytać
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył dwie kary za zatory płatnicze w łącznej wysokości ponad 650 tys. zł. ...>
Konsumencie, jeśli masz kredyt hipoteczny i dysponujesz środkami, możesz go nadpłacić. ...>
Kryptoreklama, scam – to tylko niektóre z niedozwolonych praktyk, badanych obecnie przez Prezesa UOKiK. ...>
UOKiK razem z IH zbadał, czy dostępne w sklepach obuwie zawiera niebezpieczne substancje dla zdrowia, m.in. formaldehyd, kadm czy ołów. Nasze Laboratorium w Łodzi przebadało 122 partie butów. ...>
Ser „Fawita” zamiast sera „Feta”, krem dekoracyjny w miejsce bitej śmietany - czy wiesz co dostajesz na talerzu w restauracji? ...>
Coraz większemu zainteresowaniu konsumentów instalacjami fotowoltaicznymi towarzyszy rosnąca liczba skarg na tę branżę. ...>
988 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prawie pół miliarda złotych nałożonych kar. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie